המלחמה באוקראינה מפנה זרקור ללווייני ריגול מסחריים

מטנקים רוסיים עד קברי המונים, כלי דימות מהחלל מאירים כל פינה במלחמה של הקרמלין נגד המדינה השכנה

נזקים במפעל הפלדה אזובסטאל במריופול, אתמול / צילום: Associated Press, Planet Labs PBC
נזקים במפעל הפלדה אזובסטאל במריופול, אתמול / צילום: Associated Press, Planet Labs PBC

כוחות צבא אוקראינה הצדים טנקים רוסים ועוקבים אחרי תנועת הכוחות הפולשים מקבלים סיוע מדימויים ממספר הולך וגדל של לווייני ריגול מסחריים, הנותנים לממשלה בקייב גישה למודיעין שפעם היה נחלתן של ממשלות בודדות בעולם.

מתקפתו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המדינה השכנה קרתה לצד פריחה בכמות ובתחכום של לווייני ריגול מסחריים, וכיום נמצאים במסלול סביב כדור הארץ מאות לוויינים כאלה. מנהלי החברות אומרים שהם מזרימים מידע לארה"ב ולממשלות שהן בנות בריתה, ולפעמים ישירות לרשויות בקייב כדי לעזור להן להתכונן לכוח הפולש הרוסי, וכן לארגונים הומניטריים על מנת לעזור להם למפות את הכאוס ולפנות אזרחים למקומות מבטחים.

גם לפני שנכנסו לאוקראינה הכוחות הרוסיים, לוויינים עקבו אחר תוכניות הקרמלין, וכשפוטין טען שהכוחות המעובים בגבול נסוגים, לוויינים הראו ההיפך, והראו שרוסיה בנתה גשר מבלארוס דרכו טנקים יכולים להיכנס לאוקראינה. "אף אחד לא חשב להסתכל על האיזור הזה", אמר מייסד שותף ומנכ"ל חברת Planet Labs וויל מרשל.

החברה המספקת צילומי לוויין לפנטגון וצרכנים אחרים הצליחה ללכוד את הגשר בגלל שהצי שלה, כ־200 לוויינים, סורק את כל אוקראינה פעם אחת ביום, אמר מרשל. ללווייני החברה רזולוציה של בערך 3 מטר, מדד לרמת הפרטים שהחיישנים יודעים לדמות, והם מסוגלים לתפוש שינויים בפני השטח.

המידע שנאסף אינו רק אופטי. ישנם לוויינים שיכולים "לראות" דרך עננים ולעקוב אחר תנועת הכוחות הרוסיים גם בלילה, כך אומרים בכירים בתעשייה. לוויינים אחרים יודעים ללכוד אותות אלקטרוניים ויכולים לעזור לעקוב אחר מיקום הכוחות הרוסיים. הנתונים מלוויינים מסחריים אולי אינם ברמת דיוק אליה מגיעים מיטב לווייני הריגול החדשים של ארה"ב, אבל את המידע שהם אוספים ניתן לשתף עם ממשלות זרות מבלי להסתכן בהפרה של ביטחון המידע.

התמונות משפיעות על הלחימה - ועל דעת הקהל

הנתונים מלוייני הריגול המסחריים האלה הפכו לחלק אינטגרלי, אם כי בלתי רשמי בסכסוך, והם מספקים לאוקראינה מודיעין רב ערך שהיא משתמשת בו להילחם נגד הרוסים, אבל גם משפיעים על דעת הקהל בגלל שהם מראים את מידת ההרס לתשתיות אזרחיות ואת פשעי המלחמה הפוטנציאליים שעשו הרוסים.

בכירים במערכת הביטחון הלאומי של ארה"ב ובתעשייה אומרים שלוויינים שניתן להשכיר במחיר לא יקר שינו את פני המלחמה והקשו על רוסיה להסתיר את פעולותיה הצבאיות או להטעות את העולם. בגלל שכל כך הרבה מידע כבר נמצא בידי הציבור, לסוכנויות המודיעין האמריקאיות היה קל יורד להוריד סיווגים ולשתף כמה מהסודות שלהן.

"נתונים גיאו-חלליים מסחריים משחקים במלחמה באוקראינה את התפקיד ש־GPS שיחק בסופת המדבר לפני 30 שנה", אמר ג'ון סרפיני, מנכ"ל HawkEye 360, בהתייחסות לשימוש שעשה צבא ארה"ב בניווט לוויינים בזמן המלחמה ב־1991. החברה שלו, אחת מסטארט-אפים רבים הקשורים בלוויינים הנמצאים בעשור הראשון להקמתם, יש קונסטלציית לוויינים האוספת מודיעין באמצעות גלי רדיו.

לוויינים שימשו גם למעקב אחר זרימת הפליטים ולזיהוי קברי אחים גדולים באוקראינה, כך אמרו בכירים בתעשייה.

סוכנויות המודיעין הפכו ללקוחות של חברות לווייני הריגול 

פיתוח לווייני הריגול התחיל בימים המוקדמים של מירוץ החלל. כמה חודשים לאחר שברית המועצות שיגרה את הלוויין המלאכותי הראשון ב־1957, ספוטניק, שהעביר גלי רדיו, נשיא ארה"ב אז דווייט ד' אייזנהאואר אישר תוכניות לפיתוח ושיגור של לווייני ריגול אמריקאיים. לדימויים שהפיקו כלי החלל הראשונים האלה הייתה רזולוציה של כ־8 מטר.

ארבעה עשורים של מונופול מצד הממשלה החלו להשתנות ב־1999 כששוגר לויין איקונוס, מכשיר דימות חללי שהציע למשתמשים רזולוציה של כמטר אחד.

בשנים הראשונות של לווייני דימות מסחריים, הצרכנים עדיין היו ברובם ממשלות, כך אומרים מנהלים בתעשייה. זה החל להשתנות כשיותר לוויינים לדימוי כדור הארץ שוגרו והצרכנים החלו להכיר טוב יותר את סוג המידע שהלוויינים יכולים לספק. כמו כן, רמת הפירוט במידע שמספקים הלוויינים עלתה, כך אמר סטיבן ווד, מנהל בכיר ב־Maxar Technologies, שמפעילה ארבעה לוויינים במסלול.

Maxar הייתה ספקית מובילה של דימויים מאוקראינה לתקשורת - כולל הוול סטריט ג'ורנל - בזמן הפלישה הרוסית, ומשתמשת במצלמות שמגיעות לרזולוציה של עד 30 ס"מ. החברה יכולה לשנות מיקום של מצלמות על הלוויין כדי לעקוב אחר התרחשויות על פני הקרקע בשטח נרחב, כולל אזורי הגבול של אוקראינה, אמר ווד.

בעבר סוכנויות מודיעין ממשלתיות הסתכלו על לווייני ריגול מסחריים בחשדנות, אך כיום הפכו לצרכניות נלהבות של התוצרת שלהם.

לווייני ריגול של ממשלת ארה"ב עולים מיליארדי דולרים ובנייתם עשויה לקחת שנים. לוויני ריגול מסחריים הם זולים יחסית ויכולים למלא פערים.

ממשלת ארה"ב מעודדת חברות פרטיות לשתף את המודיעין שלהן, כך אמר בריאיון סגן האדמירל רוברט שארפ מהצי האמריקאי, מנהל סוכנות המודיעין הגיאו־חללי הלאומית, האוספת, מנתחת ומפיצה מידע מלווייני ריגול אמריקאים.

התעשייה המסחרית הייתה "חלק חשוב מיכולת הממשלה שלנו לקבל את המידע הנכון, את הסיווג הנכון ברגע הנכון", אמר ב־GEOINT, כנס שנתי של מודיעין החלל.

שדה ניסויים מושלם

בכירים בתעשייה אמרו שאוקראינה, שמזג האוויר בה מקשה על הראות, היא שדה ניסויים מושלם להוכחת טכנולוגיית חלל שרק לאחרונה עברה גם לשוק המסחרי: לווייני סא"ר (Synthetic Aperture Radar), שיכולים "לראות" דרך עננות, ערפל ושלג.

חברת טכנולוגיית החלל MDA אמרה שחתמה על חוזה עם ספקית אמריקאית. את הדימויים שהיא אוספת היא משלבת עם דימויים מחברות אחרות ומנתחת אותם. את דוחות המודיעין החברה שולחת אחר כך לממשלת אוקראינה.

"אוקראינה היא מקום בעייתי בגלל שיש מעליה הרבה עננים והרבה פעולות קורות בלילה", אמר מנכ"ל MDA מייק גרינלי. בבעלות החברה לוויין רדאר אחד ובבעלות ממשלת קנדה קונסטלציה של שלושה. הם יכולים לזהות לאן זזים כלי רכב, אפילו במזג אוויר גרוע, ולזהות טנקים גם אם הם מתחבאים מתחת לעצים, אמר.

לחברה יכולת לספק דימויים של אוקראינה על בסיס יומיומי, אמר גרינלי, ובחלק מהמקרים היא יכולה לספק את הדימויים תוך פחות מ־15 דקות מרגע לכידתם.

שארפ אמר שהסוכנות שהוא עומד ברשותה - שמוכרת לציבור בעיקר הודות לשחזור מקום מסתורו של אוסאמה בן לאדן בפקיסטן על בסיס צילומי לוויין - הגדילה את כמות המשאבים שהיא מפנה לאוקראינה. חברות פרטיות אומרות שפעלו באופן דומה.

בריאן אוטול, מנכ"ל BlackSky Technology, אמר שכמה ימים אחרי הפלישה הרוסית ב־24 בפברואר, החליטה החברה שלו לשנות את המסלול המתוכנן של שני לוויינים שהיו מתוכננים לשיגור ב־2 באפריל כך שיעברו מעל אוקראינה לעתים תכופות יותר. המסלול החדש הצריך שינוי בשיגור שהיה צריך לקבל בשבילו אישור מממשלת ארה"ב, אמר אוטול.

החברה שלו אחר כך הודיעה שהחלה להעביר ללקוחות דימויים של אוקראינה כ־24 שעות לאחר שיגור הלוויין למסלולו.

בלוויינים של HawkEye 360 משתמשים במערך חיישנים אחר. לווייני החברה אוספים וממקמים אותות בתדר רדיו מהחלל - כל דבר החל מסירות דיג פירטיות ועד אותות מצוקה. כשחייליו של פוטין נכנסו לאוקראינה מהצפון ואחר כך נסוגו לאחר שלא הצליחו להשתלט על קייב, הלוויינים של HawkEye עקבו אחריהם על ידי מעקב אחר החסימה של כוחות רוסיים של אותות GPS, אמר סרפיני בריאיון.

חשש בקרב החברות המסחריות

עם זאת, גם פעילות של לוויינים מסחרים כרוכה בסיכונים והרבה חברות העדיפו לא לפרט איך הן עוזרות לאוקראינה להתמודד עם ההתקפה של מוסקבה. מנהל בכיר אחד אמר שהוא חושש שהחברה שלו תיהפך למטרה למתקפות סייבר רוסיות.

שארפ אמר שהסוכנות שלו לא ראתה ניסיונות הפרעה לפעילות הלוויינים המסחריים וממשלת ארה"ב מצד האקרים רוסים.

הפנטגון סירב לפרט מה הם "שירותי דימות לוויינים מסחריים" שנכללו כחלק מחבילה של סיוע ביטחוני לאוקראינה שהוכרזה ב־14 באפריל.

עם זאת, ישנן חברות שמודיעות בגלוי מה הן עושות למען אוקראינה.

Satellogic, חברה לתצפיות על כדור הארץ מהחלל שנוסדה בארגנטינה, מספקת דימויים מהחלל ישירות לממשלת אוקראינה, וכן נתונים בחינם לארגונים הומניטריים כמו הצלב האדום ורופאים ללא גבולות, כך אמר תומאס ון מאטר, סגן נשיא לפיתוח עסקי בינלאומי בחברה. "אם אתה ממי שעוזרים למטרה, נשלח לך שם משתמש וסיסמא", אמר.

החברה שיתפה פעולה עם פורום הביטחון הבינלאומי של הליפקס, עמותה, לגיוס 10 מיליון דולר כדי להקדיש לאוקראינה דקות צילום בזמן שהלוויינים עוברים מעל השטח שלה, במקום להסתמך, כפי שהיה עד היום, על המידע שניתן לפורום על ידי ממשלות וחברות. בינתיים בהליפקס אמרו שגייסו כמאה אלף דולר.

מרשל, מ־Planet Labs, אמר שההשפעה של דימות מסחרי מגיעה הרבה מעבר לאוקראינה: כיום ממשלות בעולם כבר לא יכולות להסתיר פעילות צבאית בהיקף גדול בלי שכל העולם יידע על כך.

"אנחנו נעים לעבר תקופה של שקיפות ואחריותיות בעזרת הטכנולוגיות האלה", אמר.