בעקבות דברי שר החוץ של רוסיה: פוטין התנצל בפני בנט

בנט ופוטין שוחחו היום בין היתר על דבריו של שר החוץ הרוסי לברוב על האנטישמיות וחלקם של יהודים לטענתו בנאציזם • לשכת ראש הממשלה מסרה כי כי פוטין התנצל וראש הממשלה קיבל את התנצלותו • עוד שוחחו על אוקראינה; בנט העלה בפני פוטין בקשה הומניטארית לבחינת אפשרויות שונות לפינוי מאזובסטל במריופול

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: אוליביה פיטוסי - פלאש 90
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: אוליביה פיטוסי - פלאש 90

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח היום עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ולפי הודעת לשכתו זכה להתנצלות של פוטין על דברי שר החוץ שלו.

הייתה זו שיחה ראשונה לאחר המשבר שנוצר בעקבות דברי לברוב על האנטישמיות וחלקם של יהודים לטענתו בנאציזם. לברוב אמר בין השאר כי "גם להיטלר היה דם יהודי". עוד אמר לברוב כי העובדה שנשיא אוקראינה יהודי אינה אומרת שאין גורמים נאציים באוקראינה.

בעקבות תגובה חריפה של שר החוץ לפיד, משרד החוץ הרוסי מסר כי דברי לפיד "מבהירים במידה רבה מדוע ממשלת ישראל הנוכחית תומכת במשטר הניאו-נאצי בקייב". גם ראש הממשלה בנט והנשיא הרצוג הצטרפו לגינויים על דברי לברוב ונראה היה כי לראשונה מאז המלחמה באוקראינה עשוי להיווצר משבר ממשי עם מוסקבה. אלא שבהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי השניים שוחחו על דבריו של שר החוץ הרוסי לברוב וכי פוטין התנצל וראש הממשלה קיבל את התנצלותו על דבריו של לברוב, והודה על הבהרת יחסו של הנשיא לעם היהודי וזיכרון השואה. ככל הידוע בהודעה המקבילה שפרסמה לשכת פוטין לא נאמר דבר על התנצלות.

נושא השיחה העיקרי היה אוקראינה. בנט העלה בפני פוטין בקשה הומניטארית לבחינת אפשרויות שונות לפינוי מאזובסטל במריופול. הבקשה הגיעה בעקבות שיחתו עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אתמול. הנשיא פוטין הבטיח לאפשר את פינוי האזרחים, כולל אזרחים פצועים, באמצעות מסדרון הומניטארי של האו"ם והצלב האדום. בהודעת בנט נאמר כי הוא הודה לפוטין על ברכותיו לרגל יום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל.

מוקדם יותר שיגר פוטין איגרת ברכה לרגל יום העצמאות לנשיא המדינה יצחק הרצוג, ובה בירך על יום העצמאות וכן כתב: "אני סבור כי היחסים בין רוסיה לישראל, המבוססים על עקרונות הידידות והכבוד ההדדי, ימשיכו להתפתח לטובת עמינו ולטובת חיזוק השלום והביטחון במזרח התיכון. אני מאחל לך בריאות טובה והצלחה רבה, וכן שמחה ושגשוג לכל אזרחי ישראל".

בד בבד פרסמה לשכת החוץ יאיר לפיד הודעה ולפיה הוא שוחח היום עם שר החוץ האוקראיני, דימיטרי קולבה, שביקש לברך את מדינת ישראל לרגל יום העצמאות ה-74 . השר לפיד הודה לקולבה על הברכות וציין כי ישראל היא חברת אמת של אוקראינה כפי שבא לידי ביטוי בסיוע ההומניטרי הרחב במהלך המלחמה ויבוא לידי ביטוי גם בשיקום שאחריה. השר קולבה ציין כי הוא מעריך מאד את עמדת שר החוץ לפיד ואת הסיוע ההומניטרי שישראל שלחה, ביה״ח כוכב מאיר, סיוע הומניטרי וציוד מגן ומעריך גם את מוכנות ישראל לסייע לשיקום הכלכלי.