המשנה ליועמ"ש מבהירה: עבירות בנייה בפזורה עדיין ייאכפו

המשנה ליועמ"ש כרמית יוליס שופכת מים צוננים על ההישגים שהציגה רע"ם בנוגע לבנייה בפזורה הבדואית, וכותבת למשרד הרווחה כי "גם סדר עדיפות נמוך לאכיפה אין משמעותו כי הבנייה אינה מהווה עבירה, ואין משמעותו כי לא ניתן לבצע אכיפה מסוג זה"

המשנה ליועמ"ש, עו''ד כרמית יוליס / צילום: קובי שירביט
המשנה ליועמ"ש, עו''ד כרמית יוליס / צילום: קובי שירביט

המשנה ליועמ"ש, עו"ד  כרמית יוליס, שלחה היום (ה') מכתב הבהרה למנכ"לית משרד הרווחה, סיגל מורן, בעקבות הודעתה לרשות הבדואים לפיה המדינה לא תאכוף עבירות בנייה עד 70 מטרים בפזורה הבדואית.

המכתב של מורן הוצא למטרות ייצוב הקואליציה, ואכן ברע"ם מיהרו לברך על ההנחיות החדשות ואמרו כי מדובר ב"החלטה ממשלתית חשובה בעניין הכפרים הבלתי מוכרים בנגב".

אלא שכעת שופכת המשנה ליועמ"ש מים צוננים על ההישגים שהציגה רק בשבוע החולף רע"ם בראשות מנסור עבאס, ופוסקת כי "גם סדר עדיפות נמוך לאכיפה, אין משמעותו כי הבנייה אינה מהווה עבירה, ואין משמעותו כי לא ניתן לבצע אכיפה מסוג זה. בוודאי שלא עולה מהמסמך עידוד לביצוע בנייה שאיננה חוקית".

נזכיר כי במכתבה של מנכ"לית משרד הרווחה, היא הודיעה לבדואים בנגב כי במקומות ללא הסדרה (הפזורה הבדואית) תוספת בנייה עד 70 מטרים יתאפשרו באמצעות מנגנון בקרה במשרד הרווחה וביידוע גורמי האכיפה. בנוסף ציינה מורן כי העבירות הללו לא ייאכפו, וכך לראשונה גורם ממשלתי קרא לציבור רחב שחור על גבי לבן לעבור על החוק, ואף הודיע מראש כי עבירות הבנייה שייעשו לא ייאכפו. "לכאורה", כותבת יוליס במכתבה הערב, "מדברים אלה עולה כאילו המדינה מקיימת מנגנון שמאפשר בנייה בלתי חוקית".

מכתב ההבהרה של יוליס נולד בין היתר מאחר שמורן נסמכת על מסמך תכנון שהראשונה חתומה עליו. אלא שכעת יוליס מבהירהכי תיעדוף נמוך באכיפה, כפי שנעשה בפזורה הבדואית מאז 2016 במקרים הללו, איננו קריאה להפרת החוק לכתחילה, ואין פירושו שהחוק לא ייאכף בשלב כזה או אחר. "בוודאי שלא עולה מהמסך עידוד לביצוע בנייה שאיננה חוקית". בסוף מכתבה דורשת יוליס ממורן להוציא הבהרה בעקבות אותה הנחיה שנתנה להפרת החוק.

באופן לא רגיל מי שגם מכותב למכתבה של המשנה ליועמ"ש הוא שר המשפטים גדעון סער. מצבה הרעוע ממילא של הקואליציה והבטחות הסרק שניתנו לעבאס בנושא הבנייה הבלתי חוקית בנגב עשויים להוביל לתגובה חריפה של רע"ם שיצאו כשידם על התחתונה.