מנכ"ל ביונד מיינדס על סגירת החברה: "היינו במגעים למכור את החברה, אבל השינוי החד בשוק הפיל את זה"

בסוף השבוע שעבר הודיעה חברת ביונד מיינדס (BeyondMinds) ל-65 עובדיה כי היא סוגרת את שערי החברה • כעת מספר המנכ"ל רועי מחרז על מה שקרה ומנסה לסייע לעובדי החברה שנסגרה להיקלט בחברות אחרות

מגדלי אלון  בתל אביב. ''היו לנו נדודי שינה'' / צילום: Shutterstock
מגדלי אלון בתל אביב. ''היו לנו נדודי שינה'' / צילום: Shutterstock

עד לפני שבוע, כאשר הפיטורים בהייטק הישראלי התרכזו בחברת אבו (Avo) בלבד, ניתן היה לחשוב שמשבר השווי בחברות הפרטיות נותר בתחומים עתירי הוצאות כמו משלוחים ולוגיסטיקה, וכי חברות הנחשבות לבעלות אופי טכנולוגי יותר יוכלו לשרוד לאורך זמן. אלא שבסוף השבוע שעבר הודיעה חברת ביונד מיינדס (BeyondMinds) ל-65 עובדיה כי היא סוגרת את שערי החברה. כעת, מנהל המנכ״ל, רועי מחרז, מהלך לסיוע לקליטת העובדים המפוטרים בחברות אחרות. ״רובם אנשי מחקר ופיתוח, אבל יש גם עובדים בתחום הפיננסים, משאבי אנוש ומכירות,״ הוא מספר לגלובס. ״אנחנו כרגע בעיצומו של תהליך מסודר, ורואים ביקוש לעובדים האלה״.

בקרנות הגדולות התעלמו מסימני האזהרה. עכשיו החברה הזו בדרך להפוך לסמל הבועה שהתפוצצה | אסף גלעד, ניתוח
בהייטק התעלמו מהסימנים וטענו שאין בועה. האם החגיגה נגמרה? | פרויקט מיוחד, מגזין G

איש לא ציפה שחברה כמו ביונד מיינדס, שפועלת בתחום ליבה של טכנולוגיה ארגונית כמו בינה מלאכותית, תיסגר כפי שאירע בשבוע שעבר. החברה פיתחה טכנולוגיה של למידת מכונה אוטומטית (AutoML) המאפשרת ליצור מודלים ללמידת מכונה מוכנים מהקופסה הניתנים לשימוש בקלות בתחומים כגון מערכות ייצור או פיננסים. בתחום זה, התחרתה ביונד מיינדס בחברה ישראלית נוספת, פקאן שגייסה 116 מיליון דולר עד היום. אלא שביונד מיינדס גייסה בסך הכל 30 מיליון דולר עד היום. מסיבה שאינה ידועה, הוחלט בחברה שלא לגייס הון נוסף אלא למכור את החברה למספר חברות ענק.

״עבדנו מאוד קשה למכור את החברה, היינו אפילו במגעים מתקדמים, אבל השינוי החד בתנאי השוק היה בעייתי ולצערי העסקה נפלה,״ מגלה מחרז לגלובס, ומכחיש פרסומים קודמים כאילו קרנות הון סיכון החליטו למשוך את ההשקעה בחברה. ״בצער רב החלטנו שהדבר הנכון הוא להפסיק את הפעילות העסקית של החברה בשבוע שעבר״.

החברה ממגדלי אלון הוקמה על ידי רותם אללוף, ששימש כמנכ״ל החברה מהקמתה, ד״ר רועי מחרז, שהחליף אותו לפני כשנה, ואור קרמר. על פי אתר המחקר IVC, בין המשקיעים בחברה: קרן גרוב של דב מורן; פרופ' אודי וינשטיין, אחד מהיזמים הישראלים הבולטים, שהקים את חברת האחסון אנוביט שנמכרה בסופו של דבר לאפל; עמיתו אופיר שלוי; ומריוס נכט, ממייסדי צ'קפוינט.

בעבר אמר אללוף, המנכ״ל לשעבר, כי לחברה עשרות לקוחות, בהן מיקרוסופט, סמסונג ו-KPMG. ״בינה מלאכותית זה כמו טמגוצ'י, אם לא תאכיל אותו, הוא לא יעבוד״, אמר לגלובס בזמן ההכרזה על הגיוס בו נכנסה קרן גרוב לפני שנתיים. ״להאכיל אותו זה אומר להזין לו פידבק ומידע. עבור חברת ביטוח, פיתחנו אלגוריתם שיכריע האם לאשר או לדחות תביעות של מבוטחים באופן אוטומטי. יש לנו מאגר גדול של ידע שנאסף מגופים רבים ואנחנו יודעים לספק גם את ההסברים מאחורי ההחלטות של האלגוריתם ולבטל הטיות שקיימות בבינה מלאכותית״.

***גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון, מבעלות השליטה ב"גלובס". השניים מצויים במחלוקת אישית וכלכלית.