מה גילכם האמיתי? הכירו את "הגיל הביולוגי"

גיל ביולוגי לא יעזור לך לחיות לנצח, אבל "דירוג אשראי עבור הגוף שלך" עשוי להאריך את תוחלת החיים שלך, אומרים כמה מדענים

סימני הזדקנות / צילום: Shutterstock, transurfer

הגיל הביולוגי - מדד בריאותי שיכול להיות נמוך או גבוה מהגיל הכרונולוגי - יכול לעזור לנבא את איכות החיים כשתהיו זקנים, כך אומרים מדענים.

הרעיון שמאחורי גיל ביולוגי אומר שלתאים ולאיברים שלכם יכולים להיות גילאים החורגים מהגיל הרגיל שלכם. חוקרים רבים בתחום חקר ההזדקנות מאמינים שלדעת את הגיל הביולוגי שלך יכול לעזור לאנשים לדחות או להימנע מאלצהיימר, סרטן, מחלות לב ומחלות אחרות הקשורות בגיל. ישנם כאלה המאמינים שבעזרת הנתון הזה אפשר לנבא טוב יותר מה תהיה תוחלת החיים של אדם מסוים.

מדענים אחרים מסכימים על כך שהגיל הביולוגי חשוב אבל לא מסכימים שניתן לחזות בעזרתו את תוחלת החיים. הם אומרים שאין דרך סטנדרטית למדוד גיל ביולוגי והרבה מהכלים שפותחו לשם כך עדיין אינם מוכחים. בלב הדיון נמצאת התקווה שאנשים יוכלו להאריך את חייהם על ידי שינוי התנהגות; יש כמה חברות שמהמרות על זה.

"דירוג האשראי של הגוף שלך"

דיוויד סינקלר, פרופסור לגנטיקה ומנהל שותף של מרכז פול פ' גלן לביולוגיה של מחקר ההזדקנות בביה"ס לרפואה של הרווארד, הוא אחד החוקרים והיזמים המקדמים את הרעיון של גיל ביולוגי. הוא מתאר את זה כמו "דירוג האשראי של הגוף שלך".

סינקלר בן 52 אבל אומר שמבחינה ביולוגית גילו יותר קרוב ל־42. הוא מייסד שותף של חברה חדשה המפתחת מבחן לקביעת הגיל הביולוגי.

ישנם חוקרים המחשבים את הנתון על ידי ניתוח סמנים ביולוגיים בדם או ברוק; מדענים אחרים ומהנדסים עושים זאת על ידי השוואת אנשים אינדיבידואליים לדפוסי גיל רחבים יותר.

הפעולות המשפיעות על הגיל הביולוגי - כמו שינה, התעמלות ותזונה - הן במהותן ההרגלים הטובים שאנו כבר מכירים. אבל בגלל שהגנים של כל אדם הם שונים, מעקב אחר הגיל הביולוגי יכול לעזור לקבוע איזה מנהגים הכי מועילים ואיך להתאים אותם. לאדם מסוים, 10,000 צעדים ביום יכולים להיות הכמות האופטימלית, בעוד שלאדם אחר נחוצים אולי רק 6,000 צעדים.

אנשים יכולים לנסות להצעיר את גילם הביולוגי דרך מדיטציה, יוגה או דרכים אחרות של ניהול לחצים באופן יעיל. ישנם אנשים, כמו סינקלר, הלוקחים תוספים כדי לעזור להצעיר את עצמם.

מדענים החוקרים את ההזדקנות מקווים שבסופו של דבר, אנשים פרטיים יוכלו למדוד באופן מדויק את גילם הביולוגי ולגלות מה משפיע עליו כדי לדחות מחלות כרוניות ואולי לחיות זמן רב יותר.

ספק באמינות הגיל הביולוגי

ובכל זאת, ישנם מדענים שמטילים ספק בתהליך הזה. חלק חושבים שאפילו אם אנחנו מודעים לגילנו הביולוגי, קצת מוגזם לחשוב שנוכל להשתמש במידע הזה כדי להאריך את חיינו.

אלכס ז'בורנוקוב, מנכ"ל Insilico Medicine, המשתמשת באינטליגנציה מלאכותית כדי לפתח תרופות נגד מחלות הקשורות בהזדקנות, אומר שהגיל הביולוגי הוא קונספט שימושי לפיתוח תרופות. אבל הוא אומר שהוא מטיל ספק בכך שאנשים יהיו מסוגלים לשנות התנהגות כדי לחיות זמן רב יותר, על בסיס מחקרי תוחלת חיים ממדינות שונות בעולם.

"אופטימיזציה קיצונית של שינה, התעמלות ותזונה לא צפויות להביא להגדלה דרמטית בתוחלת החיים", אמר.

העניין הגובר בגיל הביולוגי מונע על ידי פיתוחים בתחום האפיגנטיקה, תחום מחקר שבוחן איך התבטאות גנים (תהליך בו מידע החבוי בגן אחד או יותר מתורגם לתוצר גני תפקודי), מושפע על ידי התנהגויות והסביבה.

בהרווארד מפתח סינקלר מבחן לקביעת הגיל הביולוגי המבוסס על שינויים כימיים ב־DNA שנמצא בתאים מדופן הלחי. את הדגימה לוקחים עם מטוש בבית. הוא מתכנן להשיק את הבדיקה עם חברה חדשה ששמה Tally Healthy.

מדענים אחרים מתחו על סינקלר ביקורת על כך שהוא מגזים בחשיבות התוצאות של חלק מממצאיו, כמו ההשפעות נגד הזקנות של התרכובת רסברטרול, טענה שהוא דחה. הוא אומר שהוא לא מדגיש יתר על המידע את ממצאיו המדעיים ושהמחקר על רסברטרול פורסם בירחונים מדעיים מובילים. סינקלר הוא מייסד שותף של יותר מתריסר חברות ביוטכנולוגיה ומושקע כספית ברובן, כולל חלק שמפתחות תרופות שנועדו ספציפית למנוע הזדקנות.

בדיקות עם מעט גיבוי מדעי

החברה InsideTracker מבית Segterra Inc., חברת תזונה מותאמת אישית שנוסדה על ידי חוקרים מהרווארד, אוניברסיטת טאפטס ו־MIT, מחשבת את הגיל הביולוגי על ידי בדיקות דם של משתמשים וניתוח התוצאות בחיפוש אחר סימנים למצבים כמו דלקת, בעיות בבריאות הלב ובעיות בכליות או בכבד. מי שנבדקים ונמצא שהם מבוגרים מגילם הביולוגי מקבלים המלצות לאיזון התזונה, התעמלות או לקיחת תוספים.

סטארט-אפים רבים אחרים בתחום הבריאות מציעים בדיקות שמתיימרות לחשב את הגיל הביולוגי, לעתים עם מעט גיבוי מדעי, ומתכננים תוספים שנועדו להצעיר את המשתמשים.

סטיבן רוברטס, בעלי יקב בצרפת, בדק עצמו מוקדם יותר השנה בבדיקת דם ביתית המוצעת על ידי חברת הביוטכנולוגיה הבריטית GlycanAge. הבדיקה הייתה חלק מניסיון של רוברטס, בן 51, לשפר את בריאותו.

"אני שותה, לפעמים אני מעשן ואני הולך למסיבות ואני אוכל כל מה שבא לי", אמר, כך שציפה שגילו הביולוגי יהיה הרבה יותר גבוה מגילו בשנים.

הוא אמר שהיה בהלם כשתוצאות הבדיקה דיווחו שגילו הביולוגי הוא 24.

"התגובה הראשונה שלי הייתה: 'זה שגוי'". הוא אומר שלא עשה שום שינוי בעקבות הבדיקה אבל מתכוון להיבדק שוב מאוחר יותר השנה.

גורדן לאוק, פרופסור לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת זאגרב בקרואטיה, והמדען הראשי ב־GlycanAge, אומר שהתוצאות הגיוניות בהתחשב בגנטיקה של רוברטס - תוחלת חיים ארוכה נפוצה אצל משפחתו - וסגנון החיים, שכנראה כולל פחות לחצים מרוב האנשים.

מייקל רויזן, רופא מרדים ומנהל בריאות כללית במרפאת קליבלנד, יצר את אחד המחשבונים הראשונים לחישוב הגיל הביולוגי לפני 25 שנים על בסיס שאלון. הוא מכר אותו לחברת הבריאות הדיגיטלית Sharecare Inc., שם יש לו אופציות במניות כחבר בדירקטוריון הייעוץ המדעי של החברה.

בסתיו הקרוב משיק רויזן אתר וספר, חלק מחברה חדשה שהוא אומר שמטרתה לעזור לאנשים להבין איך לחיות זמן רב יותר.

התעמלות, למשל, עושה יותר מלחזק את הלב, אמר. התעמלות מכניסה לפעילות גן שמתחיל תגובת שרשרת המגבירה הפרשה של חלבון שמשפר את הזיכרון, על פי מחקרים. הדרכים בהן אנחנו מנהלים לחצים יכולות להפעיל או להפסיק את הפעולה של יותר מ־250 גנים, אמר רויזן.

"לבחירות שלנו יש השפעה הרבה יותר עמוקה מרק לשנות את קצב פעימות הלב", אמר רויזן.