שיא במשכנתה ממוצעת; מדדי הסיכון ברמות הגבוהות ביותר

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש שעבר גובה המשכנתה הממוצע שלקחו משפרי הדיור והזוגות הצעירים שלא רכשו דירה במסגרת מחיר למשתכן הגיע ל-1.047 מיליון שקל • הממוצע הכולל של משכנתאות מתקרב אף הוא למיליון שקל

משכנתה / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom
משכנתה / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom

משפרי הדירות והזוגות הצעירים שלא רכשו דירות במסגרת מחיר למשתכן, שברו שוב את שיא המשכנתה שלקחו. מנתוני בנק ישראל עולה, כי בחודש שעבר גובה המשכנתה הממוצע שהם לקחו הגיע ל-1.047 מיליון שקל. הממוצע הכולל של משכנתאות מתקרב אף הוא למיליון שקל.

בנק ישראל נוקט בקו אגרסיבי: מעלה את הריבית במשק ב-0.4% 
שוכרי הדירות ישלמו את מחיר העלאת הריבית | אריק מירובסקי, פרשנות
בנק ישראל: החזרי המשכנתאות לא מסכנים את המערכת הבנקאית 

בחודש אפריל נלקחו משכנתאות בהיקף כולל של 10.5 מיליארד שקל. היקף זה הוא אחד מהנמוכים ביותר שנלקחו בחודשים האחרונים. גם מספר הלווים היה נמוך יחסית בחודש זה והגיע ל-10.6 אלף. ואולם יש לזכור כי באפריל נחגג חג הפסח, ואף הועלתה הריבית, כך שבהתחשב בזה, היקף המשכנתאות שנלקחו בחודש זה נותר גבוה.

כשבוחנים את המשכנתאות שנלקחו על ידי מגזרים שונים עולה, כי בממוצע הכולל משכנתה ממוצעת הגיעה לרמת שיא של 992 אלף שקל; זוגות צעירים שלא רכשו דירות במחיר למשתכן ומשפרי דיור שרכשו דירות בשוק החופשי לקחו אף הם משכנתאות ברמת שיא של 1.047 מיליון שקל בממוצע המשקיעים לקחו משכנתה ממוצעת של 891 אלף שקל בחודש אפריל ורוכשי דירות במחיר למשתכן לקחו משכנתאות של 831 אלף שקל בממוצע.

בדיקת גובה המשכנתאות בהתייחס לשווי הנכס (LTV) ובדיקת ההחזרים החודשיים ביחס להכנסה (PTI) מעלים, כי שני המדדים הללו שמאבחנים רמות סיכון במשכנתאות - נמצאים ברמות השיא שלהם. 47% מהמשכנתאות שנלקחו באפריל הן בגובה של 60% ויותר ממחיר הדירה שנרכשה; מדובר ברמה הגבוהה ביותר שנמצאה בעשור האחרון לפחות. מאז סוף השנה שעברה היחס הזה נע בין 45% ל-47% ובאפריל כאמור הוא הגיע לרמתו הגבוהה.

41% מהמשכנתאות שנלקחו הן כאלה שההחזרים החודשיים עליהן עולים על 30% מההכנסה. שוב מדובר ברמת שיא. באפריל 2019, אפריל 2020 ואפריל 2021 שיעור המשכנתאות הללו הגיע לכ-34%. ואולם היציבות היחסית הזו נשברה החל מהמחצית השנייה של שנה שעברה, שאז אחוז הלווים עם החזרים גבוהים יחסית להכנסתם החל לעלות.