מעדיפים להשתתף בדיבידנדים: קרדיט סוויס בחן את העדפת המשקיעים בוול סטריט

סקירה של בנק ההשקעות מצאה כי ב-20 השנה האחרונות "השוק תגמל בנדיבות רבה יותר חברות שחילקו דיבידנד גבוה בהשוואה לאלה שביצעו רכישות עצמיות גדולות"

מקדונלד'ס / צילום: בר - אל
מקדונלד'ס / צילום: בר - אל

לחברות ציבוריות יש שתי אפשרויות מרכזיות לשתף את בעלי המניות שלהן בכסף שצברו: הראשונה היא חלוקת דיבידנדים, והשנייה היא רכישה עצמית של מניות החברה (Buy Back), צעד שמוביל להקטנת מספר המניות ובכך להגדלת הרווח למניה.

בבנק ההשקעות קרדיט סוויס בדקו האם יש הבדל בביצועי המניות של החברות הבולטות בכל אחת מהאפשרויות האלה, וגילו שאכן ישנו הבדל - לפחות על בסיס תשואות המניות בשנים האחרונות, ניכר שהמשקיעים בוול סטריט מעדיפים דיבידנדים על פני רכישה עצמית של מניות.

"חברות עם החזרים גבוהים למשקיעים נסחרות לרוב בפרמיה, אך כיום השוויים של חברות המחלקות דיבידנדים נדיבים או מבצעות רכישות עצמיות גדולות של מניות - הם מעל הממוצע ההיסטורי", כתבו כלכלני בנק ההשקעות בסקירה שפרסמו בנושא בשבוע שעבר. עם זאת, כלכלני קרדיט סוויס מציינים כי חברות שמחלקות דיבידנד נדיב הציגו ביצועי יתר - תשואה גבוהה ב-3%-4% לשנה - בהשוואה לכאלו המחלקות דיבידנד נמוך יותר (נבדקו התשואות ב-20 השנה האחרונות; גובה ההחזר מחושב ביחס לרווח הנקי למניה של כל חברה). במגזר הפיננסי הפער כיום גבוה אף יותר, כשלדברי הכלכלנים  בעוד שלפני הקורונה הפער היה של 2% בתשואה השנתית, היום מדובר על פער של 7%.

בהשוואה לחברות המבצעות רכישות עצמיות של מניותיהן, עולה כי ב-20 השנה האחרונות "השוק תגמל בנדיבות רבה יותר חברות שחילקו דיבידנד גבוה בהשוואה לאלה שביצעו רכישות עצמיות גדולות", כך לפי כלכלני הבנק.

תשואות חסר במניות שביצעו רכישה עצמית

התופעה בולטת לדבריהם בעיקר בשנתיים וחצי האחרונות, על רקע התפרצות מגפת הקורונה ברחבי העולם, כאשר התשואות בחברות שביצעו רכישה עצמית היו תשואות חסר: מניות דיבידנד הציגו תשואות גבוהות ב-3.2% ביחס לסקטורים שאליהם הן שייכות מאז תחילת 2020, בהשוואה ל-3.6% ב-20 השנה האחרונות; במניות של חברות שביצעו רכישה עצמית, ב-20 השנה האחרונות הן הציגו תשואה גבוהה יותר ב-1.1% מחברות אחרות בסקטור, אך דווקא מאז תחילת 2020, על רקע משבר הקורונה, הן הציגו תשואה נמוכה ב-3%.

תשואת החסר מיוחסת בעיקר למגזרי הטכנולוגיה (במובן הנרחב - כולל אינטרנט, שירותי מדיה, שירותי תקשורת וכדומה) ולמגזרים הלא-מחזוריים הכוללים את תחום הבריאות, צריכה לא-מחזורית, תשתיות, טלקום וכדומה. במגזרים המחזוריים (אנרגיה, חומרי גלם, תעשייה וצריכה מחזורית) ובמגזר הפיננסי, עדיין ישנה תשואת יתר בחברות המבצעות רכישה עצמית לעומת אלה שלא מבצעות.

בקרדיט סוויס סבורים כי נכון להיום, מניות הדיבידנד במגזרים המחזוריים ומניות הרכישה העצמית במגזרים הלא-מחזוריים "נראות יקרות יחסית", ואילו מניות מגזרי הטכנולוגיה זולות בשני המקרים.

בבנק מצרפים רשימה של מניות בולטות בכל סקטור: בין המניות המחלקות דיבידנד נדיב הם מזכירים בין היתר את Baker Hughes ממגזר האנרגיה, 3M ממגזר התעשייה, מקדונלד'ס, מדטרוניק, ג'ונסון אנד ג'ונסון, IBM ו-AT&T. המניות המבצעות רכישה עצמית גדולה כוללות בין היתר את הום דיפו, קרדינל הלת', אלפבית (גוגל), אפל, Asobe, בנק אוף אמריקה ו-Fox.