הצעות ליברמן הן המרשם להפיכת מערכת החינוך למובילה בעולם

כדי לשפר את מערכת החינוך צריכים להתמקד בשיפור השכר של מורה מתחיל • אין צורך, ואין הצדקה, להוסיף לשכר של מורה עם 30 שנות ותק המרוויח כיום הרבה מעל הממוצע במשק

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

הכותב הוא ראש המחלקה למחקרי מדיניות ב"פורום קהלת"

שר האוצר אביגדור ליברמן אימץ לעצמו את תפקיד המבוגר האחראי, הדואג לכך שהסכמי השכר החדשים עם המורים יתמקדו בשיפור כוח האדם במערכת החינוך.

מאז תחילת המאה הנוכחית תקציב החינוך יותר מאשר הוכפל. התקציב פר תלמיד עלה ביותר מ-50%. שכר המורים עלה בעשרות אחוזים, ועכשיו גבוה משמעותית - בממוצע - מהשכר הממוצע במשק. כל זה לא השפיע כמעט על החינוך של הילדים. תוצאות ילדי ישראל במבחני פיז"ה של ארגון ה-OECD מדשדשים משמעותית מתחת לממוצע העולמי. גרוע מכך, הפער בישראל בין תוצאות ילדי הפריפריה הכלכלית-חברתית לבין ילדי השכבות הכלכליות הגבוהות הוא הגדול ביותר מכל המדינות ב-OECD.

הסיבה העיקרית לתפקוד הנחות של מערכת החינוך היא האיכות הירודה של המורים בישראל. אמנם המערכת כוללת גם מנהלים מצוינים ומורים טובים ומסורים, אך נתוני ה-OECD מראים כי בממוצע הידיעות של מורי ישראל הן בין הנמוכות ביותר בקרב המדינות שהארגון מודד; רק טורקיה וצ'ילה גרועים יותר.

שכר התחלתי נמוך

מרכיב חשוב בבעיה הוא השכר המחפיר של המורה המתחיל. מורה חדש במשרה מלאה משתכר קצת יותר מ-7000 ברוטו, ומעטים זוכים למשרה מלאה בתחילת דרכם. לא לוקח הרבה זמן לטובים שביניהם להבין כי הם יכולים להרוויח הרבה יותר בעבודה פחות תובענית במקום אחר. יש מחסור חמור במורים איכותיים, במיוחד למקצועות כגון מתמטיקה, מדעים ואנגלית.

כולם תמימי דעים ששכר המורה המתחיל חייב לעלות משמעותית. אך כדי לשפר את מערכת החינוך צריכים למקד את הכסף בשיפור השכר המתחיל של מורה מתחיל. אין צורך, וגם אין הצדקה, להוסיף לשכר של מורה עם 30 שנות ותק המרוויח כבר היום בסביבות 18-20,000 שקלים בחודש. לעומת זאת הכרחי להעלות את דרישת הסף למורה מתחיל. את זה ליברמן מציע לעשות.

בנוסף, יש למקד את הכסף העומד לרשות המערכת בגיוס מורים מעולים לאותם מקצועות שבהם יש מחסור במורים טובים, ובמיוחד - בפריפריה החברתית-כלכלית. מדינת ישראל צריכה לשלוח קצת פחות בוגרי אוניברסיטה במתמטיקה, פיזיקה, אנגלית ומחשבים להרצליה, ולפתות אותם ללמד בטבריה וברהט. תתפלאו, יש לא מעט שתאבים ללמד ילדים את מה שהם עצמם כה נהנים ללמוד אך הם לא יעשו את זה ב-7,000 שקלים עלובים לחודש, וגם לא עבור 12,000. עבורם ליברמן מציע הסדר מיוחד, עם שכר מיוחד וגבוה משמעותית ממורים אחרים. זה בדיוק מה שהמערכת צריכה כדי לתת לכמה שיותר ילדים נגישות לחינוך טוב יותר, כך שגם ילדה מטבריה או מרהט תוכל לחלום להגיע להרצליה בעצמה.

אסור להעתיק את מנגנוני השוק לתוך מערכת החינוך: הפערים רק יגדלו והשיפור לא יגיע

צעד שלישי וחיוני שליברמן מציע הוא לתת למנהלי בתי הספר להשתחרר ממורים שאינם מתפקדים. כל מקום עבודה נורמלי יכול להיפטר מעובדים שאינם מתפקדים כדי שינסו את מזלם במקום אחר; רק במערכת החינוך זה לא קורה. הגיע הזמן לשנות.

לוח חופשות אבסורדי

ההצעה הרביעית של ליברמן היא לשים קץ למצב האבסורדי בישראל שבו הורים צריכים להתמודד עם 75 ימי עבודה בשנה שבהם לילדים אין הסדר כי מערכת החינוך סגורה: ל"ג בעומר, אסרו חגים, שבוע שלם לפני פסח, וגם חלק מהחופש הגדול. המשק ישראלי עובד חמישה ימים בשבוע והגיע הזמן שגם מערכת החינוך תתאים את עצמה לשאר המשק, וכשההורים עובדים - הילדים ילמדו. השינוי יחסוך למשק מיליארדי שקלים בשנה, ויחסוך למאות אלפי בתי אב כאב ראש רציני וגם לא מעט כסף.

ההצעות של ליברמן הן בדיוק המרשם להפיכת מערכת חינוך לאחת המובילות בעולם. ראוי שהציבור, המשלם את מיטב כספו במיסים ומקבל בתמורה מוצר חינוך ירוד, יתמוך בפומבי ובקול במה שליברמן מנסה להשיג.