ההימור הפוליטי של מיכאלי: תאפשר לעיריות להפעיל מוניות שירות בשבת

קול קורא שהוציא משרד התחבורה יאפשר לראשונה לרשויות המקומיות אוטונומיה בהפעלת תחבורה ציבורית • בתל אביב כבר מקווים לנצל את ההזדמנות ולהקים מיזם מטרופוליני

השרה מרב מיכאלי / צילום: שלומי כהן לע''מ
השרה מרב מיכאלי / צילום: שלומי כהן לע''מ

רשויות מקומיות יוכלו להפעיל מוניות שירות, גם בשבת. כך עולה מקול קורא שהפיץ משרד התחבורה לרשויות המקומיות. בקול הקורא נכתב כי "רשות, שתזכה בקול קורא זה, תהיה אחראית לקביעת רמת השירות בקווים שתבקש להפעיל ובין השאר את מסלולי הקווים לוחות הזמנים, מועדי ההפעלה, סוג השירות (קשיח או גמיש), המידע לציבור וכל רכיב שירות אחר בהתאם לשיקול לדעתה". לפי הודעת המשרד, התאגידים שיזכו במכרזים, יקבלו ממשרד התחבורה רישיונות להפעלת קווי מוניות שירות, בהתאם לתנאי המכרז. הנוסעות והנוסעים ישלמו עבור הנסיעה באמצעות אמצעי התשלום המקובלים בתחבורה הציבורית, לרבות כרטיס הרב קו ואפליקציות התשלום כולל הסדרים תקופתיים והנחות לאוכלוסיות יעודיות.

הרשות המקומית תהיה אחראית לפיקוח ובקרה על פעילות הזכיינים, ותקבע את מנגנוני ההתחשבנות בינה לבין מפעילי השירות, בהתאם לשיקול דעתה, וללא מעורבות במשרד. הרשות גם תוכל לסבסד מתקציבה את השירות, אם תמצא הצדקה לכך.

תל אביב מנסה לצרף עוד רשויות למכרז

בשלב הראשון הקול קורא יאפשר זכייה של עד 15 מציעות שייבחרו עד ספטמבר 2022 תוך מתן עדיפות לגודל. לכן כתבה שרת התחבורה מרב מיכאלי לראשי הרשויות: "אנו קוראות לרשויות לפנות יחד, למקסם את ההזדמנות ואת השירות".

בינתיים בעיריית תל אביב נראה שנענים לקריאה. מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה אמרה כי "בכוונתנו להרים את הכפפה ולבחון אפשרות לישום הקול קורא לא רק בתל אביב יפו אלא גם שיתוף פעולה עם הערים השכנות כמיזם מטרופוליני, שיהיה סנונית ראשונה לתפעול תחבורה ציבורית בסמכות הרשויות המקומיות וכבסיס להקמה של רשות מטרופולינית בעתיד".

עד כה המדינה היא זו שהוציאה מכרזים למוניות שירות. בשנת 2018 נערכה רפורמה ובמסגרתה הוחלט על הפעלת מוניות השירות בהליך תחרותי ובשנה זו פורסמו הליכים להפעלת 10 אשכולות קווי מוניות שירות כשהוטמעו בהם שינויים במתכונת פעילות הענף לרבות שימוש בכרטיס הרב-קו. לפי משרד התחבורה, נכון להיום, גם על רקע משבר הקורונה, רק חמישה אשכולות פעילים, רובם במתכונת חלקית ובמשרד טרם החליטו על פרסום מכרזים חדשים. החידוש הוא העברת הסמכות לפרסום מכרזים מסוג זה אל הרשויות המקומיות או לאיגוד של מספר רשויות.

באופוזיציה כבר מנצלים את המצב

בינתיים בכנסת נראה כי בימינה לא מתרגשים מהודעת משרד התחבורה ולא רואים בה פוטנציאל הרס לקואליציה. בכיר במפלגה אמר לגלובס כי "לא מדובר בפגיעה חדשה בסטטוס קוו אך אנחנו לומדים את הנושא" וציין גם כי קברו ניסיון אחר של מיכאלי להרחיב את התחבורה הציבורית בשבת רק בשבועות האחרונים. לעומת זאת באופוזיציה כבר השתמשו היום במידע על השינויים החדשים שמובילה השרה כדי לנגח את חברי הקואליציה. מיכאלי אמנם בסך הכל מוציאה לפועל הבטחת בחירות, בהסכמים הקואליציוניים נקבע כי לא ייעשה כל שינוי בסטטוס קוו, לכן במהלך של מיכאלי יש גם לא מעט תבונה פוליטית.

גם היום מוניות שירות שפועלות תחת מכרזי המשרד פועלות בשבת. מה יגידו בליכוד אחרי שישראל כ"ץ חתם על רפורמה ב-2018 שאיפשרה בין היתר גם את המשך הפעלתן בשבת? ומה יגידו המפלגות שנסמכות על ראשי רשויות שכבר שנים זועקים לקבל עוד סמכויות?