איך אגירת מזומנים הפכה למם בטיקטוק

הסתרת כסף בדרכים יצירתיות לא רק מייצרת סרטונים משעשעים אלא יכולה לעזור לבסס מנהגים פיננסיים טובים

מילוי בקבוקים במזומנים הוא רק אחת המגמות לחיסכון כסף שנעשות פופולריות ברשתות החברתיות / צילום: Shutterstock, Feng Yu
מילוי בקבוקים במזומנים הוא רק אחת המגמות לחיסכון כסף שנעשות פופולריות ברשתות החברתיות / צילום: Shutterstock, Feng Yu

כדי להנזיל את חסכונותיה, ביאנקה ג'ונסון ריסקה בקבוק קוניאק עם פטיש.

"הנה הכסף", אמרה ליותר ממיליון העוקבים שלה בסרטון טיקטוק שכותרתו "אתגר פיצוץ בקבוק הנסי המפוצץ בכסף!", לפני שאספה את רסיסי הזכוכית מכל השטרות שדחסה לבקבוק, ואז סידרה אותם בערימות מסודרות.

"כל המעריצים שלי שצפו חשבו 'כמה את חושבת שיש שם?' ו'כמה חסכנו?'" אמרה ג'ונסון, משפיענית במשרה מלאה בת 32 שמעלה פוסטים תחת השם @iamjaymonique. "היו שם רק 542 דולר, אבל אלה היו 542 דולר שהייתי מבזבזת על שטויות".

@iamjaymonique Hennessy Money Challenge Bottle Bust‼️ #fyp #hennessymoneychallenge #save #fypage #money #viral #trend #fypfypfyp #moneychallnege ♬ Track Star - Mooski

מילוי בקבוקי שתייה חריפה במזומנים הוא רק אחת המגמות הויראליות לחיסכון כסף שנעשות פופולריות דרך פלטפורמות של רשתות חברתיות. במקום לאמץ קריפטו, אפליקציות חיסכון או חידושים אחרים על מנת לשפר את המצב הפיננסי האישי, משתמשי טיקטוק רבים מעדיפים את החוויה המוחשית, לו־טק, של אגירת מזומן שטרות בדרכים שונות ומשונות.

התגית #moneychallenge בטיקטוק, המשמשת לסרטונים של מעללים כמו ניפוץ בקבוק הקוניאק, נצפתה על ידי 1.5 מיליארד איש. החבאת כסף בגרביים לא רק יוצרת סרטונים יותר מבדרים מהירשמות לאפליקציית חיסכון אוטומטית, זו עשויה להיות גם דרך יעילה לשנות הרגלים כספיים, כך אומרים כלכלנים התנהגותיים ומתכננים פיננסיים.

"אנו צריכים להתייחס לכל דולר שאנו רואים באותו אופן, אבל אנו לא עושים זאת", אמרה מגאן מקוי, מנהלת תוכנית המאסטר לתכנון פיננסי באוניברסיטת קנזס סטייט. "האתגרים האלה לשימוש במזומן יוצרים דליים מנטליים קטנים שיותר קל למוח להבין".

השתתפות באתגרים שונים היא ז'אנר פופולרי בסרטוני טיקטוק, והם נעים מצעדי ריקוד ויראליים ועד התנהגות שעלולה להיות מסוכנת. מי שמשתתפים באתגרי הכסף, שרבים מהם נובעים מטריקים עתיקים לחסכון, אומרים שעל ידי הפיכת היעדים שלהם לידועים לציבור העוקבים, יש יותר סיכוי שיתחייבו לחיסכון.

"עכשיו אני מבינה איך מרגישים רואי חשבון"

מה שעוזר הוא שלכל האתגרים נקודת תשלום ותאריך סיום ברור. בסרטון פופולרי נוסף, המשתמשת @_rae.rae אומרת לעוקביה שהיא מתכננת לדחוס שטרות קטנים ומטבעות של רבע דולר לשני בקבוקי אלכוהול ריקים עד שלא יהיה בהם מקום אפילו לגרוש נוסף, ואז תשבור את הבקבוק ותגלה כמה חסכה על ידי שמירת עודף שקיבלה במקומות שונים. הסכום: 550.34 דולר.

@_rae.rae I definitely spent most of it already but DO THIS IF U SUCK AT SAVING I STG #fy #fyp #moneytok #money #savingmoney #savemoneylivebetter #savinghacks ♬ Lo-fi hip hop - NAO-K

"זה הפך למשחק בשבילי", אמרה בסרטון, ובנקודה מסוימת השתמשה בוייפורייזר שלה כדי לדחוס את השטרות בבקבוק כדי שיהיה מקום נוסף. כשהחזיקה בידיים את השלל בסיום הסרטון, אמרה "עכשיו אני מבינה איך מרגישים רואי חשבון".

ג'ונסון אומרת שראשית ניסתה את אתגר בקבוק האלכוהול כדרך לבדוק אם היא עומדת ביעדי החיסכון שקבעה לעצמה - וכמו כן - צוואר הבקבוק כמעט לא מאפשר לשדוד את הבנק מוקדם ("באחד הסרטונים נתקעה לי האצבע", אמרה). שיתוף הסרטונים עם עוקביה היה מה שמנע ממנה לרסק את הבקבוק כל פעם שהיה לה פיתוי לקחת חלק מהכסף העודף, אמרה. היא קיבלה גם מוטיבציה מעוקבים שעשו את האתגר ותייגו אותה.

"הרגשתי שהם שותפים לאחריות אתי", אמרה.

יחסי האחריות שתיארה ג'ונסון הם המפתח לכך שהאתגרים האלה יעבדו עבור אנשים, אמרה מקוי.

"איתם, אנחנו ממצבים מחדש את הרעיון של להיות יעיל עם מזומנים ולחסוך כסף כמשהו שרצוי לעשות, במקום להוציא כסף כמו משפחת קרדשיאן", אמרה. "יש לך את התחושה הזו שאתה חלק מקהילה".

אנשים מוכנים יותר להוציא כסף בכרטיסי אשראי או תשלומים דיגיטליים לעומת התשלום במזומן, כך מראים מחקרים. לגבי כספי חיסכון המצב עשוי להיות הפוך.

למרות שכסף מזומן בבקבוק לא צובר ריבית, ספירת השטרות והמטבעות יכולה לעזור לחזק מנהגים חיוביים.

אתגרי הכסף הוויראליים האלה עוזרים לאנשים לציית לכללים שהם קבעו לעצמם, כמו ההבטחה של ג'ונסון לא לרסק את הבקבוק לפני שהוא מלא, אמר ג'ון בשירס, כלכלן התנהגותי באוניברסיטת הארווארד.

"יש לנו תחושת בטן שאנחנו עושים את הדבר הלא נכון כשאנחנו מפרים כלל שקבענו לעצמנו", אמר. "אנו חשים זאת יותר בעוצמה כשיש גרסה פיזית של הכלל".

"זה כיף ויש מדבקות"

בריטאני פייפר, בלוגרית בת 31 ב־Simplistically Living, אמרה שקיבלה תגובה חיובית כששיתפה אתגרים לחיסכון בכסף עם 200 אלף העוקבים שלה. אחד הסרטונים הכי פופולריים שלה מראה אותה קונה ברשת הובי לובי חומרים בהם השתמשה לאתגר מאה המעטפות, גרסה מחודשת של שיטה ותיקה להתנהלות פיננסית.

@simplisticallyliving 52 Week $5 Money Challenge! #LearnOnTikTok #TikTokPartner #moneychallenge #100envelopechallenge #savingmoney #fyp #money ♬ original sound - brittanie

המעטפות ממוספרות מאחת עד 100 ואז מערבבים ביניהן. בכל יום או שבוע, המשתתפים מכניסים כסף למעטפה הבאה התואם את הסכום הרשום עליה. עד סוף האתגר יהיו במעטפות 5,050 דולר. גם בסרטי המעטפות וגם עם הבקבוקים המשתתפים לרוב מופיעים בסוף האתגר וסופרים את הכסף או מחזיקים את השטרות במניפה. באחד מסרטוני המעטפות, נראה טלר בבנק מחכה בחוסר סבלנות כשהמעטפות נפתחות אחת אחת.

"יש אנשים שאומרים 'למה שארצה 100 מעטפות? למה שלא ארצה להכניס את הכסף לחשבון חיסכון?' וראיתי עוקבים שעונים להם 'כי זה כיף ויש מדבקות'", אמרה פייפר.

וריאציות על שיטת המעטפות קיימות כבר שנים - אבל יוצרי טיקטוק נתנו לזה ספין משלהם. פייפר קונה מעטפות צבעוניות ומדבקות של חברת ליסה פרנק, ואז מסמנת כל מעטפה באיור בעט.

לאחר שצברה חוב גדול בכרטיס האשראי ב־2016, פייפר ובעלה היו צריכים לשלם כמעט 35 אלף דולר. כעת, שנתיים אחרי שניסתה לראשונה את האתגר, אומרת פייפר שהיא ובעלה שילמו את כל החוב והם עדיין עושים את האתגר ביחד - ומשתפים אותו עם העוקבים שלה - כשהם צריכים לעשות ספרינט ליעד חיסכון כלשהו.