בייג'ינג נפתחת מחדש בזהירות לאחר גל קורונה האחרון

הבירה הסינית נמנעה מסגרים נרחבים כמו בשנגחאי, אבל התפרצויות חדשות של קורונה ברחבי המדינה ממשיכים לסכן את הכלכלה הסינית ואת יעדי הממשל

כניסה לבית ספר בבייג'ינג, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Andy Wong
כניסה לבית ספר בבייג'ינג, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Andy Wong

הבירה הסינית נקטה בצעדים מהוססים לקראת פתיחה מחדש בתחילת השבוע, כשברוב חלקיה של בייג'ינג הוסרו המגבלות על ישיבה במסעדות ועובדים רבים חזרו למשרדים. אבל התפרצויות חדשות של קורונה ברחבי המדינה וסגרים חדשים בחלקים משנגחאי ממשיכים לסכן את הכלכלה הסינית.

במשך יותר מחודש, רשויות הבריאות בבייג'ינג אכפו צעדים מחמירים על העסקים בעיר ועל תנועת האנשים בניסיון למגר את התפרצות הקורונה הגרועה ביותר בבירה הסינית מאז הימים המוקדמים של המגפה. פקידים בעיר אומרים שהמאמצים האלה עבדו וכמות ההדבקות היומיות ירדה לתריסר מקרים או פחות בימים האחרונים, לאחרו שבועות בהן נעשו בדיקות לרוב תושבי העיר, שאוכלוסייתה מונה 20 מיליון נפש.

על ידי מתן אפשרות למסעדות, חדרי כושר ועסקים אחרים להיפתח מחדש, הרשויות בבייג'ינג מצביעות על כך שהן מאמינות שהצליחו להשתלט על ההתפרצות האחרונה בלי להידרש לסגרים מחמירים כפי שהוטל בשנגחאי ובמקומות אחרים.

ביום שני בבוקר, כבישי בייג'ינג היו עמוסים במכוניות. נוסעים מילאו שוב את קרונות הרכבות התחתיות בדרכם לעבודה. יאנג פאן, בן 30, סיפר שלא הצליח למצוא מקום ברכבת בפעם הראשונה מזה יותר מחדש. לדבריו, הוא היה מרוצה מהאופן בו פקידי הממשלה השתלטו על ההתפרצות האחרונה בבייג'ינג, בייחוד בגלל שהצליחו להימנע מסגר נרחב.

ז'אנג שנגטאו, מנהל תפעול במסעדת הודה, מוסד מקומי מוכר המגיש מנות דגים 24 שעות ביממה, אמר שהחודש האחרון עם המגבלות היה התקופה הקשה ביותר במסעדה ב־12 השנים שהוא עובד בה. עובדים היו צריכים להסכים לקיצוצי שכר של עד 30% והמסעדה שרדה רק בזכות מנות משלוח וחנות פופ־אפ שהציעה מנות טייקאווי, אמר ז'אנג.

כשעובדי הודה שמעו שהמסעדה חוזרת יום למחרת, מיד החלו להכין אותה. ב־21:30 בערב ביום ראשון כבר החל להשתרך תור ארוך. עד חצות, כשהמסעדה פתחה דלתותיה, עמדו יותר מ־350 איש בתור שהשתרך לאורך הרחוב, סיפר ז'אנג. "חיכינו לרגע הזה כל כך הרבה זמן", הוא אמר והוסיף שהמסעדה פועלת להעלות את המשכורות בחזרה לרמתן המקורית, כעת שהמגבלות הוסרו.

צלקות מדיניות "אפס סובלנות לקורונה"

ריסוק המגפה לפני התפשטותה הפכה לאחת היוזמות החשובות ביותר של נשיא סין, שי ג'ינפינג, הגישה הזו כילתה משאבי מדינה רבים. הצגת האסטרטגיה כהצלחה חשובה במיוחד לשי שנבקש להבטיח לעצמו כהונה שלישית במפגש של המפלגה הקומוניסטית בהמשך השנה.

במשך רוב 2020 ו־2021, אמרו מנהיגי סין שמדיניות "אפס קורונה" שלהם שירתה את המדינה היטב. על ידי סגירת הגבולות בפועל ומיגור מקרים באופן אגרסיבי, סין נמנעה מחולי נרחב ומניין מתים גבוה כפי שהיה בארה"ב ובמקומות אחרים.

זן אומיקרון המדבק של הקורונה איתגר את הגישה הזו במיוחד בשנגחאי. בחודשיים האחרונים, כמעט כל 25 מיליון תושבי העיר היו ספונים בבתיהם בגלל החלטת ממשלה שהביאה את העיר החשובה ביותר בסין להיעצר מבחינה כלכלית בחריקת בלמים. כשהשמועות על סגר בסגנון שנגחאי החלו להסתובב בבייג'ינג בחודש שעבר נוצרה פאניקה שהביאה להסתערות על מוצרי המזון מפחד למחסור.

שנגחאי החלה להיפתח יותר בימים האחרונים, למרות שתושבים רבים נותרו בפחד שהעיר תגביל אותם לבתיהם שוב בקרוב. בסוף השבוע, מחוז ג'ינג'אן חסם 56 אזורי מגורים לאחר שנמצאו חמישה מוקדים חדשים של הדבקות.

בינתיים, העיר הצפון מזרחית דנדונג, בגבול של סין עם צפון קוריאה, הייתה עדה לעשרות מקרים שצצו בשבועות האחרונים והובילו את הרשויות לאטום איזורים שלמים בעיר. צפון קוריאה נלחמת בהתפרצות הקורונה הראשונה שלה באופן גלוי וביקשה עזרה מסין, שכנתה הקרובה.

הצלקות הכלכליות של מדיניות "אפס קורונה" בסין עלולות להעמיק בחודשים הקרובים, כך אומרים כלכלנים. בסימן לזהירות גוברת לגבי הכלכלה בקרב האליטות הסיניות, ראש הממשלה לי קקיאנג כינס שיחת ווידאו חריגה שכללה עשרות אלפי פקידים מרחבי סין בסוף החודש שעבר על מנת לעודד אותם לעבוד קשה יותר להצלת הכלכלה הסינית. כלכלנים רבים מאמינים שסין לא תצליח להגיע ליעד הצמיחה שלה לשנה זו, 5.5%.

מגבלות נאכפו באופן לא שוויוני

אפילו עם החמרת המגבלות בבייג'ינג בשבועות האחרונים, כמה תושבים מקומיים אמרו שהם לא מאמינים שהממשלה תטיל סגר מלא כמו שהוטל בשנגחאי. נראה גם שרבות מהמגבלות שאכן יושמו נאכפו באופן לא שוויוני.

לדוגמא, נהר ליאנגמה ברובע השגרירויות בבייג'ינג הפך בשבועות האחרונים למקום מפגש לסינים עשירים, דיפלומטים מערביים ואחרים. על מנת למנוע מפגשים כאלה, הרשויות הקימו לצידי הנהר גדר ושלטים שאסרו על התקהלויות. אבל רבים התעלמו מההוראות ונפגשו בכל מקרה.

בשעות היום, פנסיונרים מעמידים שולחנות ומשחקים קלפים עם חברים לאורך גדות הנהר. בערב של סוף שבוע לא מזמן, חנו בכביש לא רחוק מכוניות למבורגיני ומכוניות ספורט ויוקרה אחרות, והיו אנשים שמכרו וויסקי ג'ק דניאלס ובירות מתא המטען.