איילת שקד | בלעדי

מענק גיוס של 36 אלף שקל: שקד דורשת לשפר את השכר בוועדות התכנון

במכתב ששיגרה לליברמן, השרה שקד טוענת כי קיים מחסור חמור של עובדים בתחום, "המתבטא, בין היתר, בקשיים משמעותיים בגיוס כוח אדם בשל פערי השכר המשמעותיים מול המגזר הפרטי" • בסביבת השרה מגדירים את המהלך "צורך לאומי", אך הדרך למימושו לא תהיה קלה במציאות הפוליטית הנוכחית

איילת שקד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
איילת שקד / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

שרת הפנים איילת שקד דורשת משר האוצר אביגדור ליברמן להפנות משאבים לשיפור תנאי השכר של עובדי התכנון והבנייה בוועדות המקומיות. במכתב ששיגרה לליברמן, שקד טוענת כי קיים מחסור חמור של עובדים בתחום, "המתבטא, בין היתר, בקשיים משמעותיים בגיוס כוח אדם בשל פערי השכר המשמעותיים מול המגזר הפרטי".

כדי לתת לדברים תוקף, צירפה השרה למכתב טבלה המשווה בין תנאי השכר במגזר הציבורי לתנאי השכר במגזר הפרטי. כך, הטבלה מראה כי מהנדס והנדסאי מתחילים ברשויות המקומיות משתכרים פחות מ-7,000 שקל בחודש, לעומת שכר שנע בין 10 ל-13 אלף שקל לחודש עבור אותם בעלי תפקידים במגזר הפרטי, ללא ניסיון. מתכנן ערים שצבר ותק של כחמש שנים בתפקיד מרוויח כ-7,700 שקל, לעומת מקבילו במגזר הפרטי שמרוויח עד 24 אלף שקל - פי שלושה ויותר.

בסביבת השרה מגדירים את המהלך "צורך לאומי", אך הדרך למימושו לא תהיה קלה במציאות הפוליטית הנוכחית.

ראשית נציין כי הדרישה מצד השרה תחייב כניסה למשא ומתן בין האוצר למשרד הפנים, שיכול להימשך זמן לא מועט. לצד זה, בסוף השנה ייפתחו הסכמי השכר של המהנדסים והאדריכלים ברשויות המקומיות, ולא בטוח ש"פקידי האוצר" ישתכנעו כי תוספת שכר משמעותית בנקודה זו היא הכרחית. לעניין זה מתווסף המצב הפוליטי המורכב, שכבר כעת מקשה על כל מהלך מצד הקואליציה - לא כל שכן על יישום רפורמה משמעותית כזו.
התוכנית שמציעה שקד כוללת חמישה סעיפים עיקריים, שהמרכזי שבהם הוא מתן "מענקי גיוס ושימור" לעובדי התכנון והבנייה ברשויות: מענק גיוס בסך 36 אלף שקל עם הכניסה לתפקיד, ומענקי שימור בסכום דומה, אחת לשנה - לשלוש שנים. ההערכה היא כי המהלך יעלה לקופת המדינה בין 120 ל-150 מיליון שקל.

צעדים נוספים כוללים הרחבה של הרפורמה מ-2016, שמהותה תוספת 2,000 שקלים בחודש, גם לעובדים שלא זכו לה עד כה; קביעת שכר הבכירים לפי נתוני רשות האוכלוסין, מהלך שיכול להוסיף כ-2,000 שקל ויותר בחודש לעובדים הבכירים; התאמת שכר מהנדסי הוועדות המרחביות ועובדיהן להיקף האוכלוסייה הרלוונטית; והקצאת תקציב עבור העסקת עובדים במיקור חוץ.

"הקושי של ועדות התכנון והבנייה לגייס עובדים למִנהלות ההנדסה עלה כמעט בכל פגישה עם ראש רשות זו או אחרת", אומרת השרה שקד. "הסיבה המרכזית לבעיית גיוס העובדים היא השכר הנמוך, שלא לומר העלוב, שבו עובדים אלה מתוגמלים. ראשי רשויות סיפרו לי על חדרים ריקים, על מכרזים שפורסמו כמה פעמים לבודקי תוכניות ולמהנדסים מבלי שמועמד אחד ניגש אליהם, ועל עשרות אלפי יחידות דיור שתקועות בצינור בגלל שאין מי שיטפל בהן. התוכנית היא שלב ראשון וזמני לטיפול בבעיה".

באיגוד מהנדסי ואדריכלי הרשויות המקומיות, אשר לקחו חלק בהתייעצויות שקיימה השרה, תולים תקוות רבות במהלך של שקד: "היא העזה להיכנס למקום שאף אחד לא רצה להיכנס אליו עד היום".