לחברת המחקר IVC יש חדשות טובות ופחות טובות להייטק הישראלי

חברת המחקר IVC ולאומיטק פרסמו מגמות ראשוניות על ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים בחודשים האחרונים • מספר ההשקעות הראשוניות בסטארט-אפים בוגרים ממשיכות לרדת, אבל בשיעור נמוך מכפי שאפשר היה לצפות לאור התיקון המשמעותי בנאסד"ק

הירידה הבולטת ביותר היא במספר ההשקעות הראשוניות בחברות בשלב צמיחה מתקדם – סבבים B, C והלאה / איור: גיל ג'יבלי
הירידה הבולטת ביותר היא במספר ההשקעות הראשוניות בחברות בשלב צמיחה מתקדם – סבבים B, C והלאה / איור: גיל ג'יבלי

חברת המחקר IVC בשיתוף עם לאומיטק פרסמו היום (ד') מגמות ראשוניות מתוך הדוח לסיכום מחצית השנה הראשונה של 2022 בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים. הדוח המלא יפורסם בחודש הבא.

המגמות הראשוניות כוללות חדשות טובות וחדשות פחות טובות להייטק הישראלי. החדשות הפחות טובות הן שגם בחודשים האחרונים ממשיכה הירידה במספר ההשקעות ראשוניות בסטארט-אפים ישראלים, ירידה שהחלה כבר בנובמבר 2021. הכוונה בהשקעות ראשוניות היא כסף שהגיע ממשקיעים חדשים, שלא השקיעו בעבר.

הירידה הבולטת ביותר היא במספר ההשקעות הראשוניות בחברות בשלב צמיחה מתקדם - סבבים B, C והלאה, מגמה שהתחילה עוד בקיץ 2021. כאן המגמה היא חזרה הדרגתית של ההשקעות הראשוניות לרמות של תחילת 2020, כלומר לפני פרוץ הקורונה והדחיפה שהיא נתנה למגזר הטכנולוגיה.

מאידך, החדשות הטובות יותר הן שהירידות במספר ההשקעות בסטארט-אפים מתונות ביחס לציפייה לאור התיקון המשמעותי במדד הנאסד"ק הטכנולוגי, שאיבד 23% מתחילת 2022. גם אם התיאבון של משקיעים ללקיחת סיכונים פחת, מה שבא לידי ביטוי בירידה בהשקעות ראשוניות בסטארט-אפים חדשים, המשקיעים הקיימים לא נוטשים את חברות הפורטפוליו הקיימות שלהם ומספר השקעות ההמשך שלהם נותר יחסית גבוה.

חשוב לציין כי מדובר בדוח ביניים קצר מאוד, כאשר IVC ולאומיטק אינם מכניסים מספרים מוחלטים על מספר והיקף ההשקעות, אלא רק מדווחים על טרנדים כלליים. בנוסף, הדוח מתבסס על הדיווחים של סטארט-אפים על סבבי גיוס, שלעיתים מפורסמים חודשים אחרי שהגיוס סוכם, כך שלוקח למגמות זמן לבוא לידי ביטוי. משיחות עם משקיעים ישראלים עולה תמונה של ירידה חדה יותר בהשקעות, במיוחד בסטארט-אפים בשלבי צמיחה מתקדמים, אך זו לא באה לידי ביטוי בינתיים בנתונים.