מודרנה מקדימה את פייזר: הדגימה יעילות משופרת לחיסון שלה לאומיקרון

מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל: "זהו החיסון המוביל שלנו לסתיו 2022. ייתכן ויהיה זמין כבר בסוף הקיץ" • אבל, החברה לא ציינה נגד איזה תת-זן של אומיקרון פותח החיסון ונגד איזה מהם בוצעה הבדיקה

מודרנה מפתחת חיסון לאומיקרון? / צילום: Shutterstock, LookerStudio
מודרנה מפתחת חיסון לאומיקרון? / צילום: Shutterstock, LookerStudio

חברת מודרנה הודיעה היום (ד') כי מחקר שנערך בחיסון המכיל רצף RNA שתוכנן נגד זן האומיקרון, נראה יעיל יותר בדמם של בני אדם לעומת החיסונים הקודמים, שתוכננו נגד זן הקורונה המקורי. הניסוי לא תוכנן להראות מניעה של המחלה בפועל, אלא בחן היווצרות של נוגדנים בתוך דמם של המתנדבים, ואת הפעילות של הנוגדנים הללו נגד וירוס האומיקרון במעבדה.

החברה הדגימה כי נוגדנים של מתנדבים שחוסנו בבוסטר מן החיסון הנוכחי, הפיקו נוגדנים שנקשרו טוב יותר לוירוס האומיקרון וניטרלו טוב יותר את פעילותו. הבטיחות של החיסון נראית דומה לזו של בוסטר מן החיסון המקורי, והחיסון הזה עדיין מגן בם מן הזנים המקוריים.

אלא שמודרנה לא ציינה בהודעתה נגד איזה תת-זן של אומיקרון החיסון פותח ונגד איזה זן הוא נבדק. בשעה זו החברה עורכת שיחת ועידה שבה ייתכן ותפרסם מידע נוסף. אומיקרון מזן BA.1, שהופיע בנובמבר 2021 בדרום אפריקה, כבר התפתח ללפחות חמישה תתי-זנים נוספים, השונים זה מזה כמעט כפי שהזנים בטא, גמא ודלתא היו שונים מזן הקורונה המקורי שהתגלה בסין. כך, שייתכן שבשעה זו הוירוס כבר בורח מן היעילות של החיסון החדש.

ב-28 ביוני צפוי ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי. להנחות את החברות המפתחות חיסונים לקורונה, אילו וריאנטים הם צריכים לתקוף לקראת השנה הבאה ומה יהיו הדרישות הרגולטוריות לאשר חיסונים מכווני וריאנט. חברת פייזר, המובילה את השוק, טרם פרסמה תוצאות מן הניסויים שלה בחיסון ייעודי לאומיקרון. סמנכ"ל הפיתוח של החברה, ד"ר מיקאל דולסטן, אמר לפני כחודש ל"גלובס" כי החברה תמתין להנחיות ה-FDA.