אם מעמד עורכי הדין והיועצים המשפטיים לא ישתפר לא יהיה מי שיגן עלינו בבית המשפט

שחיקת מעמד הייעוץ המשפטי במגזר הפרטי המתבטאת בפערי שכר בין היועמ"שים ליועצים אחרים פוגעת בתקינות הדמוקרטיה והכלכלה

מעמדם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה חייב להיות חזק ועצמאי, בדיוק כמו מעמדם במגזר הפרטי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
מעמדם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה חייב להיות חזק ועצמאי, בדיוק כמו מעמדם במגזר הפרטי / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הכותב הוא ראש לשכת עורכי הדין

לאחרונה פורסמו נתונים המצביעים על פערי השכר בין נשים לבין גברים בחברות עם למעלה מ-518 עובדים. על רקע נתונים אלו, ניתן היה להבחין גם בפערי השכר בין היועצים המשפטיים בתאגידים השונים לעמיתיהם, היועצים האחרים. הגם שנדמה כי עסקינן בבעיה ספציפית של פערי שכר, הרי שלטעמי מדובר בביטוי לבעיה קונספטואלית ברמה המקרו-משפטית.

אלוהים נמצא, כידוע, בפרטים הקטנים. השכר אשר מוענק לבכירים במגזר העסקי משליך ישירות על ממשל תאגידי חזק, על אחת כמה וכמה כאשר עסקינן בחברות ציבוריות, שהוא הבסיס לכלכלה יציבה וחזקה ולשוק הון תוסס, שבו המשקיעים אינם חוששים להשקיע. חשוב להדגיש: שומר הסף של הכלכלה הישראלית, של החברה הישראלית, של הדמוקרטיה הישראלית, הוא גם רואה החשבון, אולם בעיקר עורך הדין, המשפטן.

שומרי הסף של המדינה

עורכי הדין והיועצים המשפטיים, הן בשירות הציבורי והן במגזר העסקי, הם שומרי הסף של מדינת ישראל. עליהם להיות בלתי תלויים באף גחמה, אלא לשמש לעיתים כחומה נגד המנסים לכופף את כללי המשפט המנהלי או הממשל התאגידי. היועץ המשפטי מהווה מצפן, לא רק חוקי ומשפטי אלא גם מוסרי וערכי של הגוף בו הוא נמצא.

עורך הדין נמצא בליבת העשייה והוא הערובה לתקינות פעולתם של הגופים, המערכות והתאגידים המהווים את המשק הישראלי. ללא עורך הדין, לא תהיה עסקה; ללא עורך הדין, לא תהיה חברה; ללא עורך הדין, לא יהיה מי שיוודא עמידה בהוראות הרגולציה ובכללי הציות.

לא בלתי סביר להניח, שישנו קשר בין הניסיון להחליש את אמון הציבור במערכת אכיפת החוק הציבורית, לבין שחיקת מעמדו של מוסד הייעוץ המשפטי במגזר הפרטי, המתבטא, עיננו הרואות, בפערי השכר. אין לקבל תופעה זו. מעמדם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה חייב להיות חזק ועצמאי, בדיוק כמו מעמדם של היועצים המשפטים במגזר הפרטי.

בחירה בשליחות

הבחירה במקצוע עריכת הדין והעיסוק בו נובעים פעמים רבות מתוך רצון אמיתי להשפיע ולפעול למען החוק, הצדק והאמת. נכון, בהייטק מלכלכים פחות את הידיים, אך אין פחיתות במעמד של אלה העוסקים בדיני נפשות. עריכת דין היא מאותם המקצועות הבודדים, שהעוסקים בהם יודעים לעמוד בפני כוחות הפועלים עליהם מכיוונים מנוגדים, הבקיאים בנושאים רב-תחומיים והיודעים לנווט בתוך מערכת שיקולים סבוכה. אנו זוכים לפגוש את האדם בצמתים ובנקודות המשמעותיות ביותר בחייו של אדם ובחייה של חברה.

מעבר לחובה החוקית לשיווין בשכר, טובת כולנו היא עורכי דין ויועצים משפטיים טובים, ערכיים ומסורים, ולפיכך - מתוגמלים. כדי להבטיח את חיזוק מעמדם, עלינו להכיר בפועלם ובחשיבותם. פערי השכר חייבים להצטמצם ואנו בלשכת עורכי הדין נפעל כדי לעשות זאת, אך לא רק. עלינו לוודא כי עורכי הדין, שומרי הסף, ילכו זקופי קומה ובגאון, ושההתקפות על מהערכת המשפט אשר מטרתן אינה ביקורת בונה אלא הכפשה בלבד, תיפסקנה אחת ולתמיד.