קואליציה | פרשנות

המרוץ לאופוזיציה: מי יהיה חבר הממשלה הבא שיחצה את הקווים?

הצעת הקואליציה להעלות את שכר המינימום עברה, שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע כי ידחה את דיוני התקציב וח"כ ניר אורבך ככל הנראה מתכונן לעזוב: במצב שבו יש כל כך הרבה גזרות בוערות במקביל, כבר לא נותר מי שמאמין שהקואליציה תשרוד את כנס הקיץ

מליאת הכנסת, לפני כשבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת, לפני כשבוע / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הניסיונות להרגיע את הקואליציה מאז הצבעות ליל שני האחרון התרסקו אל קרקע המציאות כאשר אתמול (ד') הקואליציה נחלה כישלון ארגוני נוסף במליאת הכנסת כשחוק שכר מינימום 40 של ח"כ אחמד טיבי עבר בקריאה טרומית. מאחורי הקלעים נערכו ניסיונות משמעותיים של ראש הממשלה בנט, שר החוץ לפיד ושר המשפטים סער למנוע את ההצבעה במליאה של חברי הקואליציה בעד הצעת החוק, אך בפועל חברים ממפלגות מרצ, העבודה ורע"ם החליטו לתמוך בו והחוק עבר. העובדה כי שוב ראשי הקואליציה לא הצליחו להשליט משמעת ערערה קשות את חברי הכנסת שממילא שוקלים את דרכם בשבועות האחרונים.

הממשלה מתנדנדת: ליברמן הודיע על דחיית דיוני התקציב 
שלוש המילים שמלמדות מה צפוי כעת לממשלת לפיד-בנט 

שר האוצר אביגדור ליברמן שהתראיין הערב בחדשות 12 הודיע כי ידחה את דיוני התקציב כדי לנסות ולעשות סדר פנימי בקואליציה. המשמעות: דיוני התקציב בממשלה שנקבעו לסוף חודש יוני יידחו למועד לא ידוע ובכפוף להישרדות הקואליציה עד אז, לנוכח התרבות המורדים בשורותיה.

למרות איומי יו"ר רע"ם מנסור עבאס ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ, חברי הכנסת מאזן גנאים וג'ידא רינאווי זועבי מתעקשים גם היום כי ימשיכו להצביע בהתאם לצו מצפונם ואינם מקבלים את הצעות ראשי המפלגות שלהם לפרישה מוקדמת. המשמעות: אם בשבוע הבא יעלה חוק יו"ש להצבעה מחודשת - הוא לא צפוי לעבור.

בינתיים אורבך לא נוקט צעדים ממשיים נגד הקואליציה

אל השניים האלה מצטרף ח"כ ניר אורבך וכן יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון שהודיע שאם דרישותיו לא ייענו, ביום שני הקרוב יחזור להצביע במליאה נגד הקואליציה. במצב שבו יש כל כך הרבה גזרות בוערות במקביל, כבר לא נותר מי שמאמין שהקואליציה תשרוד את כנס הקיץ.

בסביבתו של ח"כ ניר אורבך אומרים כי כבר לאחר נפילת חוק תקנות יו"ש ביום שני השבוע הגיע להחלטה להביא לסוף דרכה של הממשלה. כזכור, באותו ערב אמר לח"כ מאזן גנאים: "הניסוי איתכם כשל", אלא שבינתיים אורבך לא נוקט צעדים ממשיים נגד הקואליציה ובימינה טוענים כי הוא מתואם עם השרה איילת שקד על צעדיו הבאים.

אלא שבאופוזיציה טוענים למגעים של אורבך מול הליכוד להצטרפות לממשלה הבאה, כאשר במקביל מתקיימים מגעים גם בשני צירים נוספים מול השר זאב אלקין מתקווה חדשה וכן מול אנשים מטעמה של איילת שקד.

השיחות על הקמת ממשלה עוד בכנסת הזו הגיעו לפסים מעשיים והשאלות שנותרו פתוחות הן מי יכהן כשר משפטים מוסכם וכן שאלת הערבויות לאורך קיומה של הממשלה שתקום מחשש שנתניהו יוביל לבחירות ולסוף דרכם של חברי תקווה חדשה. יש לציין כי באופן קבוע דוחים בתקווה חדשה את הטענות בדבר קיום מו"מ עם הליכוד.

"במפלגות השמאל בקואליציה פועלים בצורה פופוליסטית"

בתוך כך, גורמים במפלגתו של סער חזרו הערב לאיומים על עתיד הקואליציה לאחר שחברי מפלגות השמאל החליטו לתמוך בהצעת החוק להעלאת שכר המינימום ואמרו כי "החלטת הקואליציה הייתה להצביע נגד החוק. בלי קשר החלטת ועדת שרים לחקיקה הייתה להתנגד לחוק. במפלגות השמאל בקואליציה פועלים בצורה פופוליסטית ובאופן שיטתי וחסר אחריות נגד החלטות ממשלה, מפרים משמעת קואליציונית ופועלים לפירוק הממשלה".

לתוך הקלחת הזו הוסיף יו"ר ש"ס דרעי את הציוץ הבא וגרם לחרושת השמועות להתגבר: "רשמו לפניכם: הקואליציה התפרקה סופית השבוע. צפו להפתעות בקרוב מאוד". יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' צייץ אף הוא דברים דומים: "‏אם למישהו עוד היה ספק שהקואליציה הזו התפרקה וכולם בה כבר עמוק בקמפיין בחירות שיסתכל על היום הזה בכנסת". כבר לא מדובר בתחזית, אלא בתיאור מצב.