גלי ההדף של הפיטורים בהייטק: המתכנתים מסתדרים, ומה עם היתר?

מגמת הפיטורים בהייטק מתרחבת ובכל יום אפשר לשמוע על חברה נוספת שמצמצמת את כוח האדם שלה • למרות זאת, בדיקה שביצע גלובס באמצעות רשת לינקדאין מעלה כי שליש ממפוטרי סטארט־אפ משלוחי המכולת אבו כבר מצאו עבודה חדשה והביקוש להייטק עדיין גבוה

יזמי חברת המשלוחים AVO / צילום: סטפן קלפקו
יזמי חברת המשלוחים AVO / צילום: סטפן קלפקו

זה הפך לעניין קבוע. כמעט כל יום אנחנו שומעים על חברת הייטק ישראלית נוספת שמפטרת עובדים, בדרך כלל עשרות בודדות. בימים האחרונים היו אלו אלמנטור, אופן ווב וקוגנייט שהצטרפו לרשימת המפטרות. במקביל, חברות אחרות בהייטק, כולל ענקיות בינלאומיות, מצמצמות גיוסים ולפעמים עוצרות אותן לגמרי, בצורה מוצהרת או ללא הודעה רשמית.

שוק ההייטק הישראלי סבל בשנים האחרונות ממחסור כרוני בעובדים, שנבע מביקוש שעלה על ההיצע. האם הפיטורים ועצירות הגיוסים שינו את המציאות הזו? כדי לבחון זאת, חזרנו אל סטארט-אפ משלוחי המכולת אבו, שפיטר בחודש שעבר את רוב 350 עובדיו הישראלים, ובדקנו מה עלה בגורלם של המפוטרים. התוצאות הראו כי בתחומי הליבה של ההייטק הביקוש לעובדים עדיין גבוה מאוד על אף אווירת המשבר מסביב. גם חברות שחוו נפילות חדות במניה, כמו חברת האינשורטק היפו או חברת הגיימינג פלייטיקה, ממשיכות לקלוט עובדים. כמובן שמומנטום חיובי כזה יכול להשתנות בכל רגע.

עובדי השיווק והלקוחות עדיין מחפשים עבודה

הפיטורים באבו באו בשני גלים: בתחילת מאי החברה פיטרה 500 עובדים בארץ ובעולם במטרה לחזור למיקוד המקורי שלה - אספקת משלוחים מרוכזים לעובדים בבנייני משרדים - אחרי שבקורונה התרחבה לאספקה לבנייני מגורים בישראל ובארה"ב. שבועיים מאוחר יותר סגרה החברה את כלל פעילות המשלוחים בישראל, כדי להאט את שריפת המזומנים ולהימנע מסגירה.

אף שהפיטורים התרחשו רק בחודש שעבר, בדיקה שביצע גלובס באמצעות רשת לינקדאין מצאה כי מספר מכובד של עובדי אבו המפוטרים כבר מצאו את דרכם בעבודה חדשה. מתוך מדגם של מעל ל-80 עובדי אבו ישראלים, שסימנו בלינקדאין כי עזבו את החברה בחודשים האחרונים, יותר משליש מהם (כ-36%) כבר פרסמו אונליין שנקלטו בעבודה חדשה.

 
  

רשימת החברות בהן נקלטו המפורטים מגוונת מאוד וכוללת בעיקר סטארט-אפים פרטיים ישראליים כמו טיילורמד, טריגו, קלאודינרי, ריברסייד, אפספלייר ו־Rewire, אך גם מספר חברות ציבוריות ישראליות כדוגמת היפו, אוטונומו, פלייטיקה ומאנדיי וחברות זרות כמו זום אינפו. חלק מהעובדים נקלטו בחברות מחוץ לתחום ההייטק כמו חברת הלוגיסטיקה אוריין. שתי עובדות שפוטרו אף הספיקו להקים חברה להפקת אירועים.

העובדה שמעל לשליש מהעובדים שפוטרו כבר מצאו עבודה יכולה להיחשב לעדות חיובית לכך שהביקוש לעובדים בשוק ההייטק נותר גבוה, אך צריך לקחת בחשבון שיש הבדל משמעותי בין העובדים בתחומים השונים. שלא במפתיע, העובדים שמצאו עבודה במהירות הרבה ביותר הם אלו שעסקו בתחומי מוצר, פיתוח ואנליזת נתונים. לפי בדיקת גלובס, עובדים בתפקידים אלו נחטפו ורובם כבר נקלטו בעבודה חדשה. גם רוב עובדי משאבי אנוש, הגיוס ותפקידי המטה שנכללו במדגם של מפוטרי אבו ציינו כבר שמצאו משרה חדשה.

עם זאת, בכל הנוגע לעובדים בתחומי שיווק ולקוחות, ועוד יותר בקרב עובדים בעולמות האופרציה והלוגיסטיקה, המגמה הפוכה - הרוב המכריע שלהם עדיין בסטטוס חיפושים בלינקדאין. כמובן שקיימת גם אפשרות שעובדים בתחומים אלו נוטים פחות לעדכן את הסטטוס שלהם על משרה חדשה, בהשוואה לעובדי פיתוח או משאבי אנוש, מה שמשפיע על התוצאות לרעה.

"חברות התקשרו כמעט בלי הפסקה"

טל גרופר, מנהל צוות פיתוח באבו, שהה בירח דבש בחו"ל בזמן גל הפיטורים הראשון באבו. "הסימן הראשון שקיבלתי לזה שמשהו קורה היה שפתאום תיבת הלינקדאין שלי הוצפה ב-200 פניות ממגייסים ומגייסות תוך 24 שעות. אפילו שלא סימנתי שאני עוזב את העבודה, רק ההודעה על הפיטורים גרמה למגייסים לפנות אלי".

כשגרופר התקשר למנהלת שלו מחו"ל הוא גילה כי הוא אינו מפוטר. אבל שבועיים אחר כך, בגל השני, גם הוא סיים את העסקתו. זה לא היה כל כך נורא - תוך פחות משלושה שבועות הוא כבר מצא עבודה אחרת כמפתח פול סטאק בחברת סיימוטיב, המתמחה בהגנת סייבר לתחום הרכב. "אני לא איזה טאלנט מטורף ואנחנו בתקופה פחות טובה בשוק, אבל עדיין התקשרו אלי כמעט בלי הפסקה. אפילו לא הספקתי לענות לכולם", אומר גרופר. "התנאים שלי השתפרו ביחס לאבו".

לדברי גרופר, בין העובדים והמנהלים שפוטרו קמו יוזמות מקומיות של סיוע בכתיבת קורות חיים ובהכנה לראיונות עבודה. שניים מתוך חמשת המפתחים בצוות שעבדו תחת גרופר כבר מצאו תפקיד חדש וגם השאר ממש לא לחוצים. "יש כאלו שלוקחים את מציאת העבודה בקלילות ומחפשים בפינצטה תפקידים ניהוליים, אפילו אם אין להם ניסיון ניהולי. כל מי שמנוסה מופצץ בהצעות ומשפר תנאים. לעומת זאת, לג’וניורים יותר קשה למצוא והם יותר חוששים".

גם ליאור נחום איבדה את עבודתה בגל הפיטורים השני. כדי להבין את התפקיד שלה באבו, צריך קודם קצת הסבר על המודל של החברה. המודל הייחודי של אבו מתבסס על ריכוז משלוחים של עובדים באותו המשרד או דיירים באותו הבניין, במה שאמור להוזיל עלויות לכולם. אבו חותמת על הסכמים עם חברה או בניין ואז מנסה לשכנע את הדיירים או העובדים להשתמש בפועל במשלוחים. זה מה שהצוות של נחום, Growth Marketing, עשה.

את גל הפיטורים הראשון היא אומנם שרדה אך כאמור, בשני היא פוטרה. "האמת שאחרי השינוי הראשון האמנתי שנצליח לצמוח ושיש בחברה אנשים מקצועיים ואיכותיים שיוכלו להצליח", מספרת נחום. "כשהודיעו לנו שאנחנו מפוטרים הכל קרה מהר וכבר למחרת לא הגענו לעבודה. בסך הכל עבדתי שבעה חודשים אבל בחיי סטארט-אפ זה המון".

אבו סיפקה לעובדיה קרש קפיצה

כמו רבים מחבריה באבו, גם נחום ניגשה מיד לפרסם פוסט בלינקדאין עם תיאור הסטטוס החדש שלה כמחפשת עבודה, מה שהוביל אותה למשרה החדשה שלה כסמנכ"לית שיווק של אפליקציית הזמנת המסעדות אונטופו. "קיבלתי על הפוסט שכתבתי המון תגובות והפניות. אחד המגיבים היה מנהל המחלקה שלי באבו שפרגן וכתב דברים מאוד מחמיאים. מי שראה את זה היה המנכ"ל ואחד ממייסדי אונטופו שפנה אלי באופן פרטי. הגעתי לפגישה ואחר כך לעוד פגישה והתקבלתי. מבחינתי זה תפקיד שהוא שדרוג".

לדבריה, חלק מחבריה באבו כבר נקלטו בעבודה חדשה ואחרים נמצאים ברגעים אלו בתהליכים אינטנסייביים. "אני לא מופתעת שהעובדים של החברה קיבלו המון הצעות כי אבו בחרה את האנשים בפינצטה. זאת חברה שסיפקה קרש קפיצת מבחינת למידת שיטות עבודה וניהול פרויקטים".

סיפור קצת אחר הוא סיפורה של דנה הרמן, שעבדה כמגייסת באבו. בתזמון משעשע היא התפטרה רגע לפני גל הפיטורים, לטובת תפקיד חדש בגיוס של סטארט-אפ הגנת הקריפטו GK8 . ובכל זאת, היא הספיקה לחוות עם חבריה לגיוס את הפיטורים. "יש ביקוש גבוה מאוד לתפקיד מגייסים וכל מי שרצה להישאר בתחום קיבל הרבה אופציות. אני חושבת שלבעלי תפקידים בכירים יותר קשה למצוא עבודה. חלק מהבכירים חוו גם תחושת זעזוע ממה שקרה באבו ולכן קשה להם ישר לקפוץ לתפקיד הבא".