ענקית הטכנולוגיה אפל נכנסת לאשראי הצרכני בארה"ב

אחד האיומים הגדולים ביותר על תעשיית הבנקאות הוא כניסת ענקיות הטכנולוגיה לתחרות ישירה • השירות החדש שהכריזה אפל בשבוע שעבר להעמדת אשראי צרכני ללקוחותיה צפוי להוות צעד משמעותי בדרך לשם • מהן השלכות מהלכי אפל והתוכניות האסטרטגיות שלה על החברות בסקטור, הבנקים והמשקיעים?

''שלם אחר כך'' של אפל / איור: Shutterstock
''שלם אחר כך'' של אפל / איור: Shutterstock

הכותבים הם מנכ"ל ומנהלת בחברת הייעוץ הפיננסי Complex. הגורמים בטור זה עשויים להשקיע בניירות ערך או מכשירים, לרבות אלה המוזכרים בו. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

אחד האיומים הגדולים ביותר על תעשיית הבנקאות העולמית הינו כניסת ענקיות טכנולוגיה, כגון אפל, גוגל ומטא, לתחרות ישירה בשירותים בנקאיים ופיננסיים, תוך מינוף הטכנולוגיה המתקדמת ומשאבי העתק שברשותן.

בעשור האחרון התקיימה תחרות טכנולוגית מוגבלת מצד חברות פינטק, השואפות לשבש שווקים מסוימים ובמידה רבה לחבור לבנקים, והצעת מוצרים פיננסיים נקודתיים על ידי ענקיות הטכנולוגיה, תוך שיתופי פעולה עם בנקים. ואולם, השירות החדש שעליו הכריזה אפל בשבוע שעבר- "Apple Pay Later" - עשוי להוות את יריית הפתיחה בשינוי כללי המשחק.

כניסה מלאה להלוואות צרכניות

אפל נכנסת לתחום הלוהט והצומח של buy now, pay later" (BNPL)" - הלוואות צרכניות המועמדות לצורך מימון רכישות בסכומים גבוהים יחסית, כמו ריהוט, מוצרי חשמל וחופשות, מחוץ לכרטיסי האשראי והמסגרות הבנקאיות.

היתרון העיקרי ללקוחות נובע מעצם הפריסה לתשלומים. זאת, מאחר שבעולם, בניגוד לישראל, לא קיימים כרטיסי אשראי המעמידים אשראי חינמי בפריסת תשלומים, אלא התשלומים מבוצעים בחיוב מיידי (דביט), בעוד שעבור תשלומים נדחים גובות חברות כרטיסי האשראי ריביות גבוהות.

עבור בתי עסק, היתרון הבולט ב-BNPL הוא הגדלת המכירות. להמחשה, סקר שנערך בקרב נוטלי אשראי BNPL מעלה ש-60% מהם רכשו מוצרים שלא היו נרכשים ללא פריסה לתשלומים.

כמקובל בשוק ה-BNPL, מודל ההכנסות של אפל צפוי להישען על עמלות מבתי העסק, ללא גביית ריבית מהצרכנים. ואולם, בניגוד לחברות ה-BNPL האחרות, הגובות עמלות גבוהות על איחור בתשלומים, אפל לא תגבה כלל עמלות בגין פיגור בתשלומים, דבר שיהווה אתגר תחרותי משמעותי לחברות בסקטור.

היקף שוק ה-BNPL מוערך כיום בכ-125 מיליארד דולר, והוא צומח במהירות. החברה המובילה כיום בתחום הינה אפירם (Affirm) האמריקאית, ולצידה פועלות חברות נוספות כגון Klarna השבדית, והאמריקאיות פייפאל (PayPal) ובלוק (Block - שרכשה את Afterpay האוסטרלית השנה).

 
  

כניסת אפל לתחום לא נעשית בעיתוי אופטימלי מבחינת תנאי השוק. חברות ה-BNPL נחלשו מהותית לאחרונה, לאור החששות מהשלכות השילוב בין הזינוק באינפלציה, העלייה בריביות וההאטה בצמיחה הכלכלית על ביצועי תיקי האשראי ועלויות המימון שלהן. אלה עלולים להכביד משמעותית על ביצועי החברות ולהרחיקן מהגעה לרווחיות. כעת, כניסת אפל לתחרות ישירה עימן מהווה איום משמעותי נוסף.

להמחשת ההשפעה, מנית חברת Affirm נסחרת בפחות ממחצית ממחיר ההנפקה שלה, ובחודש שעבר Klarna פיטרה 10% מעובדיה, לצד פרסומים על חיתוך יותר משליש משווייה בסבב הגיוס הבא.

פעילות עצמאית חדשנית

Apple Pay Later יוצע בשלב ראשון בארה"ב בלבד, וירחיב את מערך המוצרים הפיננסיים שאפל מציעה כיום, בהם תשלומים באמצעות הנייד (Apple pay) וכרטיסי אשראי המשולבים באפליקציית הארנק באייפון.

החדשנות בשירות טמונה בכך שאפל תעמיד את ההלוואות ממקורותיה, באמצעות חברה בת ייעודית, Apple Financing, אשר תבצע חיתום עצמאי להלוואות ותישא בהפסדי אשראי, ככל שיהיו.

זאת, בניגוד להלוואות שהציעה אפל בכרטיס האשראי שלה, בשיתוף עם גולדמן זאקס, שנשא באחריות לחיתום האשראי והעמדת מקורות המימון.

מבחינה טכנית, אפל תשתמש בשירותי מאסטרקארד לצורך החיבור לבתי העסק, בעוד שגולדמן זאקס יסלוק עבורה את ההלוואות ברשת מאסטרקארד (מכיוון שאפל אינה משתתפת ישירה ברשת). הלקוחות יידרשו לקשר את כרטיסי החיוב שלהם לשירות, והתשלומים ינוכו מחשבונות הבנק שלהם.

התרחבות המודל העסקי והשירותים הפיננסיים שמציעה אפל מבטאים אסטרטגיה למתן שירותים פיננסיים מקיפים באופן עצמאי ככל הניתן, כך שלקוחותיה יפעלו בתוך האקו-סיסטם של אפל בלבד, תוך הימנעות משיתוף הנתונים שלהם עם צדדים שלישיים.

זאת, כחלק מחזון החברה להרחבת שימוש לקוחותיה באפליקציית הארנק באייפון, עד להפיכתה לתחליף מלא לארנק הפיזי, תוך הצעת שירותים פיננסיים נוספים, והצעות ערך משיקות, כגון הכנסת רישיון הנהיגה לארנק הדיגיטלי.

חיתום עצמאי

במסגרת השירות החדש תממן אפל רכישות של עד 1,000 דולר, בפריסה לארבעה תשלומים שווים, אחד מיידי והאחרים מדי שבועיים לאורך שישה שבועות.

בראייתנו, השילוב בין היקף המימון הנמוך לתקופה הקצרה והתשלומים המהירים (שאפילו לא פרוסים לתקופות חודשיות כנגד קבלת משכורת), יוצר הצעת ערך מוגבלת לצרכנים, ומלמד שאפל מתנסה כעת במים רדודים, טרם הרחבת ההיקפים והתקופות של האשראי בעתיד.

לצורך חיתום האשראי, אפל תבצע בדיקות "רכות" כהגדרתה. בדומה לבנק, אפל תבצע את החיתום בהסתמך על דוחות אשראי וציוני FICO. בנוסף, ביכולתה להשתמש גם בנתוני פעילות הלקוחות להערכת מצבם הפיננסי, כגון תדירות החלפת מכשירי האייפון או רכישות אפליקציות מה-App Store, וכן בנתוני Apple ID לצורך אימות זהות ומניעת הונאות.

עצם העמדת האשראי ללקוחותיה, הרוכשים סמארטפונים ומוצרים נוספים במחירי פרימיום, מהווה גורם משמעותי של הפחתת סיכון, שכן לקוחות אלה הם לרוב בעלי הכנסה גבוהה יותר וסיכון אשראי נמוך ביחס לאוכלוסייה. זאת, לצד הפחתת הסיכון הנובעת מסכומי ההלוואה הנמוכים ותקופת האשראי הקצרה כאמור.

מקורות עתק להעמדת הלוואות

בשלב זה אפל הודיעה כי אין בכוונתה לבקש רישיון בנקאי. המשמעות היא שהחברה תוכל להעמיד הלוואות ממקורותיה העצמיים בלבד, ללא קבלת פיקדונות מהציבור וללא יכולת להרחיב את בסיס הכסף שברשותה במכפיל משמעותי באמצעות העמדת הלוואות מכספי הפיקדונות, כפי שנעשה בבנקים.

עדיין, לרשותה עומדים מקורות עצומים למתן הלוואות, ללא מגבלות בעתיד הנראה לעין. ב-2021 דיווחה אפל על הכנסות עתק של 378.55 מיליארד דולר ועל תזרים מזומנים חופשי של 93 מיליארד דולר. המזומנים וניה"ע שמחזיקה החברה מסתכמים ב-193 מיליארד דולר.

ואולם, להערכתנו, ככל שהיקף ההלוואות שתעמיד אפל יצמח ויאתגר את מקורותיה העצמיים, סביר שעמדתה באשר לרישיון בנקאי תשתנה, ותאתגר את הבנקים ישירות.

להערכתנו, מעבר לפינה נמצא מאבק טיטנים לבלימת כוחן העולה של ענקיות הטכנולוגיה ודרישות להטלת מגבלות רגולטוריות על יכולתן להיכנס לפעילות בנקאית ופיננסית רחבה. תוצאות המאבק הזה עשויות לעצב את פני עולמות הבנקאות והפיננסים בעשורים הקרובים.