כמה עולה סיוע להשיג טופס 4 למעלית? עו"ד תובע כרבע מיליון שקל

הלקוחה, בת 86, התחייבה לשלם לעו"ד 15% מעליית הערך של הדירה אם יצליח להשיג טופס 4 למעלית • כעת העו"ד טוען כי ערך הדירה עלה ב־1.4 מיליון שקל

מעלית בבניין חדש / צילום: איריס יעקבי
מעלית בבניין חדש / צילום: איריס יעקבי

בבית משפט השלום בתל אביב מתנהלת בימים אלו תביעה שהגיש עורך דין נגד לקוחה שלו בטענה כי לא שילמה את מרבית שכר הטרחה שלו התחייבה, המגיע לטענתו לכדי כרבע מיליון שקל. הלקוחה, סוזן פרץ, היא בעלת שתי דירות (קרקע ופנטהאוז) בבניין לשימור שבו שמונה דירות ברחוב ישראליס בלב תל אביב. בבניין נבנתה מעלית בשנת 2008 ובמשך עשור לא הצליחו דיירי הבניין להשיג טופס 4 למעלית. מחלקת השימור של העירייה סירבה לספק את האישור מאחר שאחת הדיירות בבניין לא עמדה בדרישות השימור בנוגע לחלונות דירתה.

בהסכם שעליו חתמה פרץ בדצמבר 2018, כשאחייניתה מלווה אותה, היא התחייבה לשלם לעו"ד ישעיה ירון 12 אלף שקל ואם יושג טופס 4 למעלית (שלא יותנה בשיפוץ החלון על ידי השכנה) יקבל עוה"ד 15% מערך עליית שווי דירת הפנטהאוז שלה, שאותה ביקשה למכור. בנוסף כלל ההסכם התחייבות כי אם פרץ תמכור את מי מדירותיה בבניין, משרדו של ירון ייצג אותה בעסקאות תמורת חצי אחוז מגובה העסקה, זאת גם אם תבחר שלא לבצע את העסקה באמצעות משרדו.

פרץ שילמה לירון 12 אלף שקל ובאוקטובר 2020 הצליח עוה"ד להשיג את ההיתר הנכסף , אולם פרץ סירבה לשלם לו את ערך עליית שווי הדירה. בתביעה טוען ירון כי על פי הערכת שמאי שקיבל, ערך דירת הפנטהאוז עלה ב־1.4 מיליון שקל בעקבות ההיתר כך שעל פרץ לשלם לו כ־233 אלף שקל. בנוסף הוא תובע 36 אלף שקל על ייצוג בעסקה למכירת הדירה שכלל לא נעשתה כי פרץ החליטה שלא למכור את דירתה.

הצדדים חלוקים לגבי הבנתה של פרץ את ההסכם עליו חתמה: עורך הדין טוען באמצעות עו"ד איריס בודנהיימר כי "הנתבעת אמנם אישה מבוגרת אולם מדובר באישה חדה כתער ואשת עסקים מפולפלת המחזיקה ומנהלת נכסי נדל"ן בישראל ובחו"ל, המודעת היטב למעשיה". לעומת זאת, בכתב ההגנה טוענת פרץ באמצעות עו"ד עומר קאופמן ועמירם גיצלטר כי היא דוברת צרפתית, אינה קוראת וכותבת בעברית ואינה מבינה עברית כראוי ומדובר בניסיון לעושק.

לפני כשבועיים ערך השופט רון גולדשטיין קדם משפט והורה על עריכת חוות דעת שמאית מטעם בית המשפט.

מטעמו של עו"ד ישעיה ירון נמסר כי "פעל במסירות ובמקצועיות על מנת להתגבר על דרישות מחלקת השימור של עיריית תל אביב, וכפועל יוצא, להוביל לכך שניתן יהיה להוציא טופס 4 למעלית הבניין בו מתגוררת הגברת פרץ אשר נבנתה עוד בשנת 2008 ונותרה כאבן שאין לה הופכין משך מעלה מעשור (!) עקב דרישות מחלקת השימור. עו"ד ירון הצליח היכן שדיירי הבניין ואנשי מקצוע מטעמם, ובכלל זה אדריכל ומשרד עורכי דין - כשלו, ובמקום להוקיר תודה על הצלחתו זו, אשר אף הובילה לעליית ערך דירת הפנטהאוס שבבעלותה של הגברת פרץ בסכום העולה על כמיליון וחצי שקלים, בחרה שלא לשלם את שכר טרחתו של עו"ד ירון המגיע לו על פי דין והסכם שכר הטרחה עליו הינה חתומה".

39701-09-21