חברת החשמל | בלעדי

המינויים בחברת החשמל: הדוח שסולל את הדרך של שפיגלר לתפקיד המנכ"ל

דב בהרב התפטר לאחר שטען למינויים פוליטיים בחברת החשמל • עם זאת, דוח הבודק החיצוני מפנה את האשמה לבהרב עצמו • בלשכת שרת האנרגיה טוענים: "הדוח הורכב במתכונת תמוהה"

מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר
מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר

לאחר עיכובים ודחיות שנמשכו חודש וחצי דוח הבדיקה לטענות היו"ר המתפטר של חברת החשמל, דב בהרב, שהעיד על "מעורבות אגרסיבית של שיקולים פוליטיים" בצמרת החברה לקראת סיום. הטענות של בהרב היו סביב מינויו של מאיר שפיגלר לתפקיד המנכ"ל ומינויה של מור חלוץ למזכירת הדירקטוריון. במהלך השלמת הדוח מינויו של שפיגלר עוכב וכעת, לאחר שהדוח הושלם, הוא צפוי לעבור לאישור ועדת גלאור.

בהרב תמך בשפיגלר

דוח הבדיקה בן מאה העמודים מסובב את הביקורת אל בהרב עצמו. גינזבורג קובע כי הליך המינויים היה תקין וטוען כי דווקא ההתנהלות של בהרב הייתה תמוהה. בהרב התפטר שלושה שבועות בלבד אחרי שמונה לתפקיד. הוא הצטרף לאחר שבחברת החשמל הזדרזו לכנס את הוועדה מבלי להמתין ליו"ר הנבחר והחלו בדיונים.

הדוח מצטט מפרוטוקול של ישיבת ועדת האיתור לתפקיד המנכ"ל בו אמר בהרב כי "מאיר שפיגלר הוא בחור חכם ואמיץ.... הוא מועמד מרשים, מבין בניהול, איש שנמצא בהתחדשות מתמדת.... יש לו ניסיון רלוונטי למערכות ממשלתיות ויש לו אומץ להוביל מהלכים לא פופולריים. יש לו היכרות בפער (לעומת המועמדים האחרים - א"ד) עם חברת החשמל". היכרות זאת, היא כנראה העובדה ששפיגלר כיהן כדירקטור בחברת החשמל עד זמן קצר לפני תחילת הליך איתור המנכ"ל.

בניגוד להתרשמות החיובית של בהרב משפיגלר, בשלב הניקוד הוא העניק לו ציונים נמוכים של 1 ו-2 בלבד (מתוך 10) בחלק מהתבחינים. לפי הבודק, מדובר בציונים נמוכים בפער גדול שמעידים על ניסיון להכשיל את המועמד. עוד מצוטט בהרב בדוח כמי שמודה לוועדת האיתור המורכבת מחברי דירקטוריון חברת החשמל על "מינוי בהליך תקין, שיוויוני ושקוף". ואולם, בתום שלב הראיונות הסופיים של המועמדים ניסה בהרב לפי הדוח לשכנע דירקטורים שההליך לא היה תקין.

כפי שנחשף בגלובס במאי, ברקע התכנסות ועדת האיתור התרחשו בצירוף מקרים חריג שני מקרים שנוגעים לשפיגלר ולאברהם מנלה, מנכ"ל חברה קדישא תל אביב ואחד הדירקטורים הדומיננטיים בחברת החשמל. שעות לאחר התכנסות הוועדה - שאחד מחבריה היה מנלה - פורסמו תקנות להערות הציבור שמהותן הגדלת התשלומים שמעביר הביטוח הלאומי לחברה קדישא. כל זאת בזמן ששפיגלר עדיין מכהן בתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי. רו"ח גינזבורג התייחס לכתבה באופן לקוני בדוח כשכתב כי לא נמצא ניגוד עניינים מול מנלה. לפי הדוח, לא ניתן על בסיס כתבה בעיתון להכשיל מועמדים.

למרות הדוח החיובי, המעבר של שפיגלר מכס מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי אל ניהול חברת החשמל עדיין אינו סופי. חוות הדעת שיונחו על שולחן ועדת גילאור צפויות להיות חיוביות וההערכה היא שהמינוי יאושר. אבל אז יגיע השלב הסופי של חתימת שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושרת האנרגיה קארין אלהרר. בעוד שליברמן צפוי לאשר את המינוי, טרם ברור כיצד תגיב אלהרר, שהעדיפה מועמדים אחרים. כנראה, הליך המינוי של שפיגלר לא יתבטל כל עוד הוועדה תספיק לדון בעניינו לפני פיזור הכנסת.

בעניין מינויה של מור חלוץ לתפקיד מזכירת דירקטוריון חברת החשמל, שגם אליו התנגד בהרב, מביא דוח הבודק התכתבויות בין בהרב לבין סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה. בהרב דרש מהסמנכ"ל לעצור את המכרז שבו זכתה חלוץ לציון הגבוה ביותר. הסמנכ"ל סירב השיב לו שאינו יכול לעצור את ההליך ושנדרשת התייעצות עם היועצת המשפטית של חברת החשמל. לפי הדוח, בהרב השיב כי "אם לא תעשה את זה (תעצור את המינוי - א"ד) אעשה זאת בעצמי" ודרש ממנו לעשות את זה "מיד".

חשוב לציין כי היועמ"שית של חברת החשמל, יעל נבו, אישרה לבהרב ולמנכ"ל היוצא של החברה עופר בלוך לעצור את הליך המינוי. במכתב ששלחה נבו באפריל לשרה אלהרר לגבי הבקשה לעצור את ההליך היא כתבה כי "מאחר ומדובר בשיקולים ענייניים של טובת החברה וצרכיה, בשים לב לשינוי נסיבות שהתרחש תוך כדי הליך איתור, ההחלטה הינה סבירה, מיטיבה עם החברה וניתן יהיה להגן על ההחלטה כאמור ככל שזאת תיתקף בבית המשפט".

ובכל זאת, הדוח פוסק כי בהרב התערב בהליך בצורה לא תקינה שחורגת מכללי המינהל התקין. לדברי הבודק, בהרב הפעיל לחץ בלתי סביר על הסמנכ"ל לבטל את ההליך. עוד הוא כותב שהדרג של מזכירת הדירקטוריון הוא ברמה נמוכה מכדי שיו"ר החברה יתערב בו.

תחילה אמר בהרב לפרוטוקול כי "אין ספק שמור חלוץ היא בעלת הכישורים המתאימים ביותר לתפקיד", אך הוסיף כי הוא "מבקש להתייעץ עם ראש המטה של שרת האנרגיה". בהרב אמר כי ראש המטה הסבה את תשומת לבו להיסטוריה התעסוקתית של מור חלוץ, לרבות תפקידה בעבר כראש המטה של שר האנרגיה הקודם מטעם הליכוד, יובל שטייניץ. לאחר מכן החל בהרב בלחציו למנוע את המינוי.

תגובות

משרת האנרגיה קארין אלהרר נמסר: "התייחסותנו המפורטת הועברה לטיוטת הדוח של בדיקת ההליך, בדיקה אותה יזמה שרת האנרגיה. בשלב זה נסתפק באמירה, כי הבדיקה בוצעה במתכונת תמוהה, וכי ממצאיה אינם עולים בקנה אחד עם הטענות שהוצגו בפני השרה על ידי מר דב בהרב".

מחברת חשמל נמסר בתגובה: "החברה לא קיבלה לידיה את הדוח הסופי ולכן לא יכולה להגיב בנושא".

מרשות החברות נמסר בתגובה: "הרשות העבירה את המלצת הבודק, לוועדה לבדיקת מינויים".