יאיר לפיד לא ראה את זה מגיע, איילת שקד קיבלה הודעה קצרה: מאחורי הקלעים של פירוק הממשלה

בלי לשתף איש במפלגתו ועם הודעה קצרה לשותפתו איילת שקד, שוחח בנט עם לפיד והודיע לו על סוף ממשלת השינוי • על הדרך בנט איין את היכולות של אורבך ושקד לקבל שיריונים מטעם הליכוד בתמורה לפיזור הכנסת • ומדוע ראשי הסיעות עלו היום אל לשכתו של אחמד טיבי

ראש הממשלה נפתלי בנט. חתך הפסדים / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
ראש הממשלה נפתלי בנט. חתך הפסדים / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש לחתוך הפסדים. לעשות את המעט שאפשר כל עוד אפשר אחרי שהסיעה שלו התפרקה והשניים (הכמעט) אחרונים כבר החלו לנהל מגעים על מעבר שלהם לליכוד - לפרוש בתנאים שלו. בלי לשתף איש במפלגתו ועם הודעה קצרה לשותפתו איילת שקד, שוחח בנט עם לפיד והודיע לו על סוף ממשלת השינוי. לפיד לא ראה את זה מגיע. שעות ספורות קודם לכן עוד ביקש מהמורדים לעזוב את הכנסת ולאפשר לממשלה להמשיך ולהתנהל.

אלא שמוקדם יותר היום התקיימה שיחה נוספת קשה בין בנט לח"כ ניר אורבך, שבה האחרון הודיע לו שהוא מתכוון לפזר את הכנסת לכל המאוחר בשבוע הבא בקריאה טרומית. בנט הבין שאורבך לא יחזור לקואליציה ושעתיד הממשלה ועתידו שלו הוכרע -  ורצה לשלוט בנסיבות. על הדרך בנט איין את היכולות של אורבך ושקד לקבל שיריונים מטעם הליכוד בתמורה לפיזור הכנסת. שקד קיבלה את החלטת בנט כשהיא במרוקו ולא יכולה להגיב בזמן אמת. שח-מט.

ראשי הסיעות במסע חיזורים אחרי אחמד טיבי

מי שהוכתר כבר במהלך היום לאחד מהאנשים החזקים בכנסת בדרך לבחירות הוא ח"כ אחמד טיבי. בזה אחר זה עלו אל לשכתו לרגל ראשי סיעות הקואליציה היום - תחילה כדי לבקש ממנו שלא לתמוך בחוק לפיזור הכנסת ולתמוך בחוקי הקואליציה ולאחר שהודעת בנט נשמעה - כדי לתאם איתו את המועד המועדף עליהם. לפיד וטיבי סיכמו כי הבחירות יתקיימו בסוף חודש אוקטובר. מאחורי הקלעים טענות גם לתיאום באשר לאישור חוקים שימנעו מנתניהו לשוב ולכהן.

ברגע אחד איבד מנסור עבאס את יכולת הכרעת דרכה של הקואליציה לטובת טיבי שיכריע את מהלך הבחירות. לפיד שהופתע מהודעת בנט, זכה לשתי הטבות: האחת הוא יהיה זה שיקבל את פניו של הנשיא האמריקאי בחודש הבא כראש ממשלה והשנייה הוא היחיד בממשלה שיכול לתאם סיוע מקביל להתנהלות ממשלת המעבר גם מהמשותפת וגם מרע"ם. באופן פרדוקסלי לפיד עשוי להתנהל באופן משוחרר יותר בממשלת מעבר לעומת בנט בממשלה צרה.

הלכה למעשה החוק לפיזור הכנסת יגיע להצבעה בשבוע הבא ומשם הכנסת תתגלגל לבחירות שיתקיימו בסוף חודש אוקטובר. בתווך: ייכנס לפיד ללשכת ראש ממשלת מעבר וינהל משם את הקמפיין שלו לבחירות. גם אצל נתניהו מרוצים מהמהלך. בליכוד חושבים כי אם לפיד יהיה ראש ממשלת מעבר - יהיה זה זרז ליכודי למצביעים מנומנמים ואולי להכרעת ה-61 מנדטים לגוש הימין-חרדים.

ועוד בדרך לבחירות: נתניהו קבר הערב את האפשרות להקים ממשלת ימין בכנסת הזו לאחר שסער צייץ שימנע מנתניהו לחזור לשלטון. "כפי שהזהרתי - חוסר אחריות של חברי כנסת מסוימים בקואליציה הביא לתוצאה הבלתי נמנעת. המטרה בבחירות הקרובות היא ברורה: מניעת חזרת נתניהו לשלטון ושעבוד המדינה לאינטרסים האישיים שלו". נתניהו מצדו הצהיר: "חבריי ואני נקים ממשלה לאומית רחבה בראשות הליכוד... ומעל הכל - ממשלה שתחזיר את הגאווה הלאומית לאזרחי ישראל כדי שתוכלו ללכת ברחובות בראש מורם".

ולחוק תקנות יו"ש שלום. בשל היציאה לבחירות - החוק יוארך באופן אוטומטי עד לכינון ממשלה חדשה.