המטאוורס מושך מותגים כמו נייקי וגאפ עם דרכים חדשות לשווק ולעשות כסף

הרבה מהפעילות ממוקדת ביצירת מכירות בעולם האמיתי

חברות השיווק מחפשות דרכים להכניס כסף מהמטאוורס / צילום: Shutterstock
חברות השיווק מחפשות דרכים להכניס כסף מהמטאוורס / צילום: Shutterstock

כמה מהחברות הגדולות ביותר בעולם מתחילות להקים חנויות במה שמכונה המטאוורס, ומשרטטות תוכניות ראשונות לדרך בה אנשים עשויים בסופו של דבר לעשות כסף אמיתי בעולם הדיגיטלי, שמדברים עליו לאחרונה כל כך הרבה.

למותגי אופנה, יצרני צעצועים ואחרים, העולם המקוון הזה שבו משתמשים פועלים בדמותם הדיגיטלית (האווטאר שלהם), באופן שאינו שונה מאוד מהסרט "שחקן מספר אחת" או המשחק המקוון Second Life, מתגלה כאפיק חדש למסחר.

חברות יוצרות גרסאות של המוצרים שלהן שקיימים רק על גבי מסכים, שהבעלות עליהם מגובה בשטרות דיגיטליים המוכרים כאסימונים שאינם בני חליפין, או NFTs. הם גם חוטפים נדל"ן וירטואלי. יותר מ־70% מה"קרקעות" בעולם המקוון הנקרא "ארגז החול" כבר נרכשו - בעיקר על ידי חברות כמו בייננס, בורסת הקריפטו הגדולה ביותר בעולם, ואטארי, יצרנית משחקי וידאו וותיקה.

למרות שחברות עושות ניסיונות בעשיית עסקאות במטאוורס, לעת עתה רוב הפעילות שם ממוקדת בשיווק על מנת לייצר מכירות בעולם האמיתי. למשל, מוזיקאים עורכים הופעות על במות וירטואליות על מנת לקדם אלבומים שלהם, ומותגי ביגוד משתתפים בתצוגות אופנה וירטואליות על מנת להניע עניין בעיצובים האחרונים שלהם שמכירותיהם בעולם האמיתי היו חלשות.

גם גאפ החלה לשווק NFT

כמה ממאמצי השיווק האלה מגיעים עם הזדמנויות לעשיית כסף גם לחברות. חברת הביגוד האמריקאית גאפ החלה בינואר למכור קפוצ'ונים דיגיטליים, בצורת NFTs - מבחן מוקדם איך עשיית עסקים במטאוורס עשויה להתקיים מבחינת החברה. קפוצ'ון בצורת NFT זה משהו שהאוואטר של הרוכש יכול ללבוש יום אחד כשהוא או היא חוקרים את הפינות השונות של המטאוורס. לעת עתה, עם זאת, ה־NFTs של גאפ לא מציעים אפשרות כזו, משום שזה יצריך או שגאפ תקים עולם דיגיטלי משלה או תמצא דרך להפוך את ה־NFTs שלה תואמים לממלכות האחרות הקיימות. בינתיים, יכולים צרכנים לאסוף שישה כאלה NFTs, שעולים בין 2 דולר ל־11 דולר כל אחד. רכישת כל הסט מזכה את הרוכשים באפשרות לקנות NFTs מיוחדים ויקרים יותר.

המשלוח הראשון של קפוצ'ונים ב־NFT אזל מהר כשהוצאו לשוק, כך מסרה החברה. באפריל פרסמה גאפ עוד אסימונים וביוני שוב. חלק מהם זמינים לרכישה בשוק המשני למי שעדיין רוצים להשלים אוסף. גאפ והאמן שיצר את ה־NFTs מקבלים 10% ממחיר המכירה כל פעם ש־NFT נמכר שוב.

החברה אומרת שהיא מתכננת להמשיך לפרסם NFTs של ביגוד וירטואלי בעתיד הקרוב ואולי לעבוד עם יותר פלטפורמות דיגיטליות.

"כשיותר אנשים מבלים זמן במרחבים וירטואליים, אנחנו מאמינים שחשוב לנו לעשות את המסע הזה עם הצרכנים שלנו", אמר אייברי וורתינג־ג'ונס, מנהל מחלקת ניהול מוצר בגאפ. "אנחנו עושים את תהליך הגילוי וההבנה מה חשוב לצרכנים שלנו ואיזה חוויות אנו יכולים להניע דרך המטאוורס שיקדמו ויעשירו את החוויות האלה".

יותר אימרסיבי

הימים עדיין מוקדמים במה שכמה מתומכי המטאוורס חושבים שיהיה השלב הבא באבולוציה של האינטרנט, אבל מקדמי הרעיון מתארים חוויה הרבה יותר אימרסיבית ממה שניתן למצוא כיום ברשת, עם דימויים תלת מימדיים באיכות גבוהה. משתמשים במקרים רבים אמורים לחוש שהם נמצאים באינטראקציות אלה עם אלה ועם תוכן דיגיטלי וזה אמור לאפשר להם לחוות חוויות שהיו יכולות במצב אחר להיות יקרות או מאתגרות מדי או פשוט בלתי אפשריות בעולם האמיתי. וחברות יכולות להרוויח ממכירות סחורות ווירטואליות או קידום המותגים שלהן למשתמשים אלה.

חברות כמו נסקאר, רשת המזון המהיר וונדיז ומוסדות פיננסיים בני מאות שנים כמו ג'י פי מורגן צ'ייס קופצים אל תוך המטאוורס.

ג'י פי מורגן, הבנק הגדול ביותר בארה"ב, חתם על חוזה לשנה על סניף בקניון וירטואלי של חברה בשם Everyrealm. הנכס נמצא בדסנטרלנד, אחד ממספר גדל של עולמות תלת מימדיים שצצו לאחרונה. הסניף לא מספק שירותי בנקאות אמיתיים או וירטואליים, אבל יש בו לאונג' וירטואלי ואפשרות להיות משוגר לקומה השנייה, שם יש מסכים עם סרטונים על נושאים כמו מטבעות קירפטו, מסמך מקצועי (white paper) על המטאוורס, ספריה עמוסה ספרים וינשוף נבון שניתן לשאול אותו שאלות.

המשוב מלקוחות מוסדיים בינתיים מראה שזו "דרך מצוינת מבחינתנו להשתמש במשאבי השיווק שלנו", אמר עומאר פרוק, מנכ"ל יחידת Onyx בבנק, שנוסדה ב־2020 ומפעילה פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין לתשלומים ועסקאות.

בעוד שבג'י פי מורגן אומרים שלעת עתה אין תוכניות לעשות כסף ממשי במטאוורס, והבנק מתכוון להיות נוכח שם רק ככלי שיווקי, צופים שספקיות הפלטפורמות במטאוורס ועסקים שיהיו שם יצמחו ולבסוף ייצרו כטריליון דולר בהכנסות שנתיות.

נחוצה עוד הרבה עבודה לפני שהמטאוורס יוכל להגיע לקנה מידה שאפילו מתקרב לזה, ואפילו כמה דמויות בולטות בתעשיית הטכנולוגיה הביעו את הספקות שלהם מאז שהמייסד השותף של פייסבוק מארק צוקרברג שינה את שם החברה שלו ל"פלטפורמות מטא" על מנת לשקף את שינוי הכיוון שהחברה שלו עושה לעבר הטכנולוגיה החדשה. המטאוורס, טען צוקרברג, ייצג דרך חדשה לאנשים לעשות אינטראקציות, יציע הזדמנויות מסחר חדשות, אם כי העלויות הראשוניות יהיו גבוהות, כמו ערכות ראש לחוויות יותר אימרסיביות.

ממלכות ראשונות

ובכל זאת, מאמצים ראשוניים נותנים מושג איזה סוג של הזדמנויות מסחריות עשויות להיות. כמה עולמות דיגיטליים מוקדמים כוללים משחקים מקוונים וכלכלות מיקרו משלהן, כמו Eve Online. דוגמה פופולרית ואופנתית היא רובלוקס, שם משתמשים משוגרים מעולם וירטואלי אחד לאחר בפלטפורמה כדי לשחק משחקים, להתחבר וללכת להופעות.

סטארט-אפים כמו Hololands, העמותה Decentraland Foundation ו־Pixowl, יחידה של Animoca Brands שהיא בעלת המשחק "ארגז החול", מנסות גם הן לבנות ערים וירטואליות. הארגונים האלה מוכרים נדל"ן וירטואלי למאמצים מוקדמים - חברות ואנשים פרטיים - שלא אכפת להם לרכוש קרקעות במקום שכל הזמן מוסיפים לו קרקע חדשה.

הרוכשים הופכים לבעלי קרקעות, ומשכירים את הקרקעות המקוונות שלהם לחברות שרוצות להקים חברות, לארח אירועים מיוחדים או פשוט להציב שלטים כדי לפרסם את עסקיהן לעוברים ושבים. בעלי הקרקעות האלה גם מציעים קרקעות וירטואליות לצרכנים שיבנו עליהן בתים דיגיטליים לאחסון ה־NFTs שלהם ולשהות בהם עם חברים.

בשנה שעברה נייקי, מאטל ויצרניות מוצרי צריכה אחרים יצרו מרכזים משלהן ברובלוקס על מנת לקדם את המותגים שלהן. גוצ'י הקימה מרכז בו מכרה למשתמשים כ־24 פריטים, כולל תיקים וירטואליים ובנדנות, ברוב המקרים תמורת כ־80 עד 900 רובוקס (Robux), המטבע של הפלטפורמה, השווים בין דולר לעשרה דולר. יותר לאחרונה, החלה גוצ'י במאי למכור סט חדש של פריטים כולל זוג גרביונים וירטואליים תמורת 130 רובוקס. המחיר לרכישת רובוקס מתחיל ב־99 סנט ל־80 מטבעות ויכול להגיע עד 99.99 דולר לרכישת 10,000 רובוקס.

"כבר רואים דרכים חדשות לחברות לבטא את המותג שלהן"

אחת השאלות הגדולות שעדיין תלויות מעל המטאוורס ופוטנציאל הרווח לטווח ארוך הוא האם הארץ המקוונת הזו תהיה עולם וירטואלי של מסחר חופשי, או שמיכת טלאים של שטחים השייכים לתאגידים גדולים. מבחינת כמה חברות שכבר ביססו כלכלות וירטואליות עם קהילות מקוונות גדולות, התמריץ לחבר בין עולמות נמוך, אומרים אנליסטים. דמיינו כלכלה עולמית שבה אנשים יכולים לעבור ממדינה אחת לשנייה אבל לא יכולים לעשות מסחר ולא יכולים להוציא או להכניס או להוציא כסף.

"אם כל פלטפורמת מטאוורס תנהג כמו מדינה ששומרי הגבולות שלה לא מאפשרים למבקרים להכניס נעלי ספורט שקנו במדינה אחרת, המטאוורס יהיה יקום קטן מאוד", אמר אריק גורדון, מנהל בפועל של קרן Wolverine Venture בביה"ס לעסקים רוס באוניברסיטת מישיגן.

על מנת להימנע ממצב כזה, יש חברות העובדים על חיבור המרכיבים של המטאוורס העתידי.

הסטארט-אפ Tilia מציע דרך להכניס ולהוציא כסף מהמטאוורס, ועובד על דרכים לשלוח כסף בין עולמות וירטואליים. שווקים מקוונים צצו למכירת מגוון NFTs לשימוש בכמה עולמות. OpenSea, Rarible, ו־Objekt מאפשרים לצרכנים לקנות את המטבעות שמתפקדים כמטבעות דיגיטליים, וכן למכור מחדש או לסחור בהם עם אחרים.

"אנחנו עדיין בשלבים המוקדמים מאוד", אמרה לידיאן ג'ונס, סגן נשיאה ומנכ"לית של יחידת החוויות הדיגיטליות של Salesforce.com. "אבל אנחנו כבר רואים דרכים חדשות לחברות לבטא את המותג שלהן ולספק חוויות מסחר בסביבות הווירטואליות האלה".