האיחוד האירופי הכיר באוקראינה ובמולדובה כמדינות מועמדות להצטרפות עתידית

האיחוד האירופי הכריז על מולדובה ואוקראינה כמועמדות להצטרף לאיחוד, אךההכרזה הערב היא בעיקר סמלית, ללא השלכות מעשיות רבות: הזמן עד להצטרפות עתידית תלוי בנסיבות רבות, ומקדוניה, למשל, שהפכה למועמדת בשנת 2005 - לא הצטרפה עד כה לאיחוד

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press
נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי / צילום: Associated Press

ארבעה חודשים אחרי שרוסיה פתחה במלחמה נגד אוקראינה, החליט האיחוד האירופי להגדיר את המדינה כמועמדת להצטרף אליו בעתיד. הסטטוס החדש כרוך בפתיחת מגעים פורמלים בעתיד, ברפורמות חוקיות, במאבק בשחיתות ובשלל צעדים שנועדו "ליישר קו" בין הנעשה לאוקראינה לבין הנעשה באיחוד האירופי, ויכול להוביל להצטרפות עתידית של אוקראינה לגוש בעוד שנים רבות. ההחלטה התקבלה הערב בפסגה של מנהיגי האיחוד האירופי. בנוסף, החליטו מנהיגי האיחוד לקבל את בקשתה של מולדובה להפוך למדינה מועמדת לאיחוד, וכן להציב את גיאורגיה על מסלול שיוביל להגדרתה כמדינה מועמדת.

נשיא המועצה האירופית, הגוף העליון באיחוד האירופי שמאגד את ראשי המדינות החברות בגוש, הודיע על אישור אוקראינה כמועמדת בציוץ בטוויטר. "זהו רגע היסטורי", כתב נשיא המועצה, שארל מישל. הוא בירך את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, וכתב כי "היום נעשה צעד קריטי בדרך שלכם לאיחוד האירופי". זלנסקי הגיב ברשת החברתית, ואמר כי הוא אסיר תודה למנהיגי האיחוד על התמיכה. "העתיד של אוקראינה הוא בתוך האיחוד האירופי", כתב.

הזמן עד להצטרפות עתידית תלוי בנסיבות רבות, ובין היתר בתוצאות המלחמה המתנהלת כעת במזרח אוקראינה. עימות מתנהל וחלקים מהמדינה שאינם נמצאים בריבונות וגבולות שנויים במחלוקת יכולים לטרפד הצטרפות עתידית. גם ללא מצב זה, לקרואטיה נדרשו יותר משבע שנים להשלים רפורמות והליכים כדי להצטרף לאיחוד האירופי מהרגע שבו הפכה למועמדת. מקדוניה הפכה למועמדת בשנת 2005 אך לא הצטרפה עד כה לאיחוד, גם לא סרביה שהפכה למועמדת ב-2012 או אלבניה ב-2014. ההכרזה הערב היא בעיקר סמלית, ללא השלכות מעשיות רבות.