היועמ"שית מגבה את המינויים של איילת שקד: "לא מצאנו כי יש מקום להתערב"

ח"כ משה ארבל מש"ס פנה ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה לעצור את המינויים של שרת הפנים בוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה: "אין היגיון בהחלטה להביא לממשלה מינויים אשר יכבלו את ידי הממשלה הבאה" • אך לשכת היועמ"שית גיבתה את שקד בשל העובדה שהשרה בחרה במועמדים הנבחרים לפני היציאה לבחירות • המינויים אושרו בממשלה

השרה איילת שקד / צילום: תמר מצפי
השרה איילת שקד / צילום: תמר מצפי

לשכת היועמ"שית נותנת הבוקר גיבוי למהלך המינויים של שרת הפנים איילת שקד בוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה חרף ההכרזה על בחירות. בתגובה למכתבו של ח"כ משה ארבל מש"ס ליועצת המשפטית לממשלה בדרישה לעצור את המינויים, כתב הבוקר עו"ד דרור כהנר מלשכתה כי "לא מצאנו כי יש מקום להתערבותנו". על שולחן הממשלה הבוקר שני מינויים: שירה תלמי באבאי ליו"ר הוועדה המחוזית ירושלים ומיכה גדרון ליו"ר הוועדה לתכנון ובנייה במחוז מרכז. המינויים אושרו בממשלה.

בתוך כך, לגלובס נודע כי באגף תקציבים במשרד האוצר ממתינים להכרעת היועצת המשפטית לממשלה באשר ליכולת של המשרד להמשיך ולנהל מו"מ מול הסתדרות המורים באשר לשכר המורים בתקופת בחירות. אתמול ישבו נציגי האגף עם נציגי היועצת המשפטית לממשלה וכעת הם ממתינים להחלטתה שתשליך באופן ישיר על הקפאת המגעים מול ההסתדרות או האצתם וחתירה להסכמי שכר חדשים.

בצהריים תתקיים פגישה נוספת בין קובי בר נתן למזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד בניסיון להגיע להסכמות ולמנוע את השבתת מערכת החינוך בשבוע האחרון לשנת הלימודים הנוכחית.

"התקבל אישור להעברה לאישור הממשלה"

כהנר כותב לארבל כי הליכי המינוי בוועדות המחוזיות לתכנון ובנייה החלו לפני הכרזת בנט על בחירות. "בעניין שלפנינו, שרת הפנים אכן בחרה במועמדים הנבחרים לפני המועד הקובע, כאמור בחוות הדעת המשפטית, כך שהתנאי האמור לא חל בעניין זה. למעלה מן הצורך, יצוין כי הצעת ההחלטה הנוגעת למינוי יו"ר הוועדה המחוזית ירושלים הועברה למזכירות הממשלה עוד טרם הודעתם המשותפת של ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי על כוונתן להקדים את מועד הבחירות, והצעת ההחלטה בנוגע למינוי יו"ר ועדה מחוזית מרכז התעכבה בשל הצורך להשלים את הסדר ניגוד העניינים של המועמד, כנדרש בטרם הבאת המינוי לאישור הממשלה".

עוד כתב כהנר כי "מכל מקום, יובהר כי לנוכח ההודעה האמורה על הכוונה להקדים את מועד הבחירות, התקבל אישורם של נציב שירות המדינה ונציגי היועצת המשפטית לממשלה להעברת הצעות ההחלטה לאישור הממשלה".

ביום שישי כתב ארבל ליועמ"ש לבחון את שני המינויים, כפי שדרשו ראשי האופוזיציה לעצור את מינוי הרמטכ"ל. "מדובר במינויים חשובים ומרכזיים ביותר שנועדו לשקף את מדיניותה של הממשלה והשר המכהן ולקדמה ומובאים לאחר שהצביעה הכנסת על התפזרותה בקריאה טרומית וימים ספורים לפני הצבעתה על פיזורה, הצבעות שצפויות לפי כל הסימנים והתייחסות כלל המפלגות, כבר בתחילת שבוע הבא. לפי סדר הדברים הצפוי בשבוע הבא, מינוייהם של יושבי ראש הוועדות המחוזיות צפויים להיות מאושרים יום קודם יעבור חוק פיזור הכנסת בקריאה שלישית, לוח זמנים ששם ללעג את הוראות הדין והפסיקה בנושא", כתב ארבל.

ח"כ ארבל: "סטנדרטים כפולים"

בהודעות המינוי שהועברו לחברי הממשלה ביום חמישי האחרון הוצגה גם עמדת היועמ"ש של משרד הפנים שהתייחס לעניין פיזור הכנסת אך לא כתב שיש מניעה למנות את השניים רגע לפני פיזור הכנסת. "אמנם שרת הפנים הודיעה לתקשורת על החלטותיה למנות את המועמדים ליושבי ראש הוועדות המחוזיות ב-9 ביוני אולם החליטה שלא להביא את המינויים לממשלה באותה עת ובישיבות הממשלה שנערכו מאז, אלא רק לאחר שראתה כי הממשלה צפויה לסיים את ימיה. החלטה זו מעידה כאלף עדים על חוסר תום לב ועל רצון לקשור ידיו של השר הבא במינויים הנ"ל", סיכם ארבל את מכתבו.

בתגובה למכתב הדחייה מטעם היועמ"שית אמר ארבל לגלובס כי "מצער מאוד ששומרי הסף מחילים סטנדרטים כפולים על פי זהותם הפוליטית של השרים הנושאים בתפקיד. פעולה שלא מוסיפה אמון בהחלטות הייעוץ המשפטי. אין היגיון בהחלטה להביא היום לממשלה מינויים אשר יכבלו את ידי הממשלה הבאה אחר שהתקבלה החלטה על פיזורה ועברה בקריאה טרומית בכנסת ברוב של למעלה ממאה חברי כנסת".