רובוט משלוחים חסם את מדרכות תל אביב – ובעירייה מודים: הפיילוט לא הוסדר מולנו

חברת יאנגו הפעילה בחודשים האחרונים פיילוט בתל אביב למשלוחים בעזרת רובוטים אוטונומיים ברחבי תל אביב • זעם התושבים הוביל לעצירת הפעילות לטובת בחינת דרכי הפעלתה והתאמתה לתשתיות העיר • האישור שקיבלה החברה ממשרד התחבורה הותנה בהסדרת הניסוי מול העירייה, מה שלא קרה

הרובוט של יאנדקס / צילום: אהוד קינן
הרובוט של יאנדקס / צילום: אהוד קינן

חברות בתחום השליחויות מנסות למצוא דרכים כדי לייעל את המשלוח אלינו הביתה - בין היתר, בעזרת פתרונות אוטונומיים. הרעיון שהמשלוח יגיע במהירות וביעילות, כדי שהצרכן יוכל ליהנות כפי שהוא מעוניין. כעת, חברת יאנדקס הרוסית, הפועלת בישראל בעזרת שירותי המוניות יאנגו ושירותי המשלוחים יאנגו דלי, הפעילה בחודשים האחרונים פיילוט של רובוט אוטונומי שהוביל מצרכים לצרכנים. כעת, בעקבות תלונות של אזרחים על הפרעות תנועה במדרכות, הפרויקט הושעה.

יאנגו הפעילה בחודשים האחרונים פיילוט ברחובות תל אביב עם רובוטים אוטונומיים המבצעים משלוחים לצרכנים. הרובוט האוטונומי נקרא Yandex.Rover (בישראל הכלי קיבל את העיצוב הצהוב האופייני של יאנגו דלי עם הכיתוב: "אין לי זמן לליטופים, אני בדרך ללקוח"), הוא בעל שישה גלגלים וכולל מצלמות וחיישנים המסייעים לו לזהות את המתחרש סביבה וכך לנווט במרחב.

"מיפוי רחובות העיר במסגרת פיילוט רובוטי המשלוחים של חברת יאנגו דלי ניתן על ידי משרד התחבורה בהתניית אישורה של עיריית תל-אביב-יפו. נכון לרגע זה, עצרה העירייה את הפעילות לטובת בחינת דרכי הפעלתם והתאמתם לתשתיות העיר", כך לשון התגובה של עיריית תל אביב. ההחלטה של העירייה הגיעה ברקע תלונות של אזרחים ברשתות החברתיות לפיהן הרובוטים מפריעים להם ואף חוסמים את התנועה במדרכות.

בעיריית תל אביב הבהירו כי הפיילוט של יאנגו לא הוסדר מול העירייה. סגנית ראש העירייה והממונה על תחום התחבורה, מיטל להבי, אומרת לגלובס כי "הטכנולוגיה של יאנגו הוצגה לעירייה בשנה שעברה, ולמיטב ידיעתי - ביצוע הפיילוט לא תואם עם גורמי העירייה, ולא נקבע תהליך מוסדר לניסוי כפי שנדרש". 

יאנגו: "הרובוטים פועלים תמיד במצב 'הולכי רגל תחילה'"

בניגוד לדברי העירייה, מיאנגו נמסר כי דווקא כן התקיים שיתוף פעולה בנוגע לפיילוט. לפי החברה, "הרובוטים פועלים תמיד במצב 'הולכי רגל תחילה'. הרוברים שלנו פועלים אך ורק ברחובות שבהם יש מספיק מקום כדי שלא יפריעו להולכי רגל וכמובן שהם 'ירוקים' וחוסכים באנרגיה. בשיתוף פעולה עם עיריית תל אביב, כפי שפעלנו עד כה, אנחנו מכבדים את בקשתה להפסקה זמנית של הפעילות עד לחזרה לדיון משותף על פי התכנון".

עם זאת, בחברה בוחרים שלא לספק מידע על הפיילוט עצמו וביצועו, כלומר האם הפעלתו הייתה מלכתחילה כפי שמשרד התחבורה התנה - באופן מוסדר מול עיריית תל אביב.

חברת יאנדקס לא לבד: חברות ברחבי העולם מבצעות פיילוטים ברובוטים דומים על מנת לייעל את המשלוחים. לדוגמה, ענקית הטכנולוגיה אמזון השיקה רובוט בשם Scout, שהוא, כפי שהחברה מגדירה: "מערכת משלוח חשמלית מלאה מבית אמזון שנועדה להעביר בבטחה חבילות ללקוחות והמשתמשים במכשירי משלוח אוטונומיים". בהתחלה הרובוט סיפק לקוחות במחוז סנהומיש, וושינגטון, ועל כל רובוט היה משגיח אנושי. שנה לאחר מכן הרובוטים כבר פעלו במקומות נוספים כמו אירוויין, קליפורניה, אטלנטה, ג'ורג'יה ופרנקלין, טנסי. גם שם הייתה ביקורת קשה על פעילות הרובוטים, כפי שהתקבלה פה בישראל.

ענקית משלוחי הארוחות האמריקאית גראבהאב הודיעה שהיא מפסיקה את השותפות עם חברת יאנדקס בחודש מרץ האחרון. בהתחלה, שתי החברות סיכמו על שותפות שחיברה בין הרובוטים האוטונומיים של יאנדקס לפלטפורמה של גראבהאב בקמפוסים של מכללות. ההודעה יצאה לאחר תחילת המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. דובר מטעם יאנדקס אישר לרויטרס שהשותפות הסתיימה, ולא מסר פרטים נוספים.

בחודש מאי, אריק פרגוסון, סמנכ"ל התפעול של גראבהאב, התראיין לגלובס ואמר שבחברה "בוחנים כרגע כמה פתרונות חלופיים ליאנדקס, ועושים זאת בין השאר ממרכז הפיתוח הישראלי שלנו, שאחראי על ניהול הטכנולוגיה בתחום המשלוחים במקומות סגורים - כמו קמפוסים אקדמיים, מלונות ואצטדיונים". חשוב לציין, שהפיתוח של גראבהאב מתאים לחללים סגורים ולא רלוונטי לרחובות ערים.