שישה בכירים עוזבים: רשות החברות הממשלתיות מתמודדת עם שינויים בצמרת

מיכל רוזנבוים נכנסה לתפקיד מנהלת הרשות במקביל לגל עזיבות בארגון שהחל עוד לפני כהונתה • כעת, המנהלת נאלצת לנהל את המשברים ולאתר את מי שיכנסו לנעלי העוזבים • בינתיים, היא דורשת מהעובדים לחשוף בפניה את היומנים שלהם ומעוררת תרעומת • הרשות: "נמצאים בתהליך של רה־ארגון"

עו''ד מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: אלעד מלכה
עו''ד מיכל רוזנבוים, מנהלת רשות החברות הממשלתיות / צילום: אלעד מלכה

לפני כשבוע יצאו עובדי רשות החברות הממשלתיות ליום גיבוש ראשון עם המנהלת החדשה, מיכל רוזנבוים. אחרי חודשים לחוצים בעבודה וטיפול בעשרות מינויים, פרקו עובדי הרשות מתחים בטיול טרקטורונים. אלא שמהתמונה הקבוצתית המחוייכת בלטו בהיעדרם כמה מהפנים המוכרות ברשות, ועובדים אחרים יעזבו בקרוב.

גל עזיבות שוטף בתקופה האחרונה את רשות החברות: היועצת המשפטית דלית זמיר, סגן מנהל נמלים רועי כחלון, סגן מנהל אוצר ובינוי יאיר אידר, סגן מנהל ביטחון ותחבורה אורי שיינין שיסיים את תפקידו בשבוע הקרוב, סגן מנהל תשתיות אנרגיה ומים אריאל אבלין, וגם הבכירה בייעוץ המשפטי טל רוזנפלד שטיפלה במינויים לחברות הממשלתיות ויצאה לחל"ת.

מדובר אולי במהלכים טבעיים, ודאי על רקע הגעתה של מנהלת חדשה, אולם ללא ספק זהו זעזוע בצמרת רשות החברות. מתוך שבעה בעלי תפקידים בכירים ביחידות הקו וכוח-האדם נותרים רק שלושה מהוותיקים. בתוך רשות החברות ומחוצה לה טוענים כי לא מדובר בצירוף מקרים אלא שכניסתה לתפקיד של מנהלת הרשות החדשה האיצה את תהליכי הפרישה של חלקם.

הבכירים עוזבים בזמן טיפול בהחלטות חשובות

סגני המנהלים עוזבים את תפקידיהם בזמן שטיפלו בהחלטות הרות גורל כמו הפרטת נמל חיפה, הנפקת תעשייה אווירית, הפרטת הדואר ועוד. הם מותירים את רוזנבוים שנכנסה לתפקיד רק לפני כ-3 חודשים ללא צמרת הניהול, כשהיא צריכה לאתר במהירות את מי שייכנסו לנעליהם.

אשל ארמוני, יו''ר דירקטוריון נמל חיפה / צילום: איל יצהר
 אשל ארמוני, יו''ר דירקטוריון נמל חיפה / צילום: איל יצהר

ואכן, השבוע הודיעה רוזנבוים על שלושה מינויים חדשים. חביב קטן, שעבד בשנים האחרונות כרכז תחת אורי שיינין, יקודם ויחליף אותו בתפקיד סגן ביטחון ותחבורה. הילה גלוזמן, שניהלה את מחלקת השקעות מוסדיות ושוק ההון ברשות שוק ההון, תעבור לרשות החברות במקום אריאל אבלין, שמונה לפני כחצי שנה לנציג משרד האוצר באירופה. את מקומו של יאיר אידר צפוי לתפוס נדב צוק, שכיהן במשך שנים בשורה של תפקידים באגף החשב הכללי באוצר.

כל המינויים החדשים ייעשו בשלב זה על תקן ממלאי מקום ולא כקבועים. מינוי קבוע מצריך הוצאת מכרז, דבר שלוקח זמן ויהיה מסובך בסיטואציה הפוליטית הנוכחית בממשלת מעבר.

גורמים ברשות החברות חוששים כי העובדה שלרוזנבוים הסדר ניגוד עניינים נרחב תקשה על הניהול של הרשות בסוגיות מסוימות. כך למשל בנושא הפרטת נמל חיפה. רוזנבוים מנועה מלעסוק במהלכים אסטרטגיים של הנמלים, בגלל שבן זוגה אלי קמיר משמש כיועץ האסטרטגי של זכיינית ההפעלה הסינית של נמל המפרץ. גם הבכיר האמון על העיסוק בנמלים, כחלון, יסיים את תפקידו בקרוב.

טרם כניסתה לתפקיד של רוזנבוים, כחלון ואידר ביקשו להישאר בתפקיד וניגשו למכרזים על מינוי קבוע למשרותיהם, שבהן כיהנו על תקן מינויים בפועל. נציבות שירות המדינה עצרה בשעתו את הליכי המינויים כדי להמתין עד שיהיה מנהל במשרה קבועה לרשות החברות עצמה. הסגנים לא המתינו וחישבו מסלול מחדש.רוזנבוים נכנסה לתפקיד אבל הודיעה שלא תחדש את המכרזים ולא תערוך מינויים בשלושת החודשים הראשונים לכהונתה, שהסתיימו זה עתה.

שיטת הניהול החדשה מעוררת תרעומת

שיטת ניהול חדשה שהביאה רוזנבוים אל רשות החברות עוררה תרעומת בקרב הכפופים לה. בכירי הרשות נדרשו לפתוח את היומנים שלהם למנהלת כך שיהיו חשופים בפניה באופן קבוע. מנגד, גורמים אחרים טוענים כי הניהול של רוזנבוים מחויב המציאות, אחרי שנה שבה התרגלו עובדי הרשות לפעול ללא מנהל. אך קצב העבודה המהיר שהכתיבה רוזנבוים, פחות התאים לחלק מהעובדים.

רק בחודש האחרון, לאחר עיכובים רבים, פורסמה נבחרת הדירקטורים שאמורה לתת מענה לצורך של מאות מינויים בחברות הממשלתיות. בשל תקופת הבחירות, לא ניתן להעביר מינויים חדשים עד להקמת ממשלת קבע, למעט במקרים חריגים כמו חברות ממשלתיות ללא יו"ר.

בקשות למינויים שכבר הוגשו לרשות לפני ההודעה על פיזור הכנסת יוכלו להימשך, ולכן בתקופה האחרונה נערמה על שולחן הרשות כמות חריגה בגודלה של שמות שביקשו השרים השונים לאשר לתפקידים בכירים בחברות, ברשויות ובמוסדות המדינה. כך דווקא הרשות שאמונה לטפל באיוש המשרות הבכירות בשירות המדינה סובלת מהתרוקנות ההנהלה. יש לציין כי לפני הטלטלה בצמרת, הודיעה רוזנבוים על רצונה למנות עוד 25 בעלי תפקידים ברשות שסך כל כוח-האדם שלה עומד על כ-60 עובדים.

בינתיים, המחלקה המשפטית הולכת ומתרוקנת עם הפסקת עבודתן של עורכות הדין זמיר ורוזנפלד. גורמים ברשות החברות אמרו כי רוזנפלד יצאה לחל"ת בשל לחצים שהופעלו עליה לעניין מינויים שונים. מקורות אחרים טענו שגם היועמ"שית זמיר עזבה על רקע מחלוקות מקצועיות מול רוזנבוים. מנגד, נטען כי זמיר הצטרפה לתוכנית פרישה זה מכבר והודיעה על כך לרוזנבוים עוד כשהייתה בגדר מועמדת לתפקיד מנהלת הרשות. לפי הטענה, ברגע האחרון קיבלה זמיר הצעה לעבור למשרד האנרגיה והסכימה לה.

לא רק סגנים ויועצים משפטיים חסרים ברשות. ישנן משרות לא מאוישות רבות בדרג הרכזים, שהם השכבה המקצועית הרחבה ביותר בגוף. הפרישה הגדולה של הבכירים משפיעה גם על הרכזים שמעוניינים בקידום, ואם לא יקודמו במקום העוזבים חלקם צפויים להצטרף למצעד העוזבים.

כאמור, זה שגרתי שכניסת מנהל חדש לארגון גוררת רענון בשורות נושאי התפקידים. אלא שהיקף העזיבות הרב אל מול ריבוי האתגרים מעלה חשש לפגיעה בשימור הידע של הרשות. דווקא כעת, כשהממשלה מוגבלת, איתנות הרגולטור של החברות הממשלתיות היא חשובה במיוחד להמשך התפקוד התקין של המשק.

משימות, אתגרים ומאבקים פנימיים

בין האתגרים נמצאת ההפרטה של דואר ישראל המרושש. משרד האוצר ביקש לאשר באופן בהול העברה של 100 מיליון שקל לדואר כדי לאפשר את המשך המכירה ולשלם משכורות לעובדים. זאת, בניגוד לטענות קודמות לפיהן יש לדואר את ההון הנדרש כדי לשרוד את התהליך. הסגן הפורש שיינין טיפל עד כה בדואר, ועזיבתו מגיעה זמן קצר אחרי שטען להדרה של רשות החברות מהמגעים בין אגף התקציבים באוצר לבין הדואר.

דוד לרון, מנכ''ל דואר ישראל / צילום: סיון פרג'
 דוד לרון, מנכ''ל דואר ישראל / צילום: סיון פרג'

יעד נוסף שתצטרך הרשות לחתור אליו הוא גביית הדיבידנדים מהחברות הממשלתיות. שר האוצר, שמינה את רוזנבוים, הנחה אותה עם כניסתה לגבות מיליארד שקל עד סוף 2022 מעודפי החברות עבור בעלת השליטה, שהיא המדינה. רוזנבוים מתקרבת למחצית היעד. כדי ללחוץ על החברות הממשלתיות להעביר כספים למדינה, הודיעה רוזנבוים שיו"רים ומנכ"לים לא יוכלו לקבל לעצמם בונוסים אם יימנעו מחלוקת דיבידנדים.

בין סבך המשימות והאתגרים, רשות החברות נדרשת לטפל גם בסכסוכים בחברות ממשלתיות. ניסיונות ההדחה החוזרים של מנכ"ל רכבת ישראל על ידי היו"ר, המתיחות המתמשכת בין דירקטוריון נתיבי ישראל להנהלה והתפטרותו של מנכ"ל נמל אשדוד תוך שהוא מטיח האשמות בדירקטוריון שמינה אותו. כל עוד ברשות מתעסקים במאבקים פנימיים, הם יתקשו להגיע לטפל במאבקי החברות הממשלתיות.

מרשות החברות נמסר: רשות החברות הממשלתיות נמצאת בעיצומו של תהליך רה־ארגון מואץ ומחדשת את פניה. בימים אלה משלימה מנהלת הרשות, מיכל רוזנבוים, את איוש נבחרת ההנהלה החדשה, אשר מצטרפת לצוות ההנהלה המצוין הקיים ברשות, שתהווה מעתה את הפנים החדשות של רשות החברות.

על חברי הנבחרת, שיכהנו בתפקידי סגנים למנהלת הרשות נמנים גורמים בכירים מהשירות הציבורי: מרשות שוק ההון - רו"ח הילה גלוזמן, (40) - תמונה לסגנית לנושאי
תשתיות, אנרגיה ומים. הילה שימשה כמנהלת מחלקת השקעות מוסדיות ושוק ההון ברשות שוק ההון.

מאגף החשב הכללי - מר נדב צוק (42), ימונה לסגן לנושאי נדל"ן, סביבה, חינוך, קרנות ועוד. נדב כיהן בתפקידים בכירים בחשב הכללי, במשך כ 14 שנים, היה חשב המשרד להגנת הסביבה ולשכת הפרסום הממשלתית וסגן חשב משרד התחבורה.

מתוך רשות החברות - מר חביב קטן (36), ימונה לסגן לנושאים ביטחוניים, תיירות, דואר.
חביב כיהן בשנים האחרונות כרכז צוות תחבורה וחברות ביטחוניות ואחראי על התעשייה האווירית, רפאל וחברות משמעותיות נוספות.

כמו כן, תקבל רוזנבוים בקרוב, החלטה סופית לגבי הצטרפות נוספת של דמות מוערכת נוספת מאגף התקציבים. רשות החברות תמשיך לגייס מועמדות ומועמדים נוספים, ערכיים ומצויינים, שמכירים היטב את הזירה הציבורית, ויוכלו להוציא לפועל את התכנית האסטרטגית של הרשות.