אגף התקציבים מבקש להכחיד את הרוקחים, והחולים ייפגעו

חוק ההסדרים אומנם יידחה לאחרי הבחירות, אך יוזמת האוצר לתחום הרוקחות מסוכנת וצריכה להיגנז בהקדם

תור לבית המרקחת / צילום: כדיה לוי
תור לבית המרקחת / צילום: כדיה לוי

שורצברג הוא יו"ר ארגון הרוקחות בישראל, לשעבר ראש אגף הרוקחות במשרד הבריאות, סגן מנהל בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. בן יעקב הוא יו"ר האגודה לזכויות החולה

בקרוב זה יקרה גם לנו.

אחרי כמה ימים של חולי, כאבים ולילות שינה טרופה, נגיע לרופא ונשיג את המרשם המבוקש מהרופא המטפל וכל שנותר הוא לסור לבית המרקחת הקרוב כהרגלנו ולקבל את התרופה. ההקלה נמצאת במרחק של דקות בודדות. אך אז נגלה שינוי מרענן - אין רוקח, יש מכונה. תחת מעטה של עמימות ומילים מפוצצות של קידום חדשנות בעולם הרוקחות במסגרת "תיקונים באסדרה ארכאית המעכבת פיתוח וחדשנות", אגף התקציבים מנסה לקדם לאחרונה הצעה אשר יכולה לשנות את האופן בו כל אחד מאיתנו מקבל תרופות בבית המרחקת - ניפוק תרופות באופן אוטומטי על ידי מכונה אוטומטית, או על ידי מי שאינו רוקח.

אך האם ה"כספומט" מסוגל לענות לשאלותיה של גב' כהן על תופעות הלוואי?
האם הוא מסוגל למנוע טעות במינון יתר של האנטיביוטיקה לאביגיל בת החודש?
האם המכונה תדגיש את תנאי האחסון המיוחדים לאמא עם הילד הבוכה?

האם המכונה, תוכל להסביר מדוע קיבל מר מחאג'נה, תרופה חדשה/גנרית המחליפה תרופה קיימת? והאם הוא ישאל את סבתא טטיאנה מדוע היא קיבלה תרופה חמישית נוספת ללחץ דם?

פגיעה מיידית ובלתי הפיכה

מדובר בהצעה שבפועל תביא לפגיעה מיידית ובלתי הפיכה במטופלים במערכת הבריאות תוך פגיעה אנושה באחד ממקצועות הרפואה החשובים והוותיקים - מקצוע הרוקחות: איש מקצוע ומומחה בתחום הטיפול התרופתי וליווי מטופלים, ואשר הוכשר למטרה זו בדיוק במסגרת לימודי תואר ראשון במשך ארבע שנים בישראל המקנים לו ידע עצום בפרמקולוגיה - מדע התרופות והשפעתן על הגוף.

מעבר להגדרות היבשות, הרוקחים הם "שומרי הסף": האחרונים לראות את המטופל טרם התחלת הטיפול התרופתי, הם אלו שמסבירים, מייעצים ומלווים את המטופלים, ומונעים טעויות באופן יומיומי כגון מינון יתר או תת מינון, כמו גם אמונים על מניעת התנגשויות בין תרופתיות, זיהוי תופעות לוואי, נטילה נכונה ובטוחה, שימוש נכון באביזרים רפואיים, וחיזוק ההיענות לטיפול התרופתי.

גם אם למתבונן מהצד עבודת הרוקח נראית כעבודה טכנית או מחסנאית, עבודת הרוקחים מורכבת משלל פעולות המבטיחות מתן טיפול תרופתי בטוח למטופל. פעולות אלו כוללות בתוכן: פיענוח, בדיקה תקינות המרשם והתייעצות בעת הצורך, תשאול רוקחי של המטופל לאלרגיות טרם מסירת התכשיר ובנוגע למצבי מחלה שונים, הכנה של תכשירים למתן מיידי, מתן הוראות נטילה, מענה על שאלות המטופלים על מנת להגביר את היענות המטופל לטיפול ולהבטיח שימוש בטוח ויעיל בתכשירים ובתוספי התזונה.

מציאות בלתי נסבלת

אין בעיה ואף רצוי לשלב מכונות או עוזרים המסייעים בליקוט התרופות, בייחוד כאשר אנו מדברים על מחסור בבעלי המקצוע במערכת הבריאות הציבורית. אך הצעת החוק במתכונתה הנוכחית פוגעת בחולים בצורה ישירה, ומייצרת מציאות בלתי נסבלת למטופלים אשר יאלצו לוותר על זמינות הטיפול הרוקחי אשר מבטיח את איכות הטיפול התרופתי וההיענות המטופל תוך הפחתת הסיכון להתפתחות תופעות לוואי לא רצויות לטיפול באמצעות תשאול והדרכה נאותים.

היא מתעלמת מצורך אנושי ברור של אמפתיה לאדם בעת מחלתו, ליווי והבנת צרכיו תוך היתלות בתועלות שאינן ברורות גם לכותבי הצעת החוק.

תרופה היא אינה חלב! ובריאות המטופל אינו הפקרות. יטיבו אנשי האוצר להמתיק את הגלולה המרה על ידי הקצאת המשאבים הנדרשים למימון הכשרת רוקחים, הגדלת מספרם באקדמיה ומתן מענה לשחיקתם, במקום לשפוך את התינוק עם המים.