סגירת אלנבי בת"א לעבודות: הפקקים יורגשו גם מחוץ לעיר, והעסקים לא יפוצו

כחלק מעבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה, אחד הרחובות העמוסים בתל אביב ייסגר לתנועת אוטובוסים ורכבים החל מספטמבר • המשמעות: מאות אוטובוסים יוסטו, עשרות חניות יבוטלו, ונתיבים באזור יצומצמו • ומה יהיה על העסקים ברחוב? הם כנראה לא יפוצו על תקופת העבודות

רחוב אלנבי, תל אביב / צילום: כדיה לוי
רחוב אלנבי, תל אביב / צילום: כדיה לוי

החל מחודש ספטמבר ובשתי פעימות רחוב אלנבי ייסגר לתנועה לטובת עבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה. ברחוב עוברים מדי שעה כ-180 אוטובוסים ויש בו נתיב העדפה כמעט רציף לתחבורה ציבורית כשמרבית האוטובוסים ממשיכים לרחוב קינג ג'ורג' ועד לאבן גבירול. על הציר החשוב הזה מתנקזים אוטובוסים מכל קצוות המטרופולין - מבת ים ומפתח תקווה ועד לשרון וחסימה שלו צפויה ליצור שיבושי תנועה בכל האזור. לכן כבר לפני שנים נקבע בתכנון הקו הסגול כי הוא יעבור ברחוב אלנבי, על חשבון האוטובוסים ועם פגיעה פחותה לכאורה בתנועת הרכב הפרטי. אלא שברור שהסטה של 180 אוטובוסים בשעה תפגע לא רק בנוסעי הרכב הפרטי שיסבלו מצמצום נתיבים ועומסי תנועה, אלא גם במשתמשי התחבורה הציבורית. נדגיש כי בעוד שהפקקים הם בלתי נמנעים, שמירה על נגישות דרכים חלופיות לרכב הפרטי היא הכרחית לתנועת הולכי רגל, מסחר והעוברים ברחוב.

כבר היום מתרחשות עבודות באזור כיכר האופרה ובספטמבר צפוי להיסגר מקטע נוסף מרחוב פינסקר ועד לקינג ג'ורג'. קווים פופולריים לכיוון מסוף כרמלית יוסטו לרחובות גאולה, מונטיפיורי ואחד העם. השינויים הדרמטיים יותר יגיעו בחודש נובמבר, אז ייסגר המקטע מקינג ג'ורג' - שאליו פונה החלק הארי של האוטובוסים בציר ועד ללוינסקי - ובשלבים.

הסגירה נדחתה מאפריל לנובמבר לאחר שעיריית תל אביב סירבה לסגור את אלנבי לפני הפעלת הקו האדום. אבל גם כעת, עומד סימן שאלה סביב פתיחת הקו לפני נובמבר. מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, אמרה כי "אין מקום לסגור את אלנבי לפני שהקו האדום יתחיל לעבוד. הוא היה צריך לפעול ב-2021 ונדחה כבר ומקווה שאין בדעת אף אחד שבנובמבר השנה הוא לא יפתח".

החלופות: רוטשילד ואולי גם יהודה הלוי

כך או כך, לפי התוכנית, אוטובוסים שנעים כיום מרחוב העלייה לכיוון מרכז העיר יוסטו אל שדרות רוטשילד שבו יוכשר נתיב העדפה לאוטובוסים ועד לרחוב בן ציון שבו יוכשר נתיב העדפה גם כן ויתחבר אל קינג ג'ורג' להמשך נסיעה בהעדפה. בדרך ההפוכה, לכיוון דרום, ישנן שתי חלופות להסטת האוטובוסים - הראשונה: דרך רחוב יהודה הלוי והשנייה: דרך רוטשילד. עיריית תל אביב תידרש להכריע בין החלופות בשבועות הקרובים כדי שיוכלו להתחיל בעבודות המקדימות באזור.

היתרונות בחלופה הראשונה, הסטת האוטובוסים לכיוון דרום לרחוב יהודה הלוי, הם חיבור טוב יותר לרשת התחבורה וגם, לפי העירייה, שמירת האפשרות להוריד בהמשך את שביל האופניים מהטיילת לכביש ולהקדיש אותה להולכי הרגל. גם בהסטת האוטובוסים לרוטשילד יש יתרונות, שכן מדובר בשדרה מסחרית, מה שיקל על רבים ממשתמשי התחבורה הציבורית, אך החיבור דרך רוטשילד לכיוון דרום ידרוש מעבר ברחובות צרים ופקוקים שספק אם יעמדו בעומס תחבורתי כזה. בעירייה מתכננים לנסות להתגבר על זה באמצעות הגבלת תנועת הרכב הפרטי במקטעים שונים בשדרה.

 
  

כמו כן, יוכשרו נתיבי העדפה ברחובות הרכבת, נחלת בנימין, דרך יפו והרצל שיתמכו במסלולי התחבורה הציבורית החלופיים. ברחוב הרצל שיוסטו אליו אוטובוסים מדרך יפו לאחד העם יוסדר נתיב העדפה לאוטובוסים אך לפי העירייה במקטע המרכזי בין סלמה לדרך יפו הנושא נמצא בבדיקה שכן הכשרתו תבוצע על חשבון מקומות חניה. אם לא יוכשר הנתיב, האוטובוסים עלולים להיתקע בפקק יחד עם המכוניות.

מעבר האוטובוסים מאלנבי, ציר רחב שמוקדש לתחבורה ציבורית, לרחובות קטנים יותר עלול ליצור צווארי בקבוק שישפיעו על התנועה ברחבי מטרופולין תל אביב ולא רק על תושבי העיר עצמם. בנוסף, במקטעים מסוימים השירות יתדרדר באופן משמעותי - ברחוב אלנבי ובקינג ג'ורג' וברחובות הסמוכים לו וכן באזור כרם התימנים. אחת האפשרויות לפתרון היא הפעלת שאטלים באזורים אלו. ברחוב אלנבי לכל אורך העבודות תשמר רצועה לתנועת אופניים והולכי רגל ואולם עדיין הנגישות לשוק הכרמל ולעסקים הסמוכים תפגע. חשש מרכזי הוא מקריסת התחבורה בימי שישי, אז העיר מוצפת בתיירות פנים. יתכן שבעירייה יצטרכו להגביל את תנועת הרכב הפרטי באזור בימים אלו.

גם לאחר סיום העבודות, האוטובוסים והרכבים (לפחות ברוב התוואי) לא יחזרו לאלנבי, ויעבור בו קו הרכבת הקלה בלבד. הרחוב יעבור שדרוג משמעותי שישפיע גם על הכנסות בעלי העסקים (בתקופת העבודות - לרעה) ומיזמי הנדל"ן. במרכז השדרה תעבור הרכבת הקלה והרחוב יעבור שיפוץ משמעותי.

בעלי העסקים לא יפוצו כלל

ומה לגבי העסקים שיספגו את ההשלכות של סגירת אחד הרחובות המרכזיים והמתויירים בתל אביב לעבודות. הם לא יקבלו פיצוי כלל. לפי העירייה, למרות שהוקמה קרן סיוע בהשתתפותה ובהשתתפות משרד האוצר, "בשל התנגדות האוצר, לא ניתן כלל סיוע לעסקים שאינם נמצאים מול אתרי עבודות תת־קרקעיות, וזה כולל את כל הקו הסגול, רוב הקו הירוק ואת שדרות ירושלים ביפו (הקו האדום), בהן העבודות קרובות לסיום".

עם זאת, בעיריית תל אביב אומרים כי תוקנו חוקי עזר שמעניקים לעסקים פטור מתשלום אגרות שונות בתוואי הרכבת הקלה במקטעים שבהם מוצבת גדר. גורמים באוצר אמרו כי הכלל שנקבע הוא שעסקים יפוצו רק אם מבוצעים עבודות ייחודיות לידם, כמו חפירות של הרכבת הקלה מתחת לאדמה, ולא אם מדובר בעבודות שיכולות להתבצע גם במקרים אחרים כמו עבודות עירייה וחברת חשמל לדוגמה. עוד אמרו כי בעתיד, העסקים שממוקמים ברחוב יהנו ממרחב ציבורי טוב יותר ומהכנסות גבוהות יותר כפי שהוכיח המקרה של רחוב יפו בירושלים והעירו שבכל מקרה העירייה יכולה לפצות מיוזמתה בעלי עסקים גם מבלי שתהיה תמיכה ממשלתית לכך.

הצפי לסיום העבודות: לפחות 2026

הקו הסגול אמור להיפתח בשנת 2026, אך לפי דיווח החברות המבצעות לבורסה הן מחויבות למסור אותו רק באוגוסט 2027. ויש גם לא מעט ביקורת על התכנון של התוואי עצמו. מתכנן התחבורה יונתן רוזין, חבר בוועד המנהל של ארגון המתכננים אומר כי "באופן עקרוני, כשרוצים לתכנן קו מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים א"ז) הדרך הכי נכונה לתכנן אותו היא לעקוב אחרי צירי ביקוש משמעותיים של אוטובוסים. בקו הסגול לא עשו את זה. למעשה, הוא סוג של הכלאה של שני צירי אוטובוס חזקים, אבל רוב האוטובוסים העירוניים שנוסעים על אלנבי לא באים מהכיוון של הקו, ולכן הוא ייפגע מאוד במשתמשים אלו".

אלון סיגלר, שהיה עד לאחרונה מתכנן תחבורה בעיריית תל אביב מסביר כי "הרבה פעמים חוזים קטסטרופות ובסוף העיר לומדת להסתדר - השאלה היא איך. בתכנון המקורי לא רצו להפריע לתנועת כלי הרכב אז מיקמו את הקו הסגול על ציר התחבורה הציבורית. אלא שלא חשבו איפה ישימו מאות אוטובוסים במסלול אחר.

"בסופו של דבר הפרויקט יעשה טוב לאלנבי וייצר הזדמנויות למרחב ציבורי איכותי. הוא יחבר בין כפר שלם ושכונת יד אליהו למרכז תל אביב וזה יהיה מצוין. אבל מחוץ לתל אביב, למשל, התחנות ימוקמו ליד כבישים מהירים, לעיתים תוך הרחבת הכביש, מה שיקשה על נגישות הולכי הרגל. תל אביב מקדימה את זמנה יחסית לישראל, אך יש עוד במה לקנא ומה ללמוד מערים אחרות בעולם".