אלו הם הדרכונים החזקים ביותר בעולם בשנת 2022. ובאיזה מקום הישראלי?

על פי אינדקס הדרכונים של חברת ייעוץ בנושא הגירה Henley & Partners, שלושת הדרכונים החזקים בעולם הם היפני, הסינגפורי והדרום קוריאני • דרכון יפני מספק כניסה ללא טרחה ל-193 מדינות, אחת יותר מהדרכונים של סינגפור ודרום קוריאה • הדרכון הישראלי מדורג במקום ה-24, עם כניסה חופשית ל-159 מדינות

דרכונים / צילום: Shutterstock
דרכונים / צילום: Shutterstock

הדרכון היפני, הסינגפורי והדרום-קוריאני הם החזקים ביותר בעולם המתאושש ממגפת הקורונה - כך לפי אינדקס הדרכונים של חברות הייעוץ בנושאי הגירה Henley & Partners שפורסם בבלומברג. כך מתהפכת תמונת דירוגי הדרכונים שלפני המגפה, אז שלטו בה מדינות אירופה.

עקב הפלישה לאוקראינה, מחזיקי דרכונים רוסיים מנותקים משאר העולם יותר מאי פעם, ומסמכי הנסיעה הרוסיים מדורגים במקום ה-50, עם אשרת כניסה נוחה ל-119 מדינות. סין הגיעה למקום ה-69 עם גישה ל-80 מדינות, הדרכון של הודו במקום ה-87 והדרכון של אפגניסטן הוא הכי פחות שימושי, עם גישה ל-27 מדינות בלבד. הדרכון ישראלי מדורג במקום ה-24, בזכות הגישה הנוחה שהוא מאפשר ל-159 מדינות.

"ההתאוששות והשיקום של חירויות הנסיעות שלנו, והאינסטינקט המולד שלנו לנוע ולהגר, ייקחו זמן", אמר יו"ר Henley & Partners כריסטיאן קילין בהצהרה. עם זאת, ככל שהמגבלות הנסיעה מוסרות בהדרגה, ישנם סימנים מלאי תקווה לכך שדרכונים בדרגים נמוכים יותר מתחילים להתאושש.

אירופה שולטת בראש הרשימה

עד לאחרונה, מדינות אסיה בקושי הופיעו בין 10 הדרכונים המקובלים בעולם, על פי המדד. שליטתה של אירופה בדירוג פחתה בהדרגה, עד למצב הנוכחי בו הדרכון הגרמני ממוקם מתחת לדרכון של דרום קוריאה. עם זאת, אירופה עדיין שולטת בראש הרשימה - מתחת לשלושת המקומות הראשונים, שפע של מדינות אירופיות ממוקמות קרוב לראש הטבלה. גרמניה וספרד מאפשרות גישה נוחה ל-190 יעדים, ואחריהן נמצאות פינלנד, איטליה, לוקסמבורג עם 189. אחריהן מופיעות אוסטריה, דנמרק, הולנד ושוודיה כולן צמודות במקום ה-5, בעוד שצרפת, אירלנד, פורטוגל ובריטניה נמצאות במקום ה-6. בריטניה נמצאת במקום השישי עם גישה ל-187 מדינות, בעוד שארה"ב נמצאת במקום ה-7, יחד עם ניו זילנד, בלגיה, נורבגיה ושוויץ, עם גישה ל-186, כך עולה מהדירוג האחרון.

המדד, העושה שימוש בנתונים של 17 שנים, מסייע לעשירי העולם ולממשלות להעריך את הערך של אזרחויות, על סמך קריטריונים כמו גישה ללא ויזה, או גישה לוויזה בעת הגעה.

בכל זאת, יש לציין כי המדד אינו מציג תמונה מדויקת, בתוך עולם שעדיין מתאושש ממגפת הקורונה ושווקי תעופה ברחבי העולם שמצבם משתנה חדשות לבקרים.  למשל, אמנם את שלושת המקומות הראשונים - יפן, סינגפור ודרום קוריאה - תופסות שלוש מדינות אסיאתיות, אך בפועל, בגלל התגובה הכללית של אסיה למגפת הקורונה - האזרחים מהיבשת נוטים לעשות פחות שימוש בדרכונים שלהם מאשר אירופאים או אמריקאים. הביקוש של נוסעים בינלאומיים לטיסות באזור אסיה והאוקיינוס השקט הוא עדיין פחות מחמישית מהרמות שלפני הקורונה, כך על פי הסטטיסטיקה העדכנית של איגוד התחבורה האווירית הבינלאומית. לעומת זאת, השווקים באירופה ובצפון אמריקה התאוששו לכ-60% מרמות הקודמות שלהם.

10 המקומות הראשונים בדירוג הדרכונים 

1. יפן (193 יעדים)

2. סינגפור, דרום קוריאה (192 יעדים)

3. גרמניה, ספרד (190 יעדים)

4. פינלנד, איטליה, לוקסמבורג (189 יעדים)

5. אוסטריה, דנמרק, הולנד, שוודיה (188 יעדים)

6. צרפת, אירלנד, פורטוגל, בריטניה (187 יעדים)

7. בלגיה, ניו זילנד, נורבגיה, שוויץ, ארצות הברית (186 יעדים)

8. אוסטרליה, קנדה, צ'כיה, יוון, מלטה (185 יעדים)

9. הונגריה (183 יעדים)

10. ליטא, פולין, סלובקיה (182 יעדים) 

לדירוג המלא