אבעבועות הקוף | שאלות ותשובות

ארגון WHO הכריז על מצב חירום בשל אבעבועות הקוף. מה ידוע על המחלה?

ארגון הבריאות העולמי הכריז על מצב חירום, לאחר שברחבי העולם נספרו יותר מ-16 אלף מקרים של המחלה • המוקד העיקרי של ההתפרצות הוא באירופה • איך נדבקים, איך נמנעים, וכמה זה מסוכן? • גלובס עושה סדר

אבעבועות הקוף / צילום: Associated Press, Cynthia S. Goldsmith, Russell Regner/CDC
אבעבועות הקוף / צילום: Associated Press, Cynthia S. Goldsmith, Russell Regner/CDC

ארגון הבריאות העולמי (WHO) הכריז היום על מצב חירום בעקבות התפשטות מחלת אבעבועות הקוף. יותר מ-16 אלף מקרים של אבעבועות הקוף תועדו ב-75 מדינות עד כה השנה, ומספר ההדבקות שאומתו עלה ב-77% מסוף יוני ועד תחילת יולי, לפי נתוני WHO. חמישה מקרי מוות מהנגיף דווחו באפריקה השנה. עד כה לא דווח על מקרי מוות ביבשות נוספות.

אירופה היא כיום המוקד העולמי של ההתפרצות, ומדווחת על יותר מ-80% מההדבקות ברחבי העולם בשנת 2022. ארה"ב דיווחה על יותר מ-2,000 מקרים ב-43 מדינות.

מחלת אבעבועות הקוף היא מחלה ויראלית העלולה לעבור ממכרסמים וקופים וכן לעבור במגע קרוב בין בני אדם. המחלה מתבטאת בחום ובפריחות שלפוחיתיות וכן בהגדלה של קשרי לימפה. רוב האנשים מחלימים מאבעבועות קוף בתוך שבועיים עד ארבעה שבועות, על פי ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות ומניעתׂ) האמריקאי. 

משמעות ההכרזה היא שכעת ה-WHO רואה בהתפרצות של המחלה כאיום משמעותי מספיק על הבריאות העולמית, כך שנדרשת תגובה בינלאומית מתואמת כדי למנוע מהנגיף להתפשט עוד יותר ואף להסלים למגפה. למרות שההכרזה אינה דורשת דבר ממדינות, היא משמשת קריאה דחופה לפעולה. ארגון הבריאות העולמי יכול להנפיק הנחיות והמלצות למדינות החברות בו, אך לא לחייב אותן לעמוד בהנחיות אלו. 

מה המצב בישראל?

משרד הבריאות עדכן כי נכון ל-19 ביולי, אובחנו 101 גברים כחולים באבעבועות הקוף. בנוסף במשרד עדכנו כי "לפני כשבוע נחתם הסכם עם החברה המייצרת את החיסונים מהדור החדש לאבעבועות הקוף על רכש 2,000 חיסונים שיגיעו באופן מיידי, וביום שישי הורחב ההסכם לסה"כ 10,000 חיסונים שיגיעו במהלך השבועות הקרובים. משרד הבריאות קבע את התוויות החיסונים לאוכלוסייה בסיכון עבור השלב הראשון של החיסונים".

מהם התסמינים הראשוניים של אבעבועות הקוף?

על פי ה-CDC לאבעבועות הקוף ישנה תקופת דגירה של כשבעה עד 14 ימים. התסמינים הראשוניים הם בדרך כלל דמויי שפעת - חום, צמרמורות, תשישות, כאבי ראש וחולשת שרירים. לאחר מכן מתפתחת נפיחות בבלוטות הלימפה, המסייעות לגוף להילחם בזיהומים ומחלות. ההתנפחות של בלוטות הלימפה היא אחד הסימפטומים שמבדילים בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות.

לאחר מכן מגיעה פריחה נרחבת בפנים ובגוף, כולל בתוך הפה ובכפות הידיים וכפות הרגליים. האבעבועות הן בדרך כלל נפוחות, כואבות, מציקות ומלאות נוזלים בצבע לבן ולרוב מוקפות בעיגולים אדומים. לאחר תקופה של שבועיים-שלושה, הנגעים מתגלדים וחולפים.

כיצד אבעבועות הקוף מתפשטת?

כדי שהאבעבועות יתפשטו בין אנשים נדרש מגע עם אדם נגוע. זיהום יכול להתפתח ממגע פיזי באזור נגוע של אדם חולה, נוזלי גוף נגועים, נתז נשימתי (דיבור, עיטוש, שיעול וכו) או אפילו מגע בבדים ומצעים מזוהמים. לדברי ד"ר מייקל סקינר מהפקולטה לרפואה במחלקה למחלות זיהומיות באימפריאל קולג' בלונדון, גם "כשהנגעים נרפאים, הגלדים (שעשויים לשאת וירוס מדבק) שעלול להיות מועבר הלאה".

ב-CDC אומרים כי העברת המחלה בין אנשים מתרחשת בעיקר באמצעות נשימה טיפתית בין שני אנשים שעומדים זה ליד זה במרחק של עד כמה מטרים. ב-CDC מציניים שאפילו חומרי החיטוי הביתיים הרגילים שנמצא למצוא בכל בית יכולים לחסל את נגיף אבעבועות הקופים.

מאיפה נוצרה אבעבועות הקופים? 

בעבועות הקופים קיבלה את שמה בשנת 1958 כאשר שתי התפרצויות של מחלה דמוית אבעבועות התרחשו במושבות של קופים שנשמרו למחקר. יחד עם זאת, ב-CDC אומרים כי לא ידוע מי הם הנשאים העיקריים של המחלה כיום, אך על פי החשד למכרסמים אפריקאים יש חלק בהעברה.

המקרה הראשון הידוע של אבעבועות קופים באנשים "תועד ב־1970 ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו במהלך ניסיון מוגבר לחסל את האבעבועות השחורות שפשטו במדינה", נמסר מה-CDC.

ואולם בכל זאת, בשנת 2003 התרחשה התפרצות בארה"ב לאחר ש־47 אנשים בשש מדינות - אילינוי, אינדיאנה, קנזס, מיזורי, אוהיו וויסקונסין - חלו עקב מגע עם כלבי מחמד שלהם. לאחר בירור התברר כי חיות המחמד נדבקו מיונקים קטנים שהגיעו מגאנה. זו הייתה הפעם הראשונה שדווח על אבעבועות קופים אנושיות מחוץ לאפריקה.

בשנת 2017 צצו כמה מקרים חדשים בניגריה. יותר מ־172 נדבקו כאשר 75% מהם היו גברים בין הגילאים 21 ל־40. מאז, דווחו יותר מ-450 מקרים במדינה וכשמונה מקרים אחרים ברחבי העולם.

עד כמה זה מסוכן? 

רוב המקרים של הנגיף הם קלים ובדרך כלל דומים לאבעבועות רוח, ונעלמים מעצמם בתוך מספר שבועות. יחד עם זאת אבעבועות הקופים עלולה גם להתפתח למחלה חמורה ובעבר היא גם גרמה למוות במדינות עניות במערב אפריקה.