ברוטו או נטו: כיצד לפצות בן זוג של בעל נחלה בעת גירושים

בית המשפט לענייני משפחה הכריע שהבעל ישלם לגרושה לפי ערך הנחלה ברוטו, אולם פתח בכך פתח לעיוות מסוכן

חלק בנחלה / איור: Shutterstock
חלק בנחלה / איור: Shutterstock

הכותב עוסק בדיני משפחה וירושות

לפי איזה ערך יקבע בית המשפט את הפיצוי שעל בן זוג לשלם לבן הזוג השני הרוכש את חלקו בנחלה בעת גירושים - האם לפי ערך הנחלה נטו בניכוי מיסוי, או ערך הנחלה ברוטו? סוגיה זו עמדה לאחרונה להכרעה בבית המשפט לענייני משפחה, שהכריע נגד עמדת הבעל - הנותר עם הנחלה.

בית המשפט קבע כי על הבעל לפצות את גרושתו לפי שווי נחלה ברוטו בהתאם לחוות דעת שמאית ניטרלית. זוהי סוגיה משמעותית משום שבמכר נחלה נותר בידי מוכרי נחלה, בממוצע, רק כמחצית מסכום התמורה (השווי שנקבע לנחלה) המתקבלת מהקונה לאחר תשלומי מסים.

לפסק הדין האמור עלולה להיות השפעה גם על הכרעות עתידיות בשאלה לפי איזה ערך יפצה אח אחד את אחיו לאחר פטירת ההורים. בעניין זה רווחת הדעה בין חלק גדול מהמלומדים ועורכי הדין העוסקים בפרקטיקה כי שווי הפיצוי הן בגרושים והן בין יורשים צריך להיות לפי שווי הנחלה נטו. כך גם נקבע בפסק דין אחר של בית משפט למשפחה. ולמרות זאת ההלכה המחייבת של בית המשפט העליון גם היא קובעת שיש להתייחס לערך המקרקעין ברוטו ולא נטו.

לדעתנו, יש בפסק הדין בעייתיות: נניח לרגע שלבעל, במקרה המדובר, אין את הסכום הנדרש לשלם מחצית משוויה ברוטו של הנחלה כפיצוי לגרושתו. בנסיבות שכאלה בני הזוג יאלצו למכור את הנחלה יחד ולהתחלק ביתרה לאחר שישלמו לרשויות מחצית מהתמורה שיקבלו. כך, יוותר בידי כל אחד מהם רבע משוויה ברוטו. מדובר בתוצאה מעוותת שבה למעשה אדם זר יזכה בנחלה כשבידי האישה יוותר רבע משוויה ומבלי שהבעל יקבל את הנחלה כולה בשלמות תמורת פיצוי זהה ושווה ערך לזה שתקבל האישה מצד שלישי.

לטעמנו היה על ביהמ"ש לקבוע פיצוי לפי הנטו. יוזכר כי בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) נקבע במפורש פטור מתשלום מס רכישה ומס שבח בעת חלוקת מקרקעין בעת גירושים ונקבע כי העברה לאחד הילדים בעת גירושים תהא פטורה ממס.

לדעתנו, כוונת המחוקק ורמ"י במתן הפטור הייתה להקל על אחד מבני הזוג וילדיהם להישאר עם הנחלה. על כן היה על בית המשפט לפסוק על פי כוונת המחוקק ולהקנות את הפטור לבעל ולא להקנות לאישה פיצוי הכוללת תשלומי חובה שממילא היא לא נדרשת לשלמם בעוד הבעל יהיה חייב לשלם את תשלומי החובה אם ימכור בעתיד את המשק. אגב בניגוד לסעיף מפורש בחוק המקנה פטור ממס בפיצוי המשולם בין שני בני זוג מתגרשים, אין סעיף שכזה בקשר לפיצוי המשולם בין יורשי נחלה. אנו בדעה כי היה רצוי שהמחוקק יקבע באופן חד משמעי פטור ממס שבח ומס רכישה גם לפיצוי בין יורשי נחלה הנאלצים להשאירה בידי יורש אחד.

פתרון אחר שמיושם בפרקטיקה בהסכמים הוא לקבוע תשלום לפי ערך הברוטו, אולם אם בן הזוג שרוכש את המקרקעין מהאחר מוכר את המקרקעין לצד ג' תוך פרק זמן מסוים - שנקבע בין הצדדים בהסכמה - אזי בני הזוג יחלקו בתשלום המס. 

תלה"מ 70960־12־20 בבית המשפט לענייני משפחה באר שבע