יוקר המחיה פוגע בעסקים הקטנים, והפוליטיקאים מתעלמים

נבחרי הציבור מתחמקים, ובמקום לדבר על תוכנית להורדת יוקר המחיה ולהצלת העסקים הקטנים, הם מתפלפלים על הרכבה של הממשלה הבאה ומי יישב עם המפלגות הערביות

משכן הכנסת. הפוליטיקאים מתחמקים / צילום: Shutterstock
משכן הכנסת. הפוליטיקאים מתחמקים / צילום: Shutterstock

הכותב הוא נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה

אזרחי מדינת ישראל, בכלל ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים בפרט, עדיין כואבים את הכאב הכלכלי של סגרי מגפת הקורונה והמגפה שעודנה איתנו חיה ובועטת.

במקביל לכך אנו חווים התייקרויות בכל תחומי החיים שלנו כאן: החל מהמוצרים הבסיסיים ביותר ועד לחינוך ילדינו ומותרות שונות, עליית הריבית בחדות ופתיחת המשק ליבוא בצורה לא מבוקרת וללא כללי תחרות הוגנת, תגרום לעסקים ישראלים רבים לפשוט את הרגל.

יוקר המחיה הוא לא סיסמב, יוקר המחיה הוא לא בדיחה. יוקר המחיה יגרום לרבים מאזרחי ישראל לאבד את רכושם, את עסקם וייתכן שאפילו את ביתם.

דומה כי נוח לנבחרי הציבור שלנו להתעסק בימים אלה בהרכב הכנסת ומי מהם יישב או לא עם המפלגות הערביות. טוב היו עושים כולם לו היו יושבים על המדוכה ודואגים לתוכנית רצינית ואחראית - כזו שתוריד את יוקר המחיה בישראל באופן דרסטי ומיידי.

נכון, כדי לטפל ביוקר המחיה נדרשים נבחרי הציבור להפשיל שרוולים, להתמודד עם המונופולים השונים, להסיר חסמים ובירוקרטיה מיותרת, לתת הקלות בעלויות שהן באחריות המדינה כגון במסי ארנונה, חשמל, מים, דלק בלו ועוד ועוד.

המדינה יכולה לתת מענקים או עזרה כלשהי לעסק קטן על-מנת שישפר את הטכנולוגיה של העסק, דבר שיקטין באופן משמעותי את עלויות הייצור שלו, והמחיר ישורשר לצרכן הישראלי.

לכן, ראוי שנבחרי הציבור ייגשו למלאכת העבודה הנדרשת באמת בימים אלה, במקום להתחמק מהעיקר ולהתעסק במפלגות הערביות ובמי אשם ביוקר המחיה - הגיע הזמן שהם ידברו תכלס, שיעשו צעדים ברורים להקלה על יוקר המחיה, בעיקר לעסקים הקטנים והבינוניים שמהווים את עמוד התווך של התעשייה במדינת ישראל.

יוקר המחיה כאן, והוא ילך ויתגבר ככל שמערכת הבחירות תתגבר. יוקר המחיה הוא לא משבר, ואין לו פתרון קסם מידי. יוקר המחיה הוא מעין "מוות שקט" לסולידריות הישראלית ולחוזקן של מאות אלפי משפחות שבכל רגע נתון מגלות שאינן מצליחות להתמודד עם הבעיות של המשק הישראלי וסחיבת הרגליים בהעמדת תוכנית מפורטת שתסייע ותפחית את יוקר המחיה.

יוקר המחיה הוא תוצאה ארוכת-שנים של מערכת שהתאבנה נוכח שליטתם של מונופולים וועדי עובדים, שנוח להם שהמצב יישאר כמות שהוא ואף ילך ויחריף. כפי שהיה מאז שנת 2011 כשהמון זועם יצא לרחובות במחאה על יוקר המחיה, הצהרות, תוכניות וועדות שהוקמו - למעלה מעשור לאחר מכן והמצב חמור הרבה יותר. המחירים עולים בצורה חדה למעלה, המשק נפתח ליבוא, הריביות עולות - אנשים ועסקים קורסים וימשיכו לקרוס.

הציבור הישראלי ובעלי העסקים הקטנים והבינוניים במדינה חייב לדרוש מנבחרי הציבור שלו - דברו תכלס. תראו לנו תוכנית סדורה וצעדים מידיים לבעיות יוקר המחיה שגובה בכל יום ובכל שעה מחיר נפשי ופיזי יקר מכל מתושבי המדינה ללא הבדל דת גזע ומין.

דברו תכלס - אל תספרו לנו סיפורים לגבי עם מי תשבו או לא תשבו במקרה שתיבחרו לאחר הבחירות, תגידו לנו מה תעשו בפועל כדי לפתור את הבעיות המשמעותיות של אזרחי המדינה ומה תעשו בפועל כדי שהעסקים והאזרחים לא ימשיכו להיפגע כפי שקורה כיום.