גיוון זה לא סיסמת בחירות: המדינה צריכה להראות דוגמה

לפני שמדברים על המפלגות החרדיות בממשלה הבאה, כדאי לבדוק האם המדינה מקיימת כעת את מחויבותה לשילוב חרדים במשרדי הממשלה

נשים חרדיות בהייטק / צילום: Reuters, Darren Whiteside
נשים חרדיות בהייטק / צילום: Reuters, Darren Whiteside

הכותב הוא סמנכ"ל קרן קמ"ח (קידום מקצועי חרדי) וחבר ועדת הבחירות המרכזית

מי שעקב אחרי תהליכי ההתפתחות של מערכות הבחירות האחרונות, יכול להניח בוודאות כמעט גמורה שעניינו של הציבור החרדי יעמוד במרכז שיח תעמולת הבחירות המסתמנות, האם הם יהיו חלק מהממשלה הבאה או לא. אלה יבטיחו שלא יתנו למפלגות החרדיות לקבוע את קווי היסוד של הממשלה, ואלה יתחייבו שלא להקים ממשלה בלי המפלגות החרדיות.

את הרכב הממשלה הבאה ואם יהיו בה שרים חרדים, ייקבעו המצביעים ביום הבחירות. אך את הרכב ההון האנושי המקצועי של משרדי הממשלה ואם יהיו בהם עובדים חרדים, תמשיך לקבוע נציבות שירות המדינה ויכולת המשילות והאכיפה שלה ביחידות השונות.

מינוי מעניין ונדיר

סביר להניח שלא שמעתם על שני מינויים מתוך רבים שאירעו בשבועות האחרונים בשירות המדינה; סגן מנהל אגף בעיריית בני ברק ומנהלת תחום במשרד הבריאות. המשותף לשניהם, הוא מה שהופך את המינוי שלהם למעניין ונדיר. חיים ואסתי (שמות בדויים), הם חרדים שהגיעו משום מקום והתברגו לעמדות מפתח ברות השפעה בזמן קצר יחסית. את הדרך הם עשו באמצעותה של תכונית "משפיעים", שבחייה הקצרים (בטרם נגדעה משפטית) הספיקה להכשיר כ-40 צוערים גברים ונשים מלב ליבה של החברה החרדית במסגרת התוכנית הממשלתית הגדולה "עתודות לישראל".

תוכנית הצוערים החרדים "משפיעים" שהייתה תוכנית דגל של נציבות שירות המדינה התבררה כפעולה חד פעמית וחולפת שלא שרדה את תחלואי החברה הישראלית. לפני שנבין את כישלון התוכנית ההיא, אבקש לשתף בפעילות אחרת שנעשית על ידי הממשלה ונוגעת לתעסוקת חרדים. לאחרונה פרסמה זרוע העבודה של משרד הכלכלה והתעשיה, תמונת מצב על שוק העבודה בישראל. מאמצי השילוב של חרדים בכלל ענפי המשק מתקדמים אמנם לאט, אבל ניכרת התקדמות איכותית בכמה וכמה גזרות. המאמצים כוללים היצע גדול יותר של הכשרות מקצועיות, יוזמות להכשרת וקליטה של חרדים בהייטק וכן מאמצים לעידוד מעסיקים לקליטת חרדים.

מספרים לא מספקים

רק בחודש שעבר, בסמוך ליום הגיוון הבינלאומי יצא מינהל תעסוקת אוכלוסיות בזרוע העבודה, בקמפיין רחב לקידום ועידוד שילוב גברים חרדים במקומות העבודה. הקמפיין שפנה גם למעסיקים, שם במרכזו את חשיבות ההטרוגניות והגיוון האנושי בתוך מקומות העבודה.

כשראיתי את הקמפיין המוצלח של זרוע העבודה חלפו בי מחשבות האם לא היה נכון להפנות את הקמפיין אל הבית פנימה, קרי לתוך שירות המדינה, שיקיים בעצמו את "קשוט עצמך תחילה" ויתן את הדוגמה האישית הכה נדרשת למעסיקים בשוק הפרטי.
עסקינן בדוח נציבות שירות המדינה שפורסם בסוף החודש שעבר, על הישגי הגיוון התעסוקתי בשירות המדינה בשנת 2021. כאשר בוחנים את מספר החרדים בשירות המדינה, לפי פרסומיה של הנציבות, מתקבלת תמונה של כישלון מהדהד. וכשבוחנים את מספר המצטרפים בשנת 2021 לשירות המדינה ביחס ליעד הממשלתי - הכשלון אפילו גדול יותר.

במהלך שנת 2021 נקלטו בשירות המדינה רק 281 עובדים מהחברה החרדית, כלומר 2.9%, כאשר היעד הממשלתי (שהתקבל בחוק) הוא 7%. כשבודקים בדרגים הגבוהים, הבושה רק גדלה: בשנת 2021, לא נקלט אף עובד מהציבור החרדי בדרגים הבכירים של שירות המדינה.

אז מה היה לנו? מדינה שביד אחת משקיעה סכומים גדולים בהכשרת חרדים ובהסברה למעסיקים על הצורך בהעסקת חרדים ועל היתרונות של עובדים חרדים, וביד השניה שוכחת להסתכל במראה ולתת לאותם מעסיקים דוגמה אישית של גיוון אנושי ושילוב חרדים בכוח-האדם של שירות המדינה. חבל.