קרסו נדל"ן | בלעדי

מדוע מכרו בני משפחת קרסו מניות ב-164 מיליון שקל

חברת קרסו נדל"ן הצליחה להשלים הנפקה בשבוע שעבר, אך בשווי שנמוך ב-40% מהתכנון המקורי • כדי להצטרף למדדי הדגל של הבורסה, החברה שינתה את מבנה ההנפקה, דבר שהוביל לכך ששלושה מבני המשפחה נאלצו להיפרד מגרעין השליטה

קרסו נדל''ן רצתה להעלות את החזקות הציבור / צילום: Shutterstock
קרסו נדל''ן רצתה להעלות את החזקות הציבור / צילום: Shutterstock

לאחר מספר חודשים של חוסר ודאות הצליחה חברת קרסו נדל"ן, זרוע יזמות הבנייה והנכסים המניבים של משפחת קרסו, להשלים בשבוע שעבר הנפקת מניות ראשונית - לא לפני שחתכה בכ-40% את השווי לו שאפה בתחילת התהליך נוכח המשבר בשווקים והקיפאון בשוק הראשוני.

לצד זאת, לגלובס נודע כי קרסו נאלצה לשנות את מבנה ההנפקה, כך שניתן יהיה לצרף את מניות החברה למדדי הדגל של הבורסה. במסגרת זו שלושה בני משפחה נאלצו להיפרד מחלקם בשליטה, ולמעשה חדלו מלשמש כבעלי עניין בחברה (פחות מ-5% במניותיה). בדרך זו שיעור החזקות הציבור בקרסו נדל"ן יעמוד על מעל ל-30% מההון ויאפשר למניית החברה להיכנס בעתיד למדד ת"א 125 . שווי של כ-2 מיליארד שקל אחרי הכסף ממקם את קרסו נדל"ן סביב המקום ה-100 באותו מדד במונחי שווי.

בהנפקת קרסו נדל"ן גויס סכום של 332 מיליון שקל (ברוטו) לפי שווי חברה של 1.8 מיליארד שקל לפני הכסף (לעומת 3 מיליארד שקל להם שאפה בתחילת התהליך). כמחצית מהגיוס 167.7 מיליון שקל נכנס לקופת החברה, והיתרה (164.3 מיליון שקל) זרמה לכיסיהם של המוכרים: שרה קרסו בוטון, משה קרסו ועדנה עוז קרסו (שהחזיקה במניות דרך חברה פרטית). שלושת המוכרים הם ילדיו של בנימין קרסו ז"ל, אחד מששת ילדיו של מקים האימפריה העסקית של המשפחה, משה קרסו המנוח.

 
  

מי נותרו בעלי השליטה?

מהלך מכירת המניות על ידי שלושת בני המשפחה, הותיר בידי כל אחד מהם נתח של 4.96% ממניות קרסו נדל"ן והם ויתרו על חלקם בגרעין השליטה שנותר בידי בני משפחה אחרים. בנוסף הסכימו השלושה (שרה, משה ועדנה קרסו) על חסימת עצמית וולונטרית ממכירה נוספת של המניות. אותה חסימה מרצון נעשתה לפרק זמן ארוך משמעותית מהנדרש בתקנות הבורסה.

מי שנותרו כבעלי השליטה בקרסו נדל"ן הם יואל קרסו, אריאל קרסו, ציפורה מזרחי קרסו, יוני גולדשטיין קרסו, אורלי חושן קרסו ושלמה קרסו, כאשר השישה מחזיקים בחלקים שונים ובסה"כ 67.8% מהון המניות.

עם השלמת ההנפקה הפכה קרסו נדל"ן לזרוע הבורסאית השנייה של משפחת קרסו. האחרת היא קרסו מוטורס , יבואנית רכבי רנו, ניסאן, אינפיניטי ודאצ'יה לארץ, שאותה הנפיקה המשפחה לפני יותר מעשור וכיום נסחרת בשווי של כ-1.6 מיליארד שקל, לאחר שהניבה תשואה של 14% בלבד מאז הנפקתה ב-2011.

יש לציין שקרסו מוטורס מרבה לחלק דיבידנדים, וכשמוסיפים אותם המניה עלתה ב-163% מאז ההנפקה. אך תשואה זו עדיין נמוכה בהשוואה למתחרה, יבואנית מאזדה ופורד - דלק רכב, שמנייתה רשמה תשואה כפולה (בתוספת דיבידנד) של 327% באותה תקופה.

את ההנפקת קרסו נדל"ן הובילה אוריון חיתום לצד דיסקונט קפיטל חיתום, לאומי פרטנרס חתמים וברק קפיטל חיתום. 

מחזיקה בפורטפוליו של 55 פרויקטים

קרסו נדל"ן החלה לפעול בשנת 2009 בסיומו של תהליך שינוי מבני שכלל פיצול בין פעילויות הרכב והנדל"ן של בני משפחת קרסו. החברה מתמחה בייזום ופיתוח נדל"ן למגורים, משרדים ומסחר שכונתי לצד החזקה וניהול של נכסיה המניבים.

אשתקד יישבו בני המשפחה השולטת סכסוך עם אחד מבני המשפחה, מכבי קרסו, כאשר רכשו את חלקו בחודש יולי תמורת 137.5 מיליון שקל. מחיר זה גילם לחברת הנדל"ן שווי של 1.1 מיליארד שקל - כ-40% פחות מהשווי לפיו הנפיקו את החברה.

את קרסו נדל"ן מנהל דן פרנס והיא מחזיקה בפורטפוליו של 55 פרוייקטים שונים, שבהם מוקמות 11 אלף דירות לשיווק. חלקה של החברה מתוכם - 69%. כמו כן, מחזיקה החברה ב-16 נכסים מניבים המשתרעים על פני 75 אלף מ"ר, והיא מעורבת בהקמת עוד נכסים שיתפרשו על פני 227 אלף מ"ר.

ההכנסות שהציגה החברה בסיכום השנה שעברה הסתכמו ב-705 מיליון שקל, עלייה של 80% שנבעה הן מעלייה בהכרה בדירות שנמכרו וגם משיערוכים חיוביים בערך הנדל"ן להשקעה שלה. הזינוק בהכנסות תורגם אשתקד לשיפור חד ברווח הנקי שעמד על 78.6 מיליון שקל מול הפסד של 1.1 מיליון שקל ב-2020.

ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ההכנסות ב-262 מיליון שקל והורכבו מהכנסות ממכירת דירות, קרקעות ושירותי בנייה בסכום של 180 מיליון שקל, הכנסות מדמי שכירות של 18 מיליון שקל ועלייה בשווי ההוגן של הנכסים של החברה בסך של 64 מיליון שקל. הרווח התפעולי הסתכם ברבעון ב-91 מיליון שקל והרווח הנקי ב-56 מיליון שקל. 

ההכנסות המצטברות ממכירת דירות בהתאם לחלקה של החברה צפויות להסתכם להערכתה בעתיד, קרי לאחר השלמת הפרוייקטים המרובים, ב-18.7 מיליארד שקל, והרווח הגולמי יעמוד מהם להערכתה על 3.7 מיליארד שקל.