החידה שמסעירה את ההייטק: איזו עסקת ענק מתבשלת

חברת הסייבר האמריקאית קראוד סטרייק מצטרפת לענקיות תוכנה אחרות ופותחת בישראל מרכז מו"פ בהתבסס על רכישה של חברה אחת או שתיים בעסקה משולבת • סכום העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר • שם החברה לא הוכרז, וברשתות החברתיות הועלו שורה ארוכה של ניחושים • בין השמות: אורקה סקיוריטי ורדוור

לוגו חברת הסייבר האמריקאית קראוד סטרייק / צילום: Reuters, Rafael Henrique
לוגו חברת הסייבר האמריקאית קראוד סטרייק / צילום: Reuters, Rafael Henrique

מי תהיה הרכישה הגדולה בתחום הסייבר בתל אביב? קראוד סטרייק, אחת מחברות הסייבר הגדולות בארה"ב ומתחרה ותיקה בחברות ישראליות צומחות דוגמת סנטינל וואן וסייבריזן, מקימה לראשונה פעילות מו"פ מקומית נרחבת על ידי רכישת ענק, כך דיווחנו כאן לראשונה אמש בגלובס. לפי ההערכה מדובר בעסקה משולבת של שתי חברות - בבת אחת או בזו אחר זו - ולפי מספר מקורות ששוחחו עם גלובס סכום העסקה עשוי להגיע לכ- 2 מיליארד דולר.

מאז הפרסום אמש הועלו על ידי אתרי חדשות וברשתות החברתיות שורה ארוכה של ניחושים וספקולציות על חברות נסחרות כמו רדוור, חברות סייבר בתחום אבטחת הענן כמו אורקה, ארמטיק ואקווה, וכן חברות המתמחות באבטחת התקנים ניידים כמו פורסקאוט, או חברת פלטפורמה כמו סייבריזן שהיתה אחת מחברות הסייבר היחידות שנערכה למשבר וביצעה לאחרונה סבב פיטורים. מניית רדוור  עלתה אתמול ב- 3.2% במהלך המסחר ובכ- 3.4% במסחר המאוחר.

מהלך זה מכניס את קראוד סטרייק לזירה הצפופה ממילא של ענקיות סייבר אמריקאיות שנהנות מהמצאי הגבוה של בוגרי היחידות המודיעיניות וחברות אבטחת המידע שקיים בישראל. היא השניה שעושה זאת השנה אחרי גוגל שרכשה כאן את חברת ניהול מערכות הסייבר הישראלית סימפליפיי בחצי מיליארד דולר ואת מנדיאנט האמריקאית, שהחזיקה מלכתחילה מרכז בישראל. מיקרוסופט כבר מחזיקה בישראל את אחד ממרכזי הפיתוח הגדולים בעולם לטכנולוגיית סייבר עבור יישומי ענן וגם אקמאי וסיילספורס מחזיקות בישראל מרכז מו"פ המתמחה בתחום.

קראוד סטרייק פעילה בישראל באמצעות משרד מכירות המשווק את מוצריה לארגונים ישראליים, וכן באמצעות קרן השקעות בשם "פאלקון פאנד" דרכה ביצעה השקעות עד כה בשלוש חברות: חברת האוטומציה סייבר סיקסגיל, שפיתחה טכנולוגית לזיהוי אוטומטי של מתקפות פישינג, דליפת מידע ונוזקות; דוקונטרול המגינה על יישומי ענן ומספקת לארגונים שעובדים עמם שקיפות לגבי משתמשי התוכנות; ודיג סקיוריטי, המתמחה באבטחת מידע למסדי נתונים הממוקמים בשרתי ענן מרוחקים.

קראוד סטרייק רכשה כבר ב-2020 את חברת פריאמפט סקיוריטי (Preempt Security), חברה אמריקאית ישראלית שנוהלה מארה"ב אך מחזיקה במרכז פיתוח ברמת גן. כיום מועסקים בישראל על פי ההערכה כ-60 עובדים, מרביתם עובדים חדשים שהותק הממוצע שלהם בחברה האמריקאית נע בין מספר חודשים לשנה וחצי.

שווי המזומנים שבידי החברה עומד על 2.15 מיליארד דולר 

החברה הוקמה באוסטין על ידי שני מייסדים יהודים שמרבים לבקר בישראל ולשוחח עם בכירים בענף הסייבר המקומי. המנכ"ל ג'ורג' קורץ אף ביקר כאן לפני מספר שבועות, ככל הנראה על מנת לתפור כמה מעסקאות הרכישה וההשקעה של החברה. המייסד הנוסף, דמיטרי אלפרוביץ', היגר עם הוריו מברית המועצות לקנדה ולאחר מכן לטנסי בארה"ב.

החברה שהקימו השניים הייתה מעורבת בחקירה של כמה מפרשיות הסייבר המפורסמות בארה"ב, כמו הפריצה הצפון קוריאנית לאולפני סוני והדלפת הסרטים שהופקו בו; חקירת הפריצה למפלגה הדמוקרטית בעת בחירות 2016 המיוחסת לרוסיה; המשבר בשוק ההון וההאטה הכלכלית טרם פגעה בחברה באופן מהותי. מחיר המנייה שלה ירד בסך הכל בשליש מאז השיא בחודש נובמבר אשתקד ומאז תחילת השנה ירדה המנייה ב-13% בלבד. למרות שהיא פועלת בהפסד קטן יחסית, היא הצליחה להפוך את תזרים המזומנים שלה לחיובי בשנה האחרונה.

כיום שווי המזומנים שבידיה עומד על 2.15 מיליארד דולר - היקף גבוה אך כזה שאינו מספיק כדי לרכוש חברה כמו וויז, למשל, שהיא מובילת שוק אבטחת יישומי הענן בישראל, אך יתכן ויקנה לה אפשרות לרכוש את אחת מחברות אבטחת הענן הרבות הפעילות בישראל, כגון סייבריזן, אורקה או אקווה. היא נסחרת בשווי של 40 מיליארד דולר, ואם תציע ולו חלק מעסקת הרכישה באמצעות מניות של קראודסטרייק, היא ככל הנראה תתקבל בברכה.

גם המכפילים של קראוד סטרייק נראים טוב: היא נסחרת במכפיל הכנסות (Enterprise) של 25 ומכפיל הרווחים שלה לשנה הקרובה עומד על 153.

חברות אבטחת הענן מתחרות ביניהן לא רק על הבכורה, אלא גם על העשרת מוצריהן במוצרים משלימים, כמו הגנת דאטה ואוטומציה. תחום אבטחת הענן צבר תאוצה בימי מגיפת הקורונה כאשר חברות רבות העבירו את תשתיות המחשוב שלהן משרתים מקומיים לשרתי ענן ציבוריים - בחברות כמו אמזון, מיקרוסופט, גוגל, או יבמ. הצמיחה בתחום עודנה נמשכת בשיעור של עשרות אחוזים בשנה, אך היא מתקררת במעט. נוסף על כך, חברות סייבר עומדות בפני אתגר תמידי בו הן נבחנות על תוספת של מוצרי אבטחה נוספים שמאפשרים להם לספק כלי הגנה מפני איומים רבים. חברות סייבר רבות לא עומדות בקצב הזה, חלקן מתמזגות או נמכרות.

מקראוד סטרייק נמסר: "איננו מגיבים לשמועות או השערות".