ההסתדרות מעלה הילוך: מתכננת הפגנות מול בתיהם של בכירים במשק

גל עליות המחירים במשק מוביל את ארגון העובדים לשורת צעדים, החל מחרם מוצרים של החברות–הבנות ועד מאות צוותים שיוצבו בכניסות לסופרים, ויקראו לאנשים לקנות חכם • האפקט של המהלך יגדל ככל שיצליחו לרתום את הוועדים, ודרכם להגיע אל 800 אלף חברי הארגון

יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בישיבת הנהגת ההסתדרות, היום / צילום: דוברות ההסתדרות
יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בישיבת הנהגת ההסתדרות, היום / צילום: דוברות ההסתדרות

בחודשים האחרונים אנו עדים כמעט מדי שבוע להודעות של חברות מזון ומוצרי צריכה שונות על עליות מחירים שהן צפויות לבצע, מסיבות שונות - שרובן מתרכזות בכך שקיימת העלאת מחירים גלובלית כמעט בכל אחת מחוליות שרשרת הייצור.

גל עליות המחירים הוביל השבוע את יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לקרוא לחרם צרכנים על חברות הענק שסטוביץ', דיפלומט וקימברלי קלארק - המייבאות ומשווקות מותגים רבים שנמצאים כמעט בכל בית - שהודיעו על העלאות מחירים. "יש ניסיון ציני לנצל את הכאוס הפוליטי, וחברות הענק מנסות לעשוק את אזרחי המדינה ולהעלות מחירים", אמר בר-דוד בישיבה של הנהגת ההסתדרות. "אזרחי מדינת ישראל והעובדים לא שבויים של אף אחד. חברה שתתחזר על האזרחים, תצטרך להתמודד עם ההשלכות של המהלכים שלה על ידי חרם צרכנים".

בשלב הבא כינס יו"ר ההסתדרות ישיבת היערכות מיוחדת לקראת המשך המאבק להורדת יוקר המחיה בישראל, שבה הוחלט על קיום עצרות מחאה בימים הקרובים מול בתיהם של מנהלים בכירים במשק, ופריסה של מאות פעילים במרכזי הקניות בכל רחבי הארץ שיחלקו חומרי הסברה.

לגלובס נודע כי בשישי (29.7) בבוקר ייערכו עצרות המחאה המדוברות, והחל מיום שני יישלחו מאות צוותים שיוצבו בכניסות לסופרים וקניונים, ויקראו לאנשים לקנות חכם, ולא מהחברות שהודיעו על העלאות מחירים.

בישיבה שהתקיימה ציין איל קרוליצקי, מנכ"ל "ביחד בשבילך", כי עשרות ממוצרי החברות דיפלומט, שסטוביץ וקימברלי קלארק כבר הורדו מאתר המועדון. עוד נודע לגלובס כי בשבוע הבא חברי ההסתדרות יקבלו הצעות לקניית סלי מזון בהנחות של 40%-70%, וסלים נוספים של חזרה לבית הספר ומוצרים לתינוקות.

השבוע כבר נחשפו למעלה ממיליון נהגים לקמפיין של ההסתדרות דרך אפליקציית ווייז, כאשר על גבי המסך הופיעה הודעה מטעם ההסתדרות "מפסיקים להיות פראיירים - קונים חכם ונלחמים בעושק המחיה". לדברי בר-דוד, "המאבק שלנו נמצא רק בתחילתו, ואנחנו ערוכים ונחושים להמשיך בו, עד לשינוי במחירים והורדת עושק המחיה בישראל".

הפנייה לחברות המזון

בר-דוד פנה למנכ"לים ולמנכ"ליות של חברות המזון ורשתות השיווק הגדולות בישראל, ביניהן יוניליוור, אסם, החברה המרכזית למשקאות, פרוטרום, תנובה, ליימן שליסל, ויקטורי, עוף טוב, וחברות נוספות, בקריאה להתחייב להקפאה של עליית המחירים ולפעול להוזלת סל הצריכה. "כולי תקווה שהחברה שבראשותך תיכנס לרשימת החברות שקשובות ומתחשבות בציבור הצרכנים, ולא לרשימה המפוקפקת של חברות שישלמו את מחיר החזירות", כתב בר-דוד.

"הישראלים גמרו להיות פראיירים, וכעת כולם עוברים לקנות חכם כדי לעצור את עושק המחיה", הוסיף, וסיכם: "ההירתמות שלך למאבק ביוקר המחיה תכריע במידה רבה לא רק הביצועים העסקיים של החברה, אלא את מערכת האמון שלכם עם ציבור הצרכנים. אני מאמין שיש לך את הכוח להשפיע לטובה, אבל אני ערוך היטב גם לתרחיש השני. כל גוף עסקי שינסה לנצל את המצב כדי להכביד על כיסם של הצרכנים, ייאלץ להתמודד עם השלכות קשות, וישלם על כך מחיר גבוה".

בהסתדרות עצמה כבר החלו ביישום החרם. כבר לא קונים שם יותר עוגיות של דיפלומט או שסטוביץ לישיבות, ולא מציידים את השירותים בנייר טואלט של קימברלי-קלארק. ההנחיה להחרים את חברות הענק ולאתר ספקים חדשים יצאה אל כל המוסדות הכפופים להסתדרות, לרבות נעמ"ת ורשת בתי הספר עמ"ל.

האפקט של החרם צפוי לגדול ככל שבהסתדרות יצליחו לרתום את הוועדים השונים, ודרכם להגיע אל 800 אלף חברי ארגון העובדים. בימים הקרובים ועדי עובדים גדולים אמורים להוציא מכתב לספקים שלהם בדרישה שלא להזמין מוצרים של דיפלומט, שסטוביץ או קימברלי-קלארק לחבילות השי שיקבלו העובדים בחגי תשרי. מדובר בעשרות אלפי חבילות הנשלחות לעובדים.

בנוסף, במועדון ההטבות של חברי ההסתדרות נמכרו עד היום מוצרים של הספקים המוחרמים בהיקף של מיליוני שקלים רבים בשנה. ביניהם, בשמים שנמכרו בהנחה כמו גם מארזים של מוצרי מזון. עשרות מוצרים כאלו הוסרו מהאתר האינטרנטי של המועדון, וכעת מחפשים בהסתדרות ספקים חלופיים.

"מה עם עושק הדירות"

אופוזיציה מעניינת למהלך של בר-דוד מגיעה מכיוונו של יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי. בשיחות עם יושבי ראש הוועדים בהסתדרות הלאומית אומר שמחי כי "עושים פה הפרד ומשול, ומסיתים אותנו איש נגד אחיו.

"בר-דוד הוא קבלן הספינים של הממשלה. משסים אותנו באזרחים משלמי מסים ושומרים חוק, בזמן שמכניסים לנו יד לכיס באלפי שקלים בחודש. הממשלה רוצה שנדבר על מחירי הטונה, כדי שנשתוק כמו דגים על עושק הדלק והדירות. הקריאה לחרם צרכנים היא זריעת חול בעיני הציבור".

עוד הוסיף שמחי כי "בהיעדר פתרונות מיידיים של הממשלה בהקלה במסים העקיפים, קרי מחירי הארנונה לבתים הפרטיים והעסקים, הסרת חסמים רגולטורים, פתיחת השוק לתחרות, הקלה במעונות היום ועוד - יוקר המחיה ימשיך להוות נטל שהציבור כבר לא יכול לשאת".

מההסתדרות נמסר בתגובה: "הגיעה העת שמר שמחי יבין מהו תפקידו של ארגון עובדים, ומהי סולידריות חברתית ופעילות למען הציבור. יוקר המחיה היא בעיה חברתית ואקוטית של כולנו. כפי שכבר אמר יו"ר ההסתדרות בעבר, במאבק הזה אף גורם אינו חסין, ואם ממשלת ישראל לא תפעל -היא תמצא את ההסתדרות במאבק מולה".

ההסתדרות צריכה להסתכל קודם כל פנימה

יוקר המחיה בישראל כל כך גבוה, שכל יוזמה להעלאת מודעות צרכנית תתקבל בברכה, גם אם הנושא לא באמת נמצא תחת אחריות ההסתדרות. השאלה היותר חשובה היא מה עושה ארגון העובדים כדי להוזיל את החשבונות המנופחים שמשלמים הישראלים בתחומים שבהם יש להסתדרות השפעה ישירה.

הדוגמה הבולטת ביותר היא מעורבות ההסתדרות במשבר הנמלים בחודשים האחרונים. תורים ארוכים של עשרות אניות מטען שהמתינו להיכנס אל נמלי ישראל גרמו להתייקרות בעלויות המשלוח של כמעט כל מוצר או חומר גלם המיובא לארץ.

שרת התחבורה מרב מיכאלי החליטה לפתוח שלושה רציפים בנמלים הפרטיים החדשים, כדי להקל על העומסים. אלא שוועדי הנמלים נמנים באופן מסורתי על הוועדים דומיננטיים שמאוגדים בהסתדרות. כך, בר-דוד נעמד על הרגליים האחוריות, נאבק ועיכב את ההחלטה להשמיש את הרציפים החדשים שכבר היו מוכנים לקלוט מטען.

נקודה נוספת היא שההסתדרות קיימת כדי לדאוג לתנאי העובדים, אבל במקביל היא גם מתפרנסת מהם, וגובה מחבריה כמעט אחוז משכרם החודשי. לאורך השנים מדובר בסכום שמגיע לעשרות אלפי שקלים לעובד. מבקריו של בר-דוד טוענים שאם חשוב לו להגן על העובדים מפני האינפלציה המזנקת, הוא יכול להתחיל אצלו בארגון עם הקפאת הגבייה, או לפחות גביית דמי חבר רק מרף מסוים של שכר, כדי לסייע לעובדים המוחלשים.