האינפלציה בגרמניה זינקה ביולי למרות צעדי סבסוד ממשלתיים

למרות התחזיות כי האינפלציה תרד, היא זינקה באופן מפתיע ביולי • על פי השיטה הנהוגה בגוש האירו, מדד המחירים לצרכן עלה בגרמניה ביולי הנוכחי ב-8.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד • כלכלנים במדינה מביעים חשש שהאינפלציה תזנק בחודשים הקרובים

למרות התחבורה הציבורית המסובסדת בגרמניה, האינפלציה עולה / צילום: Shutterstock, meunierd
למרות התחבורה הציבורית המסובסדת בגרמניה, האינפלציה עולה / צילום: Shutterstock, meunierd

ברלין. האינפלציה בגרמניה זינקה באופן מפתיע ביולי, למרות תחזיות כלכלנים כי היתה צפויה לרדת משיאי המחירים שנרשמו בחודשים האחרונים. בהשוואה ליולי 2021, מדד המחירים לצרכן על פי שיטת המדידה ההרמונית הנהוגה בגוש האירו עלה בגרמניה ביולי הנוכחי ב-8.5%, כאשר תחומי המזון והאנרגיה אחראים לחלק מרכזי מהעלייה. בחודש שעבר עמד מדד זה על 8.2%. סקר כלכלנים חזה כי האינפלציה החודש תרד ל-8.1% בלבד, והעלייה מהווה הפתעה עגומה לממשלה הגרמנית ומגבירה את הלחץ על הבנק המרכזי האירופי להעלות ריבית בצורה מהירה יותר.

מדובר בחישוב מדד בדרך אחידה לכל מדינות גוש האירו, השונה למשל ממדד המחירים לצרכן המחושב בישראל, למשל. לפי חישוב המדד הדומה לזה שנעשה בישראל (מדד לאומי) דווקא ירדה האינפלציה בגרמניה באופן מינורי ל-7.5%, לעומת 7.6% בחודש שעבר. ההבדלים נובעים ממשקלות שונים הניתנים בשני המדדים לתחום הדיור, המזון והתיירות.

כלכלנים מסבירים את הירידה המינורית במדד הלאומי בהשפעתם של צעדים ממשלתיים להקל על האזרחים. במיוחד מדובר בסבסוד של כ-30 סנט לליטר דלק או בנזין, שנכנס לתוקף ביוני האחרון, וכן בסבסוד התחבורה הציבורית במסגרת כרטיס חופשי-חדשי ארצי ב-9 אירו בלבד. הצעדים הללו מוגבלים עד לסוף אוגוסט בלבד, והחשש הוא כי כאשר יפוגו, גם האינפלציה לפי החישוב הפנים-גרמני תשוב לזנק. בסוף השבוע צפויים להתפרסם הנתונים המקבילים מאיטליה ומצרפת, שתי מדינות המתמודדות גם הן עם עליות מחירים חריפות. הבנק המרכזי הגרמני העריך כי האינפלציה תישאר ברמה גבוהה בחודשים הקרובים, ויצרני מזון רבים אמרו כי עדיין לא "גילגלו" את כל עלויות הייצור הגוברות שלהן על הצרכנים.

מחר צפויים להתפרסם בגרמניה נתוני הצמיחה לרבעון השני של השנה, וסקר של רויטרס חוזה צמיחה אפסית של 0.1% בלבד. השלכות המלחמה באוקראינה, ובעיקר מחירי האנרגיה הגבוהים והתלות הגרמנית בגז רוסי, מעיבים על הכלכלה הגרמנית ועל כלכלות גוש האירו כולן. אנליסטים מ"גולדמן-זאקס" העריכו אתמול (ד') כי הסיכוי למיתון אירופי בחצי השנה הקרובה הוא גדול מהסיכוי שאירופה תתחמק ממיתון.