יפה בן דויד צודקת, וציבור המורים עומד מאחוריה

מזכ"לית הסתדרות המורים מבינה שהיא יכולה לקבל יותר ממה שהאוצר מציע כרגע, עקב המחסור במורים והסכנה שמרחפת מעל פתיחת שנת הלימודים • בן דויד מבינה שהיא יכולה לקבל מעל 9,000 שקל למורה מתחיל, והיא צודקת, כי בחיים כמו בחיים, הכול זה היצע וביקוש

מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בו דויד במחאת המורים ברחבת מוזיאון תל אביב / צילום: שלומי יוסף
מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בו דויד במחאת המורים ברחבת מוזיאון תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הכותבת היא רכזת מתמטיקה ומחנכת

אני זוכרת את תלוש השכר הראשון שלי, הייתי בטוחה שזו טעות בחישוב. לא האמנתי שזו המשכורת.

4,653.60 שקל עבור 93% משרה + חינוך כיתה, נפלה לי הלסת. אחרי כל העבודה שלי זה תלוש השכר שלי?

החודשים חלפו, והמשכורת נשארה כמו שהיא. במהלך הסגר הורידו לי גם כסף על נסיעות, כי לא נסעתי בתחבורה הציבורית, אך תאמינו לי, עבדתי כל-כך קשה.

אך האמנתי כי המשכורת הזו נובעת מכך שאני שנה ראשונה במערכת ובטח בשנה הבאה המשכורת תעלה, וכך חלפה לה השנה והתחילה שנה חדשה ובנוסף לתפקיד חינוך הכיתה קיבלתי גם את ריכוז המתמטיקה והייתי בטוחה שזה ישפר ממש את השכר שלי.

ואז הגיעה המשכורת, וראיתי 4,900 שקל על חינוך כיתה, משרה של 93% וריכוז מתמטיקה, דבר המוסיף ים של עבודה- בניית תוכניות מתמטיקה לכלל הצוות, ישיבות צוות, בניית משחקים ודברים שיצרו שיעור חוויתי ומיטבי ובאמת שישבתי עד השעות הקטנות של הלילה גם בשבתות וגם בחגים אך לצערי, המשכורת נשארה כפי שהיא, 4,900 שקל.

ולמה סיפרתי את כל זה?

כי יפה צודקת! שלוש שנים שהמורים בלי הסכמי שכר, שלוש שנים שכל פעם דחו אותנו על הסף, בגלל חוסר תקציב, בגלל בחירות ובגלל עוד סיבות של פוליטיקאים. שלוש שנים שאנשים ישבו, עבדו לחינם ופשוט חיכו. ועכשיו? אנחנו לא מוכנים לחכות יותר, אנחנו לא מוכנים להיות ללעג.

המערכת קורסת

ויפה? היא צודקת! ההשבתה שעשתה בסוף השנה היא זו שהביאה את הנושא לכותרות, ההשבתה שהיא מאיימת לעשות באחד בספטמבר היא זו שגורמת לשיח ציבורי עלינו. ולצערי, רק זו הדרך שישמעו ושידברו עליך.

על הציבור להבין שמערכת החינוך קורסת! אין מורים בשטח, לרבים מאתנו פשוט נמאס לשבת על הגדר ולחכות. ואם לא יחתם הסכם המשביע רצון, פשוט לא יהיו מורים, שנת הלימודים לא תיפתח והדבר יוביל לבכייה לדורות.

מה ההסתדרות עושה נכון?

היא לא נותנת יד לכיפוף ידיים, היא לא זונחת את המורים הוותיקים שעמלו וחינכו פה דורות שלמים, והיא לא מתפשרת.

יפה בן דויד מבינה שאנחנו לקראת בחירות, וכן, ההסכם הזה יכול להראות כהסכם שנוצר בגלל הבחירות, היא מבינה זאת, ולכן היא עומדת על העמדות שלה באופן איתן ולא סוטה מהדרך, וזה יאמר לזכותה.

עומד פה ציבור שלם של מורים שעומד מאחוריה ותומך בה, היא לא סתם לא לקחה בשתי ידיים את ההצעה האחרונה של האוצר.

האוצר הציע כ-9,000 שקל למורים מתחילים, 1,100 שקל לחינוך כיתה, ועוד מענקים על תפקידים מגוונים.

אך יפה סירבה, ומדוע?

כי כל ההסכם הזה מדבר אך ורק על מורים חדשים, מה קורה עם המורים הוותיקים מדוע להם אין העלאה משמעותית בשכר?

מגיע לוותיקים

כמורה מתחילה, אני חייבת רבות למורות הוותיקות בחדר המורים אצלי, שתמיד עזרו, ניתבו ונתנו לי את הטיפים שלהן - בלעדיהן אני יודעת שלא הייתי מורה טובה ומקצועית כפי שאני כיום וגם היום, תמיד יש לאן לשאוף ויש לי עוד הרבה ללמוד מהן.

יפה מבינה שהא יכולה לקבל יותר, עקב המחסור במורים והסכנה שמרחפת מעל פתיחת שנת הלימודים, יפה מבינה שהיא יכולה לקבל מעל 9,000 שקל למורה מתחיל, והיא צודקת, כי בחיים כמו בחיים, הכול זה היצע וביקוש. וכשהביקוש עולה על ההיצע, אפשר להעלות את המחיר - וכך היא פועלת. היום כמעט ואין מורים.

כמעט ואין מורים שהם מוסמכים, בעלי תעודת הוראה, תואר בחינוך, הסמכה במקצועות הליבה. יפה מבינה את הכוח שיש לה בידיים, והיא מנצלת אותו לטובת אנשיה.

היא לא מוכנה עוד שירכבו על הגב של האנשים אותם היא מייצגת, היא לא מוכנה עוד שילעגו להם והיא נלחמת למענם, והיא לא מוכנה להתפשר על התנאים שלהם, לדוגמה המענק שהציע משרד האוצר, האם הוא יכול גם רטרואקטיבית? על מורים שנמצאים כבר 30 שנה במערכת ולא עזבו כי הם פה מתוך הרצון האמיתי לשנות.

והחופשים? רוצים את האמת? החופש זה האוויר לנשימה של המורה, יפה בן דויד מבינה שזה היתרון של המקצוע. היא מבינה שאם היא תקצץ את זה, אנשים לא יגיעו למקצוע.

אני רוצה להאמין שאולי מישהו מההסתדרות יקרא זאת, וידע שאנחנו מוקירים ומעריכים את פועלם למען אנשיהם, אך יחד עם זאת,אנו מתחננים אל תחתמו על הסכם שיטיב רק עם החדשים, ואל תחתמו על הסכם לא טוב.

מעבר לשכר צריך לדרוש כמה דברים קריטיים. כיתות קטנות: כי גם למורה זה רווח וגם לתלמידים וראינו זאת כשלמדנו ולימדנו בקפסולות. הורים: על כך יש הרבה מה להרחיב אבל בקצרה, דאגו שיהיה גיבוי מצד המערכת למורה שחש מאוים/נפגע מהורה. ודאגו לרווחת כולם: הן צעירים והן וותיקים. כי בסופו של דבר כולנו שווים וכולנו כאן כי אנחנו אוהבים וגאים במה שאנחנו עושים.