משבר האנרגיה מחריף: נפט רוסי הפסיק לזרום לשלוש מדינות אירופיות

החל מיום חמישי האחרון לא מגיע נפט להונגריה, סלובקיה וצ'כיה • המדינות חסרות נמלי ים והן תלויות בנפט רוסי המגיע באמצעות צינור "דרו'זבה" • בהונגריה הבהירו השלטונות כי מאגרי הנפט הנוכחיים יספיקו ל"שבועות רבים"

צינור הנפט הרוסי ''דרוז'בה'' / צילום: Associated Press, Bela Szandelszky
צינור הנפט הרוסי ''דרוז'בה'' / צילום: Associated Press, Bela Szandelszky

נפט רוסי הפסיק לזרום בימים האחרונים לשלוש מדינות אירופיות התלויות בו בצורה משמעותית, בעוד הרוסים מאשימים את אוקראינה בכך שהיא עוצרת את ההזרמה בצינורות העוברים בשטחה. ההתפתחות מחמירה את משבר האנרגיה הנוכחי באיחוד האירופי, וחלק מהמדינות שנפגעו מנסות כעת לפתור את העימות הפיננסי המתגלגל בין רוסיה לאוקראינה סביב העברת הנפט, אפילו במחיר סדיקת החזית האירופית נגד מוסקבה.

מדובר בהונגריה, סלובקיה וצ'כיה - שלוש מדינות שלהן אין נמלי ים והן תלויות בנפט רוסי המגיע באמצעות צינור "דרו'זבה" (הידידות). הצינור סיפק כרבע מיליון חביות ביום לפני המלחמה באוקראינה, אך מאז שפרצה הגבירו שלוש המדינות את היבוא מרוסיה לכ-320 אלף חביות ביום. שלוש המדינות קיבלו החרגה מהמדיניות המשותפת של האיחוד האירופי להפסיק בהדרגה (עד סוף השנה) את רכש הנפט הרוסי. הונגריה הובילה התנגדות פוליטית לסנקציות גורפות על נפט רוסי, וראש הממשלה ויקטור אורבן אמר כי "לא ייתן" למדיניות האיחוד האירופי "לפגוע בכלכלה ההונגרית". לכן, ממשיכות המדינות לרכוש נפט מרוסיה, באופן דומה לזה שבו גרמניה ואיטליה ממשיכות לרכוש גז טבעי מהמדינה.

אוקראינה החזירה את תשלום העמלה, ורוסיה עצרה את הזרמת הנפט

כעת מתברר, כי החל מיום חמישי האחרון לא מגיע נפט בצינור דרוז'בה לשלוש המדינות. ככל הנראה, אוקראינה, המקבלת מרוסיה תשלום כעמלה על העברת הנפט בחלק בצינור שנמצא בשטחה, החזירה את התשלומים האחרונים לרוסיה בנימוק שקבלתם מנוגדת לסנקציות הפיננסיות המוטלות על המדינה. לפי הדיווחים, משום שהשיבה את התשלומים והיא דורשת מרוסיה לבצע אותם בצורה אחרת, הפסיקו הרשויות בקייב את הזרמת הנפט הלאה. חברת הנפט הרוסית "טרנסנפט" טענה כך בהודעה שפורסמה אתמול (ג'). החברה אמרה כי ביצעה את התשלומים לאוקראינה ביולי האחרון, כפי שעשתה גם בעבר ובמהלך המלחמה, באמצעות "גזפרומבנק", אחד המוסדות הפיננסיים הרוסים שהוחרגו מהסנקציות, אך כי התשלום הוחזר.

בהונגריה הבהירו השלטונות כי המאגרים הנוכחיים יספיקו ל"שבועות רבים", אך אמרו גם כי הם שוקלים לשלם ישירות לאוקראינה את עמלת המעבר, ו"לקזז" את תשלום מהכסף שהם חייבים לרוסיה תמורת הנפט. בפועל, מהלך כזה יסייע להונגריה להיות חלק ממנגנון עוקף סנקציות פיננסיות, ויקבע את מעמדה כאחת מהחוליות החלשות ביותר בחזית האירופית נגד רוסיה ונגד ולדימיר פוטין. פרשנים העריכו כי המאגרים בצ'כיה ובסלובקיה מצומצמים הרבה יותר וכי אם המצב "לא ייפתר בתוך ימים אחדים" הן יעמדו מול בעיה משמעותית. בצ'כיה מסר שר המסחר והתעשייה כי "הימים הקרובים יוכיחו אם מדובר בבעיות תשלום טכניות או בהחרפת מלחמת האנרגיה מצד רוסיה".

מוסקבה גם השתמשה בסנקציות הבינלאומיות המוטלות עליה כנימוק לכך שהפחיתה בחודש שעבר את הזרמת הגז הטבעי בצינור "נורד סטרים" לאירופה ל-20% מהקיבולת שלו בלבד. גרמניה מקווה כי אספקה של טורבינות של חברת "סימנס", בניגוד לסנקציות הקיימות, תגדיל מחדש את הזרמת הגז לקראת החורף הקרוב.