דוברות תקועות, הריין בשפל: עורק הסחר של מערב גרמניה מתייבש

בצורת לא-אופיינית וגלי חום כבדים מאטים את פעילות הספינות על נהר הריין, שעדיין משמש כעורק סחר כלכלי חשוב בגרמניה • מחירי התובלה על הדוברות ששטות על הנהר ומעבירות חומרי גלם לתעשייה הכבדה עלו פי חמישה, והן מועמסות רק ברבע מיכולת הנשיאה שלהן

Federico Gambarini / צילום: דוברה שטה על נהר הריין. עורק הסחר של מערב גרמניה מתייבש
Federico Gambarini / צילום: דוברה שטה על נהר הריין. עורק הסחר של מערב גרמניה מתייבש

זה קורה בתכיפות הולכת וגוברת בשנים האחרונות: נהר הריין, שעדיין משמש כמו לפני מאות שנים כעורק סחר כלכלי חשוב בגרמניה, מצטמצם בקיץ עד לרמות המשבשות את הפעילות בו. גם בקיץ הנוכחי, על רקע בצורת לא-אופיינית וגלי חום כבדים המאפיינים את ההתחממות הגלובלית שחווה כדור הארץ בעשורים האחרונים, מאטה את הפעילות הכלכלית הסואנת בריין, וגרמניה כולה מחכה לגשם. חוקרים גרמנים הזהירו בימים האחרונים כי בשבועות הקרובים "המצב רק יחמיר".

ביחד עם ההשלכות של הבצורת הנוכחית על הגידולים החקלאיים, המספר הרב של שריפות יער וההשפעות על בעלי חיים (בשוויץ הסמוכה מטיס חיל האוויר מים מהאגמים לבקתות ההרים שאליהן עולות הפרות בקיץ), המצב העגום של נהר הריין עלול להחריף את הבעיות הכלכליות הנוכחיות של גרמניה. המכון ההידרולוגי של גרמניה העריך כי רמת המים תמשיך לרדת גם בשבוע הבא.

חלק מההשלכות הכלכליות כבר נרשמות בשטח. מחירי התובלה על הדוברות ששטות על הנהר ללא הפסק, ומספקות פחם או חומרי גלם אחרים לתעשייה הכבדה שפרושה לאורכו, עלו פי חמישה. הסיבה היא שהמים הרדודים מאלצים את בעלי הדוברות לקחת פחות מטען בכל נסיעה, מחשש שהספינות ייתקעו בקרקעית הנהר. בחלק מתוואי הריין, עומק המים עומד על בין 30 ל-35 סנטימטר בלבד, והמצב צפוי להיות גרוע יותר בשבוע הבא. נכון לשבוע הנוכחי, דוברות מועמסות רק ברבע מיכולת הנשיאה שלהן. גורם נוסף התורם לעליות המחירים הוא מחסור בספינות, בגלל הביקוש המוגבר לנשיאת פחם. המצב כעת מתחיל להידמות לקיץ 2018, אז נעצרה התנועה כמעט לחלוטין ועומק הריין ממערב לפרנקפורט עמד על 25 סנטימטר בלבד.

נהר הריין מתייבש בסמוך לעיר קלן / צילום: Reuters, Christoph Reichwein
 נהר הריין מתייבש בסמוך לעיר קלן / צילום: Reuters, Christoph Reichwein

גרמניה הגדילה בחודשים האחרונים מחדש את השימוש שלה בפחם בתעשייה ולטובת ייצור חשמל, בעוד היא מנסה להתמודד עם כמויות הולכות ופוחתות של גז טבעי ונפט המגיעים מרוסיה, ומול הערכות כי בחורף הקרוב יירשמו מחסורים חמורים בדלקים אלה. הממשלה הגרמנית עובדת על פתרונות חלופיים - שינוע פחם באמצעות רכבות ומשאיות - אולם הדבר מסובך ויקר הרבה יותר. בתעשיית האנרגיה נשמעות קריאות לתת עדיפות למשלוחי פחם על הריין על פני משא אחר.

לפי חישוב של החברה הבריטית "Capital Economics", השפל בנהר הריין וההשלכות הכלכליות כתוצאה מכך ייגרעו עוד 0.2% מהתמ"ג הגרמני, כשהם מעמיקים את התחזית למיתון (צמיחה שלילית רצופה) במדינה. ברבעון הקודם עמדה הצמיחה בגרמניה על 0%.

החום הכבד ביולי-אוגוסט באירופה וכן הבצורת הביאו גם להשפעות על תעשיית התיירות. סביב פסגת המון-בלאן נאסר על מטיילים להשתמש בשבילים ההרריים בשל החשש מהידרדרות אבנים, שהפכה להרבה יותר נפוצה בגלל התנאים האקלימיים הנוכחיים. ספינות תיירים על נהר הווזר בצפון גרמניה אינן שטות יותר, וגם ספינות התיירים באגם קונסטנץ בדרום-גרמניה מקורקעות. בברלין ובמינכן, למשל, הפארקים הירוקים בדרך כלל מצהיבים בגלל חוסר המים ועובדים פורשים ממטרות להשקיית חירום.