פוטין מבטיח לאימהות הרוסיות מיליון רובל אם ילדו 10 ילדים

כשברקע המלחמה באוקראינה והירידה המתמשכת באוכלוסיית רוסיה, הנשיא ולדימיר פוטין חתם על צו המשיב לפעילות את הענקת תואר הכבוד מתקופת ברית המועצות "אם גיבורה", לנשים שילדו 10 ילדים ומעלה • האימהות שיעמדו בקריטריונים יזכו בפרס של מיליון רובל (כ-16,000 דולר) אחרי שילדן העשירי יחגוג את יום הולדתו הראשון

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Pavel Byrkin, Sputnik, Kremlin
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Pavel Byrkin, Sputnik, Kremlin

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם בתחילת השבוע על צו המשיב לפעילות את הענקת פרס "אם גיבורה", תואר כבוד מתקופת ברית המועצות שהעניק לראשונה יוזף סטלין. המהלך מגיע כשברקע הצטמצמות אוכלוסיית רוסיה בשנים האחרונות והאבידות הכבדות במלחמה באוקראינה.

הענקת תואר הכבוד החלה ביוזמת סטלין בשנת 1944, לקראת סיום מלחמת העולם השנייה, אז איבדה ברית המועצות כ-26 מיליון איש. תואר הכבוד ניתן ליותר מ-400 אלף אימהות רוסיות שילדו 10 ילדים ומעלה לפני שנמחק עם נפילת ברית המועצות ב-1991.

לפי ה"מוסקבה טיימס", בהתאם לצו שעליו חתם פוטין ביום שני האחרון, אימהות אזרחיות רוסיה שילדו וגידלו 10 ילדים או יותר שגם הם אזרחי רוסיה, יזכו בפרס של מיליון רובל (כ-16,000 דולר) אחרי שילדן העשירי יחגוג את יום הולדתו הראשון. הפרס יוענק בתנאי שתשעת הילדים האחרים עדיין בחיים, אך ילדים שמתו או נעלמו בגלל מצבי חירום וטרור, במהלך "הגנה על המולדת" או בעת מילוי שירות צבאי או אזרחי ייספרו גם הם.

אוכלוסייתה של רוסיה נמצאת בירידה מתמדת כבר עשרות שנים, והמגמה הזו החמירה בשנים האחרונות. לפי השירות הפדרלי לסטטיסטיקה ממלכתית Rosstat, בין ינואר למאי האוכלוסייה במדינה התכווצה בקצב שיא של 86,000 איש בחודש. הדמוגרף אלכסיי רקשה ביצע ניתוח לפיו בין אוקטובר 2020 לספטמבר 2021 אוכלוסיית רוסיה הצטמצמה ב-997,000 איש, בעיקר בגלל הקורונה. מדובר בירידה החדה ביותר שנרשמה במהלך ימי שלום בהיסטוריה הרוסית.

בעבר אמר פוטין כי אוכלוסייתה המצטמצמת של רוסיה "רודפת" אותו. כשברית המועצות נפלה, אוכלוסיית רוסיה עמדה בערך על 148.3 מיליון איש, לפי הבנק העולמי. כעת, בשנת 2022, היא עומדת על כ-145.1 מיליון.

ההערכה היא שאוכלוסייתה של רוסיה תרד במהלך שני העשורים הקרובים ל-132 מיליון איש. האו"ם חוזה שבתרחיש הגרוע ביותר, אוכלוסייתה של רוסיה עלולה להצטמצם כמעט במחצית, ל-83 מיליון איש בלבד בתחילת המאה הבאה.

אף מילה על המלחמה באוקראינה

לפי הוושינגטון פוסט, הצו להשבת הפרס, שמגיע אחרי מהלך קודם להוקרת אימהות שילדו יותר משבעה ילדים, לא הזכיר את המלחמה באוקראינה - אבל העיתוי ראוי לציון בהתחשב באבידות הכבדות של צבא רוסיה, ולמאות אלפי האזרחים שעזבו את המדינה בגלל המלחמה.

הפנטגון הודיע מוקדם יותר החודש כי הוא מעריך כי 80 אלף חיילים רוסים נהרגו או נפצעו באוקראינה מאז שמוסקבה פתחה במלחמה. קולין קאהל, בכיר במשרד ההגנה האמריקאי, אמר כי מדובר בנתון "די מדהים בהתחשב בכך שהרוסים לא השיגו אף אחת ממטרותיו של פוטין בתחילת המלחמה".

הצבא הרוסי התקדם באיטיות בחודשים האחרונים, ויש סימנים לכך שאוקראינה התחילה או עומדת לפתוח במתקפת נגד בדרום המדינה. לפי הדיווחים האחרונים, אוקראינה עומדת מאחורי סדרת התקפות בשבוע האחרון על מתקני צבא רוסיה בחצי האי קרים, אזור שבעבר נחשב מחוץ להישג ידם של הכוחות האוקראינים.