הדקו חגורות: מניות תעשיית התעופה מחממות מנועים אחרי קיפאון הקורונה

שנתיים וחצי מהתפשטות הקורונה בכל רחבי העולם, ושוק התעופה ממריא מחדש, עם נתוני שיא שנוסקים אפילו מעבר לשנים שלפני פרוץ המגפה • מה הופך את התחום למוקד משיכה למשקיעים למרות התנודתיות והאי ודאות הגלומות בו, ואילו מניות מעניינות להשקעה

מטוסים של Southwest Airlines, מהחברות הגדולות בארה''ב / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin
מטוסים של Southwest Airlines, מהחברות הגדולות בארה''ב / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin

הכותב הוא שותף מנהל בקרני פמלי אופיס

אחד הענפים המדוברים ביותר כיום בעולם ההשקעות הוא ענף התעופה. המונח "תעשיית התעופה" עולה פעם אחר פעם בשיחות האנליסטים ויועצי ההשקעות, ורגע לפני שיהפוך למונח שגור, מעניין להבין כיצד התעשייה שספגה את המכה הכלכלית הקשה ביותר בתקופת במשבר הקורונה, מתאוששת במהירות שיא, ובחלקה אף הופכת לרווחית יותר מאשר בתקופה שלפני המגפה.

תעשיית הטיסות הייתה מהנפגעות המרכזיות במהלך מגפת הקורונה. ארגון חברות התעופה הבינלאומי, יאט"א, העריך כי חברות התעופה יפסידו יותר מ-300 מיליארד דולר בגלל סגירות השמיים הממושכות. לאור המצב חברות תעופה רבות נאלצו לקצץ דרמטית בהוצאות בשנתיים האחרונות, ספגו הפסדים קשים ומאגרי הנזילות שלהן התמודדו עם לחצים עצומים.

עם זאת, מאז שהשמיים החלו נפתחים, והמחסום הוסר מעל מרבית המדינות, תעשיית התעופה החלה להשתקם ולבנות את עצמה מחדש. תוך זמן לא רב התבררו ממדי הביקוש לטיסות בעקבות הסגרים הממושכים. וכשהביקוש עולה, המחירים מגיבים בהתאם והשחקנים בענף מגדילים רווחים.

כיום, שנתיים וחצי מפרוץ המגפה, חברות התעופה טומנות פוטנציאל גובר, ומשקיעים מזהים זאת ונוהרים אל התעשייה.

מדוע אם כן, למרות חוסר הוודאות הכלכלית, זה הזמן האידאלי להיחשף לתעשיית התעופה? 

התשובה לכך טמונה במודל ההשקעות בתעשיית התעופה, אשר מושתת על כמה אלמנטים מבוססים עובדתית שחשוב להבינם.

ראשית, ניידות היא מרכיב חיוני ובסיסי בקיום האנושי. תחבורה אווירית היא בגדר חובה על מנת להניע תעשיות וכלכלות בין יבשות, לספק גישה לסחורות ולשירותים. תעשיית התעופה מהווה רשת תחבורה גלובלית ללא תחליף או תחרות. סגירת השמיים במשבר הקורונה הביאה להפסדים רחבי היקף בתעשיות שלמות ולעיכובים דרמטיים בשרשראות האספקה, שמייצרים הפסדים לחברות עד היום.

שנית - התיירות. תעופה, הרבה מעבר לתחבורה יבשתית וימית, מבססת ומקיימת את ענף התיירות העולמי בכללותו, ואחרי שנתיים של מגפה וסגרים אנשים רוצים לצאת, להתרחק, לפרוץ את מגבלות התנועה ולנוע בחופשיות ברחבי העולם. כך גם הביקושים בענף התיירות עולים לשיאים חדשים, אחרי קיפאון ממושך.

מנועי הצמיחה של התעשייה מתחממים

ההזדמנויות שמגלמת תעשיית התעופה למשקיעים כיום, הן כמעט בלתי נדלות. החל מהשקעה בחברות תעופה בינלאומיות גדולות ובחברות קטנות ופנים-ארציות, דרך השקעות בחברות לחכירת מטוסים ועד לספקיות שירותים לענף התעופה, כולן מייצרות פוטנציאל רחב למשקיעים.

החל מהרגע שבו השמיים נפתחו, הביקוש לטיסות הולך וגדל מחודש לחודש ושובר שיאים של שנים. כך, למרות האינפלציה, אנליסטים חוזים כי הביקוש הבסיסי לטיסות ברחבי העולם ימשיך לגדול וחברות התעופה צפויות להתאושש ולצמוח עוד, ולכך כמה רציונלים.

ראשית, תעשיית התעופה מורכבת מחברות המציעות מגוון שירותי הובלה ונסיעות אווירית לצרכנים ומטענים. השירותים כוללים הובלת טיסות, ליסינג מטוסים, הזמנת מלונות, השכרת רכב ושירותי ניהול נסיעות. כל אלו מהווים מנועי הצמיחה של התעשייה העצומה הזו, וככל שהביקוש לתחומים אלו גדל, גדל פוטנציאל הרווח למשקיעים.

שנית, המניות נוסקות לשמיים. ארבע חברות תעופה גדולות ומובילות שולטות כיום בכ-80% מהשוק האמריקאי: Southwest Airlines , Delta Air Lines  .,American Airlines ו-United Airlines Holdings . אלו נתוני החברות נכון ל-23 במרץ 2022 :Southwest Airlines (סימול LUV), שווי שוק של 25.47 מיליארד דולר, Delta Air Lines, (DAL), שווי שוק: 23.25 מיליארד דולר, United Airlines Holdings  (UAL), שווי שוק: 13.49 מיליארד דולר, American Airlines Group, (AAL), שווי שוק: 10.54 מיליארד דולר.

באשר לדלתא איירליינס, זו רשמה רבעון שני רווחי וצופה להשיג יעדים של למעלה מ-7 דולר רווח למניה ותזרים מזומנים חופשי של 4 מיליארד דולר בשנת 2024. החברה המציעה שירותי טיסה לכמעט 370 יעדים בשש יבשות, חתמה לאחרונה על עסקת ענקית לרכישת 100 מטוסי בואינג בשווי של למעלה מ-13 מיליארד דולר, והמניה שלה שעלתה ב-6% סיפקה רוח גבית ליתר מניות חברות התעופה שנסקו אף הן אחריה: אמריקן איירליינס עם  1.73%, יונייטד איירליינס עם 1.73% וג'טבלו איירווייז (JBLU) שהוסיפה 2.12%.

 
  

יצרנית המטוסים בואינג התאוששה ממספר שנים קשות לאחר התרסקות מטוסים וביטולי הזמנות, ובנובמבר 2021 קיבלה אישור להמשיך לספק את מטוס ה-737 Max שלה וסיפקה מאז עשרות מטוסים. החודש עלתה מניית בואינג (BA) בכ-7% תוך שבוע, אחרי שעלתה ב-21% תוך חודש.

היצע בינלאומי ורב תחומי

מלבד מניות, ניתן גם לסחור בתעודות סל של רבות מחברות התעופה.

מחוץ לארה"ב ישנן כמה חברות תעופה שמושכות את עניין המשקיעים בשל יחס המחיר לרווח (P/E) שהוא נמוך ביותר, כלומר תשלום מופחת עבור כל דולר של רווח שנוצר:

Intelligent Airlines ( Gol) הברזילאית מספקת שירותי טיסות פנים וטיסות בינלאומיות בעלות נמוכה לנוסעים עסקיים ולפרטיים.  

Air Transport Services Group (ATSG) מספקת חכירת מטוסים, שירותי הובלה של מטענים ונוסעים, וכן שירותים קשורים לחברות אוויריות מקומיות וזרות. ברבעון הפיסקלי השני של 2022 (שהסתיים ב-31 במרץ 2022) הציגה עלייה של 22.7% ברווח הנקי ושל 29.2% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

Alaska Air Group (ALK), באמצעות החברות הבנות שלה Alaska Airlines ו-Horizon Air, מציעה שירותי תעופה עבור לקוחות ברחבי צפון אמריקה וקוסטה ריקה.

נזכיר גם כמה חברות לחכירת מטוסים המגלמות פוטנציאל רווח מפתה למשקיעים: 

Air Lease - ששווי השוק שלה 3.9 מיליארד דולר והיא בעלת צבר עצום של מטוסים. מומחים מעריכים כי מנייתה צפויה לזנק ביותר מ-13% השנה עם מכירות שיצמחו בכמעט 20%.

ATSG היא גם שחקנית לוגיסטית עם צי של יותר מ-100 מטוסים ששווי השוק שלה 2.2 מיליארד דולר. מומחים מעריכים צמיחה בהכנסותיה של 16% השנה ועוד 10% בשנת הכספים 2023.

ישנו גם מדד ה-JETS העולמי (JETS), שעוקב אחר סקטור התעופה ומכיל בתוכו את כל מניות יצרניות המטוסים, חברות התעופה, חברות התיירות והמלונאות, והוא כבר לא רחוק מהרמה שבה נסחר לפני הקורונה.

גם בישראל ניכרת התאוששות בביצועי החברות

מנתוני רשות שדות התעופה, מתחילת השנה ועד לסוף יולי עמדה תנועת הנוסעים בנתב"ג על 9.4 מיליון. מומחים מעריכים כי מחירי הטיסות צפויים לזנק ביותר מ-8% בטווח הקרוב.

אל על היא החברה הישראלית שהטיסה את מספר הנוסעים הגדול ביותר ביולי והיא בעלת נתח של 21% מתנועת הנוסעים. במחצית הראשונה של השנה, אל על הטיסה יותר מ-2 מיליון נוסעים. ישראייר הטיסה מתחילת השנה 412 אלף נוסעים שהיוו כ-4.4% מכלל תנועת הנוסעים וארקיע הטיסה כ-330 אלף נוסעים בטיסות בינלאומיות - 3.5% מכלל תנועת הנוסעים.

ההתאוששות משתקפת היטב בזינוק השווי של החברות הישראליות ובמניותיהן. כך למשל, אל על סיכמה רבעון שני עם רווח תפעולי תזרימי (EBITDAR) של 64 מיליון דולר ורווח נקי של כ-100 מיליון דולר, ועקב כך המניה שלה (ELAL) עלתה משקפת שווי חברה של כ-678 מיליון שקל, אחרי שהשלימה זינוק של כ-86% מתחילת השנה. 

מניית ישראייר זינקה ב-16% מאז הנפקתה בבורסה בת"א השנה ועד סוף חודש יוני.  

כמובן שההזדמנות שנפתחה במניות הענף  כרוכה גם בסיכון גבוה, בשל התנודתיות הגבוהה בתעשיית התעופה. אולם הן בהחלט יכולות לשמש מרכיב חזק בתיק השקעות מגוון ומבוזר.

הכותב הוא שותף מנהל בקרני פמילי אופיס. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול-דעתו של הקורא, ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ניירות ערך או מוצר פיננסי כלשהו.