מגדל נגד ברקת: "אין לו סמכות לכפות המשך כהונת דירקטור מכהן"

מגדל הגיבה לפניית רשות שוק ההון מהשבוע שעבר, ולפיה החלפתו של יו"ר חברת הביטוח, יפתח רון-טל, מייצרת "חשש לפגיעה בניהולם התקין של עסקי מגדל ביטוח"

הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת / צילום: יוסי זמיר
הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

היחסים בין ראש רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, לבין בעל השליטה בקבוצת מגדל, שלמה אליהו, היו סוערים לאורך כל הקדנציה של ברקת, שנכנס לתפקידו בסוף 2018, והם צפויים להישאר כאלו עד לרגע האחרון (ברקת הודיע לאחרונה על סיום כהונתו במהלך אוקטובר הקרוב). הסיבוב האחרון במאבק בין הצדדים נוגע לכוונתו של אליהו שלא להאריך את כהונתו של יו"ר חברת הביטוח, יפתח רון-טל, ולמעשה להראות לו את הדלת החוצה.

בשבוע שעבר שלח אחד מסגניו של ברקת מכתב לדירקטוריון מגדל אחזקות, ולדירקטוריון החברה הבת מגדל ביטוח, שבו נטען כי התנהלותה של מגדל ללא תוכנית אסטרטגית זה תקופה ארוכה, לצד קיומם של שינויים נוספים בשדרה הניהולית הבכירה, עלולים להוביל, כך לעמדת רשות שוק ההון, לחשש לפגיעה בניהולם התקין של עסקי מגדל ביטוח.

המכתב כלל אזהרה ברורה, מאחר שהוזכרה בו ההקלה שניתנה למגדל לאחר שאליהו ויתר על כל תפקידיו בחברת הביטוח. הקלה זו כללה את ביטול הפקטור (סוג של קנס) שהוטל על מגדל ומנע ממנה עד לאותה עת לרשום את מלוא ההון בעת חישוב יכולת עמידת החברה במשטר כושר הפירעון הכלכלי, סולבנסי 2. הקלה זו בפועל תאפשר לאליהו למשוך בקרוב דיבידנדים מחברת הביטוח, דבר שלא עשה במשך כמה שנים.

"אינו מוסמך להתנגד למינוי מראש, בטרם קבלת החלטה בחברה"

במגדל לא אהבו את המכתב של רשות שוק ההון, ובתגובה טענו כי לממונה אין סמכות להתערב בהחלפת היו"ר, כאשר זו נעשית מתוקף סיום כהונתו ולא מדובר בהחלפתו במהלך הכהונה. במכתב שהעבירה החברה ביום ראשון לרשות שוק ההון, היא דחתה את הטענות שהועלו בפנייה.

"אחת הדרכים המרכזיות שבהן סוברנית חברה לשמור על הנכס שלה, החברה הבת, היא מינוי דירקטורים. לא בכדי היכולת למנות מחצית מהדירקטורים בחברה הבת מהווה חזקת שליטה, וחזקה זו מתקיימת כאן במלואה" טענו במגדל. "גם חוק הפיקוח מכיר בקיומה של שליטה ונגזרותיה, ומטעם זה סמכותו של הממונה על רשות שוק ההון, כשם שהיא נובעת מהחוק כך היא גם מוגבלת בהוראותיו.

"התנגדות הממונה יכולה להיות למינויו של דירקטור, וגם זאת רק לאחר מעשה, דהיינו לאחר קיום דיון פנימי בחברה על אפשרות המינוי והחלטה בעניין של אורגניה המוסמכים, וודאי שלא בעקבות פרסומים עיתונאיים על כוונות עתידיות, "הוסיפו בחברה. "בהתאם להסדר זה שבחוק, הממונה אינו מוסמך להתנגד למינוי מראש, בטרם קבלת החלטה על-ידי האורגנים המוסמכים בחברה. קל וחומר שאין לו סמכות לכפות המשך כהונה של דירקטור מכהן, שכהונתו תפקע במועד האסיפה השנתית, אם וככל שהחברה תחליט שלא למנותו מחדש".

רון-טל, אם יעזוב את התפקיד לאחר האסיפה שצפויה להתקיים עוד לפני סוף השנה, יצטרף ליותר מעשרה יו"רים ומנכ"לים שהתחלפו מאז שרכש אליהו את החברה מג'נרלי האיטלקית לפני כעשור. רק בחודש מאי מינה אליהו יו"ר חדש לחברת האחזקות, השופט בדימוס חנן מלצר. כפי שפורסם בגלובס, מלצר הבהיר לאליהו שאין בכוונתו לשמש גם כיו"ר חברת הביטוח.