החצבים כבר פורחים: מסלולי הליכה נהדרים לראשית הסתיו

במצודה ארכיאולוגית, על גבעה שצופה לים ואפילו בתוך בית קברות ערבי עתיק: מקבצי פריחת החצב, ומקורות מים סמוכים

פריחת החצב בנחל עיון / צילום: אורלי גנוסר
פריחת החצב בנחל עיון / צילום: אורלי גנוסר

אין ויכוח על כך שהחצב הוא מהפרחים הפוטוגניים שברא הטבע, ונהנה מאוסף תכונות מרשימות המושכות את העין ואת עדשת המצלמה. עמוד התפרחת ארוך הצוואר גבוה וזקור, ומתנשא מעל מרבית שותפיו הפרחוניים בכמה ראשים; פרחיו המרובים מקובצים באשכולות עדינים צחים מלובן - והפריחה הארוכה שנמשכת אי שם לתוך אוקטובר.

מסוף הקיץ אל תוך הסתיו, פורחים מעט צמחים בטבע, והאמיצים בחבורה, נהנים ממינימום תחרות על מאביקים. מחקר שנערך לפני כשלושה עשורים, בחן האם הסטת הפריחה מהאביב לסתיו הועילה לחצב והגבירה את אחוזי הרבייה. הוא מצא יתרון קל יחסית שלצדו תועלת אקולוגית - אחוזי הנביטה גדלו ותרמו להתבססות הצמחים, והאבולוציה הכתה שנית.

הרבייה מתרחשת מריבוי הבצלים, אבל גם מזרעים. לפני שנתיים אספתי כמה זרעים, הנחתי באדנית והפקרתי אותם לחסדי שמיים. הפלא מתרחש מדי שנה: הזרעים נובטים וגם אם יתפתחו לפקעת פורחת בעוד שנים אחדות, עד אז הם משמחים את הנפש. מוזמנים לנסות.

פריחת חצבים נפוצה בכל חלקי הארץ - מהצפון ועד הנגב, ובכמה מהמוקדים צומחים מקבצים שמאלפים את העין ומעלפים את הלב. כיוון שהימים עדיין חמים אפשר לפגוש בפריחתם בסמוך למוקדי מים.

שרידים ארכיאולוגיים | מצד עתרת

מבצר צלבני מרשים, אבנים מסותתות, נהר שוצף, מסלול טיול, טיילת ושרידים ארכיאולוגיים - כל אלו מרכיבים את מצד עתרת, אתר השוכן כקילומטר דרומית לגשר בנות יעקב. המבצר ההיסטורי אינו נגיש לקהל בשל מצבו הרעוע, אך הוא מרשים ביותר. מצפון לו, במורד אל הנהר, פורח שדה חצבים משמח המלווה בשביל טיול מעגלי חביב מסומן בשחור.

השביל מתחיל בדרך הגישה האדומה הראשית למקום, מגיע לשפת הירדן, מתפתל איתו ומסתיים במעין לגונה שניתן להשתכשך בה (אך כדאי להיזהר שלא להיסחף דרומה אל הירדן ההררי). מהלגונה שבים בדרך לא מסומנת אל החניה ונהנים בשנית מזיו החצבים.

חוף פראי | חורבת קרתא

חופים הם לפעמים מקום מגניב לגלות בו טבע פראי - וכזו היא שמורת הטבע חורבת קרתא, השוכנת בין מחנה המעפילים בעתלית לחוף המבצר. הגבעה הצופה אל הנוף, מתמלאת בתקופה זו בחצבים מלבינים מאושר, הצובעים את השטח בשובל של כלה. שביל שחור מוביל אל הגבעה, ובראשה מתחיל מסלול טיול מעגלי כיפי שמסומן בכחול וחולף ליד שרידי מבצר ותצפית נאה. מכאן אפשר לגלוש אל החוף שמזכיר במשהו את סיני, ולטבול בים בכיף.

מתוך הפיח | נחל עיון

לפני שנתיים כילתה שריפה גדולה חלקים נרחבים במעלה שמורת הטבע נחל עיון. הפלא התרחש כעבור זמן קצר - כשמתוך הפיח השחור התרוממו גבעוליהם התמירים של אלפי חצבים צחורים ויצרו מחזה מפעים ונדיר בשחור-לבן. הצמחייה התאוששה מאז, והמחזה עדיין צרוב ובלתי נשכח ומדגיש את עוצמת הטבע.

נחל עיון מקבל את מימיו בשנים האחרונות מצינור המובל מנחל דן על מנת לשמור על ערכי הטבע מהתייבשות. מדי ספטמבר משתלטים החצבים על השטח ומי שפוסע בשביל המתחיל במטולה ומסתיים במפל התנור, נחשף לפלא. המסלול קווי ומסומן בכחול, ורשות הטבע והגנים מציעה לעיתים בחגים שאטל לנהגים. אם חם לכם בסוף הצעידה, תוכלו להשתכשך בבריכה שסמוכה לחניה התחתונה ולהשיב את הנפש.

בין המצבות| מעגן מיכאל

סמוך לבית ספר שדה מעגן מיכאל, ישנו בית קברות ערבי ישן שבין מצבותיו פורצים מדי שנה בעונה הנכונה, מאות עמודי חצבים. היה מי שכינה אותם 'נרות נשמה' בשל היותם צחים ולבנים. המחזה יכול לתעתע אך הוא מרשים במיוחד ומצדיק טיול במקום. בנסיעה קצרה בין בריכות הדגים, אפשר להגיע אל החוף הבתולי וליהנות על הדרך מראשוני העופות הנודדים המגיעים לחפש מזון בבריכות.