האם לפיד תמך בהסכם עם איראן שנחתם בתקופת אובמה?

ההסכם הקודם עם איראן זה מה שמפריד בין לפיד לנתניהו? להפך, זה מה שמחבר • המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו, הליכוד, טוויטר, 28.8.22 / צילום: איל יצהר
בנימין נתניהו, הליכוד, טוויטר, 28.8.22 / צילום: איל יצהר

כמו כל סוגיה שעולה לכותרות בתקופת בחירות גם הסכם הגרעין המתגבש בין המעצמות לבין איראן הפך לחלק מהקמפיין שמנהלים שני המועמדים המובילים. וכפי שמקובל בימינו חלק גדול ממנו התנהל בטוויטר. לאחר שראש הממשלה יאיר לפיד טען ברשת החברתית כי "כשנתניהו היה ראש ממשלה כל מה שהוא עשה בעניין האיראני היה מסיבות עיתונאים ומצגות", ראש האופוזיציה עקץ אותו בחזרה. "מר לפיד", הוא הגיב להודעתו, "כנראה שכחת שבזמנו תקפת אותי ותמכת בהסכם הגרעין המסוכן הקודם, ואילו אנחנו הצלחנו להוציא את ארה"ב מההסכם הרע הזה. אסביר לך על כך מחר (בפגישת העדכון שנערכה בין השניים שגם היא הפכה כר להתגוששות)". האם לפיד הביע תמיכה בהסכם הגרעין ותקף את נתניהו בהקשר הזה? בדקנו.

מהתבטאויות עבר של ראש הממשלה הנוכחי עלה כי לפיד הקפיד להתבטא נגד ההסכם עם איראן עוד לפני שזה נחתם. כך, למשל, בנובמבר 2013, בעת שכיהן כשר אוצר תחת נתניהו, ולאחר שנחתם הסכם ביניים בין איראן למעצמות, פסק לפיד כי "זה הסכם רע". ההסכם עצמו נחתם ביולי 2015, ולפיד, אז כבר אופוזיציונר לנתניהו, יצא נגד המהלך בתוקף. כפי שהראו בין היתר בחשבון טוויטר בשם "בודקים" הוא פרסם אז פוסט חריף בו כתב "חשבנו שההסכם יהיה רע, הוא גרוע אפילו יותר. זה יום רע ליהודים, זה יום רע לישראל, זה יום שחור לעולם... מה שכתוב בהסכם הזה אינו פיקוח, זה צחוק מהעבודה".

למעשה, מתברר כי אחרי כל כך הרבה מערכות בחירות, אפילו העימות הנוכחי בהקשר הזה הוא סוג של שידור חוזר. גם במרץ 2019, בסמוך למה שהפך לסבב הבחירות הראשון מבין החמישה, כבר צצה הטענה כי לפיד תמך בזמנו בהסכם. בתגובה הוא פרסם אז סרטון שכלל אוסף של קטעים שבהם הוא נראה מתבטא נגד ההסכם. "...למרות שאני באופוזיציה, בנושא הזה הייתי מתואם עם נתניהו, כולל שיחות בינינו. שנינו הבנו (ש)זה חשוב יותר מכל השיקולים הפוליטיים", הוא כתב בטקסט שצורף לסרטון.

יחד עם זאת, למרות האידיליה שעולה לכאורה מאותם ימים רחוקים ב-2019, בפועל לפיד גם תקף את נתניהו סביב סוגיות שונות שקשורות להסכם הגרעין, באופן שאולי כן יכול לחזק מעט את טענת ראש האופוזיציה. המחלוקת העיקרית בין השניים בהקשר זה הייתה סביב המהלך שבמידה רבה הובל על ידי נתניהו והוא פרישתה של ארה"ב מההסכם ב-2018, בתקופת הקדנציה של הנשיא דונלד טראמפ. "מה ש(נתניהו) דוחף עכשיו… זו טעות גדולה", אמר אז לפיד, "...צריך לבטל את הסכם הגרעין (אבל) כשכל המדינות שעשו את ההסכם מבטלות אותו ביחד". כלומר, לפיד אכן התנגד למאמץ מרכזי שהוביל נתניהו בהקשר של הסכם הגרעין.

בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו לא נכונים ברובם. לפיד התנגד להסכם הגרעין שנחתם בימי אובמה והביע את התנגדותו הנחרצת לכך פעמים רבות. יחד עם זאת, למרות התנגדותו להסכם, לפיד גם לא תמך בכך שארה"ב תצא ממנו לבדה, ויצא נגד המאבק שהוביל נתניהו בעניין זה.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בנימין נתניהו
מפלגה: הליכוד
מקום הופעה: טוויטר
ציטוט: "מר לפיד, כנראה שכחת שבזמנו תקפת אותי ותמכת בהסכם הגרעין המסוכן הקודם"
תאריך: 28.8
ציון: לא נכון ברובו

הסכם הגרעין המתגבש בין המעצמות לאיראן מצית מחלוקת עזה בנוגע לשאלת ההתנהלות הישראלית הראויה. אומנם זו הועצמה לאחר פגישת העדכון הביטחוני בין ראש הממשלה יאיר לפיד ליו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו, אך כבר לפני כן נוכחותה הייתה מורגשת. דוגמה לכך ניתן למצוא כאשר יום לפני הפגישה, לפיד טען בציוץ בטוויטר: "כשנתניהו היה ראש ממשלה כל מה שהוא עשה בעניין האיראני היה מסיבות עתונאים ומצגות" וכן ש"הנזק שגרם במהלך כהונתו… הוא חמור ועמוק ואנחנו עדיין מתקנים אותו". במענה להאשמות הללו, נתניהו הגיב לציוץ של לפיד בציוץ משלו: " מר לפיד, כנראה שכחת שבזמנו תקפת אותי ותמכת בהסכם הגרעין המסוכן הקודם , ואילו אנחנו הצלחנו להוציא את ארה״ב מההסכם הרע הזה. אסביר לך על כך מחר" (ההדגשות אינן במקור). אנחנו כמובן לא ניכנס לוויכוח הפוליטי, אבל מחילופי הדברים בכל זאת עולה שאלה עובדתית: האם לפיד תמך בהסכם הגרעין הקודם ותקף את נתניהו על רקע סוגיה זו? יצאנו לבדוק.

עמוד הטוויטר "בודקים" הראה כי לפיד הביע התנגדות להסכם הגרעין בפרסום בפייסבוק ביולי 2015, אך ציין כי "היו חילוקי דעות בין לפיד לנתניהו בשנת 2018 על רקע הפרישה מההסכם". החלטנו לבחון האם ישנן ראיות נוספות שמשנות את התמונה.

ניגש תחילה לשאלה בדבר הטענה לתמיכה של לפיד בהסכם הגרעין. בנובמבר 2013, למעלה משנה וחצי לפני שהתקבל נוסח ההסכם הסופי, נחתם הסכם ביניים בין המעצמות לאיראן. כבר אז, לפיד - שכיהן כשר האוצר בממשלת נתניהו - הביע התנגדות נחרצת להסכם: "זה הסכם רע", אמר אז לפיד, "איראן לא מפרקת אף צנטריפוגה. זה הסכם רע". התנגדותו של לפיד לא שככה גם עם קבלת הנוסח הסופי של ההסכם ב-14 ביולי 2015. באותו פרסום בפייסבוק שהזכירו "בודקים", כתב לפיד - אז חבר כנסת באופוזיציה: "חשבנו שההסכם יהיה רע, הוא גרוע אפילו יותר. זה יום רע ליהודים, זה יום רע לישראל, זה יום שחור לעולם". והוסיף: "מה שכתוב בהסכם הזה אינו פיקוח, זה צחוק מהעבודה". באותו יום לפיד העלה פרסום נוסף לפייסבוק, בו הוא אף הודיע למנכ"ל משרד החוץ שהוא מוכן להתגייס למאמצי ההסברה בעולם נגד הסכם הגרעין: "הודעתי היום למנכ״ל משרד החוץ דורי גולד שאסייע בכל כוחי למאמצי ההסברה שלנו בחו״ל נגד ההסכם הגרוע והמסוכן הזה", לשון הפרסום. במרץ 2019, בתגובה לטענות שעלו כבר אז על תמיכה של לפיד בהסכם הגרעין, לפיד פרסם בחשבון הפייסבוק שלו סרטון שבו מוצג אוסף קטעי וידאו שבהם נראה לפיד מתבטא נגד ההסכם. בכיתוב שצורף לסרטון, לפיד כתב כי "מאז 2014 אני פועל נגד ההסכם הזה… מדובר בהסכם רע ומסוכן. אסור היה לחתום עליו. ממשל אובמה טעה טעות חמורה. למרות שאני באופוזיציה, בנושא הזה הייתי מתואם עם נתניהו, כולל שיחות בינינו. שנינו הבנו (ש)זה חשוב יותר מכל השיקולים הפוליטיים. היה ברור לנו שעל איראן אסור לסמוך" (הסוגריים אינם במקור).

אבל אם לגבי המהות יש תמימות דעים בין הצדדים, הרי שעל הדרך ניטש ויכוח. כבר בספטמבר 2013 דווח על מחלוקת פומבית בין נתניהו (ראש הממשלה דאז) ללפיד (שר האוצר דאז) באשר לדרך הפעולה הרצויה בסוגיה האיראנית. היה זה לאחר שנתניהו הורה למשלחת הישראלית לאו"ם להיעדר מאולם המליאה של העצרת הכללית בזמן נאומו של נשיא איראן דאז חסן רוחאני, בעקבות הטענות נגד איראן שייחסו לה "הכחשת שואה" ו"קריאות להשמדת ישראל". לפיד ביקר את החלטת נתניהו ובהודעה מטעמו מסר כי "ישראל אינה צריכה להצטייר כסרבנית סדרתית של משא-ומתן וכמדינה שאינה מעוניינת בפתרונות בדרכי שלום". הביקורת הזו של לפיד הוזכרה על ידי נתניהו כאחת מנקודות המחלוקת ביניהם סמוך לפיטורי לפיד על ידי נתניהו בדצמבר 2014.

לפיד גם ביקר באופן ספציפי את מדיניות החוץ של נתניהו בנוגע להסכם הגרעין. כך, למחרת קבלת ההסכם הסופי, לפיד תקף את נתניהו: "נתניהו הוא לא צ'רצ'יל של אחרי מלחמת העולם השנייה, אלא גולדה מאיר של אחרי מלחמת יום הכיפורים. הסכם הגרעין האיראני הוא הכישלון הכי גדול במדיניות החוץ של מדינת ישראל מאז קום המדינה ניתן ואפשר היה להגיע להסכם אחר טוב יותר. לפחות בסוגיית הפיקוח… עד אתמול העולם היה משוכנע שישראל וארה"ב הולכות יד ביד, אתמול הבין העולם שארה"ב לא לצד ישראל בנושא הגרעין. נתניהו השאיר אחריו חורבות והוא צריך ללכת הביתה". ימים אחדים לאחר מכן, לפיד הוסיף לבקר את נתניהו באותו עניין. בפרסום בפייסבוק שעסק בהסכם הגרעין הוא כתב: "הטעויות של נתניהו רודפות אותנו… זה רגע השפל של מדיניות החוץ הישראלית מקום המדינה… אנחנו זקוקים לגישה חדשה. אנחנו זקוקים למדיניות חוץ אחרת. אנחנו צריכים לעבור מההנהגה של העבר להנהגה של העתיד".

המחלוקת בין לפיד לנתניהו התחדדה במאי 2018, אז הודיע נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ על פרישתה החד-צדדית של ארה"ב מהסכם הגרעין. בעוד שנתניהו תמך בצעד זה, לפיד הביע התנגדות: "מה ש(נתניהו) דוחף עכשיו - וזו טעות גדולה - הוא… שבסוף באופן חד צדדי נשיא ארה"ב יבטל את המעורבות האמריקאית בהסכם הגרעין" (הסוגריים אינם במקור), אמר לפיד בריאיון לגל"צ ב-3 במאי, 5 ימים לפני ההכרזה של טראמפ על יציאה מההסכם. בהמשך הריאיון לפיד חידד: "אני נגד הסכם הגרעין, אני חושב שצריך לבטל את הסכם הגרעין - אבל צריך לבטל את הסכם הגרעין כשכל המדינות שעשו את הסכם הגרעין מבטלות אותו ביחד". כלומר, לפיד אכן התנגד למאמצים של נתניהו להוביל את ארצות הברית ליציאה מהסכם הגרעין ב-2018 - וייתכן שלכך התכוון נתניהו. לפיד, יש לציין, העביר מסר מעט שונה עם ההודעה של טראמפ על פרישת ארצות הברית מההסכם ב-8 במאי, כאשר בציוץ בטוויטר לפיד כתב: "מברך את הנשיא טראמפ על עמידתו האיתנה לצד ישראל".

לסיכום , בנגידו לדברי נתניהו, לאורך השנים לפיד הביע פעמים רבות התנגדות להסכם הגרעין עם איראן. יחד עם זאת, לפיד התנגד למדיניות החוץ שהוביל נתניהו בעניין הסכם הגרעין - ובפרט הוא התנגד לתמיכה הישראלית בפרישתה החד-צדדית של ארה"ב מההסכם ב-2018. לכן דבריו של נתניהו לא נכונים ברובם .