חובות אופיס דיפו לבנקים ולספקים מסבירים מדוע שולם עבורה סכום נמוך מ-30 מיליון שקל

דוחות יבואנית הרכב UMI חושפים לראשונה את מצבה הכספי של רשת הציוד המשרדי שנרכשה מידי רני צים • נכסי אופיס דיפו "המזוהים" מוערכים בשווי שלילי של 24 מיליון שקל • UMI השלימה את מכירת יתרת החזקותיה בהפניקס, שהניבו רווח מהיר של 160 מיליון שקל

אופיס דיפו / צילום: תמר מצפי
אופיס דיפו / צילום: תמר מצפי

דוחות יבואנית הרכב יוניברסל מוטורס ישראל (UMI) כוללים לראשונה נתונים של רשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, שאת רכישתה מידי איש העסקים רני צים השלימה במהלך חודש יוני האחרון. אופיס דיפו היא חברה פרטית, המפעילה רשת קמעונאית למכירת מוצרי, ציוד וריהוט משרדי ואתר סחר מקוון. הרשת מונה 38 סניפים הפרוסים ברחבי ישראל ומעסיקה כ-210 עובדים. ההתקשרות בעסקה, מציינת UMI בדוחות, "משתלבת באסטרטגיה העסקית של החברה ליצירת מנועי צמיחה חדשים בדרך של ביצוע השקעות אסטרטגיות".

עלות הרכישה נקבעה על סכום של כ-34 מיליון שקל בלבד, כאשר התמורה כפופה להתאמות נוספות בהון החוזר של אופיס דיפו. העסקה כללה גם את רכישת מלוא זכויותיו של המוכר, צים, בשטרי הון שהונפקו ע"י אופיס דיפו והמחאת הלוואות בעלים שהועמדו על ידו בסך כולל של כ- 49 מיליון שקל. במועד השלמת העסקה שילמה יוניברסל מוטורס 29 מיליון שקל עבור הרשת, כאשר סכום נוסף, בגובה של 5 מיליון שקל, טרם שולם עד לסיום ביצוע ההתאמות בהון החוזר.

מהדוחות של UMI עולה כי החברה הכירה בשווי ההוגן של הנכסים שנרכשו וההתחייבויות שניטלו ברכישה "על פי מדידה ארעית". מאותה מדידה עולה כי אופיס דיפו נרכשה עם חובות של כ-41 מיליון שקל לבנקים, חוב דומה לספקים ולנותני שירותים וכן חוב של 27 מיליון שקל בגין זכויות חכירה.

שווי המזומנים שבקופת הרשת עמד בסוף יוני על כ-6 מיליון שקל בלבד, כאשר המלאי שנרכש הוערך בכ-20 מיליון שקל. ב-UMI מעריכים את '"הנכסים המזוהים נטו" של אופיס דיפו בשווי שלילי של 24 מיליון שקל ואת מהמוניטין הנובע מהרכישה ב-58 מיליון שקל.

רווח נקי של 213 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2022

רני צים מכר את אופיס דיפו כשבע שנים לאחר שרכש אותה, כדי להתמקד בעסקיו העיקריים בתחומי הנדל"ן המניב והפיננסים (בית ההשקעות פסגות). הרוכשת, UMI, עוסקת בעיקר ביבוא ומכירת כלי רכב (שברולט, איסוזו וקאדילק), ליסינג, השכרה, סחר בכלי רכב ומתן שירותי תחזוקה ומכירת חלפים. החברה נמצאת בשליטה משותפת של חברת המזרח (משפחת עיני ) ואיש העסקים חיים דנון. הגאות בשוק הרכב המקומי הובילו אותה לסיים את המחצית הראשונה של 2022 עם רווח נקי של 213 מיליון שקל לעומת 202 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד - עלייה שהושגה למרות קיטון בהכנסות.

אופיס דיפו אינה ההשקעה הראשונה ש-UMI מבצעת בתקופה האחרונה בעסק שאינו בתחום הרכב. בינואר אשתקד רכשה החברה כ-5% ממניות חברת הביטוח הפניקס תמורת 325 מיליון שקל, ולאחרונה השלימה את מכירתן ברווח של כ-50% על ההשקעה.

באוקטובר 2021 מכרה UMI קצת יותר ממחצית המניות שרכשה תמורת 250 מיליון שקל וברווח הון של כ-77 מיליון שקל. בדוחות השנתיים רשמה החברה רווח ממכירה ושערוך מניות הפניקס בהיקף של כ-160 מיליון שקל. את יתרת מניות הפניקס שהחזיקה מכרה UMI השבוע, בעסקה מחוץ לבורסה, תמורת כ-233 מיליון שקל.

היא מציינת כי בני גבאי, מנכ"ל משותף בחברה, מכהן כיו"ר הדירקטוריון של הפניקס. על כן, המכירה האמורה אושרה בוועדת הביקורת ובדירקטוריון החברה, מבלי שגבאי נטל חלק כלשהו בגיבושה ובהליך אישורה.