שבבים | ניתוח

אנבידיה נחתכה ביותר מ-50% ועדיין לא הגיעה לתחתית. אז למה בהייטק הישראלי מרוצים?

האינפלציה גורמת ללקוחות לקנות פחות מחשבים וסמארטפונים, והמחסור העולמי בשבבים שנרשם בשנתיים האחרונות התחלף בעודף היצע • לאחר שב־2021 הביקוש למהנדסי חומרה בישראל זינק לשיא, בחברות הסטארט־אפ בתחום דווקא מברכים על השינוי

מפעל שבבים בסין / צילום: Shutterstock
מפעל שבבים בסין / צילום: Shutterstock

המחסור העולמי בשבבים כיכב בכותרות החדשות בשנתיים האחרונות ופגע בזמני האספקה של מגוון מוצרים ובהם מכוניות, מחשבים, קונסולות משחקים ועוד. המחסור, שנבע בין היתר מהפרעות לשרשרת האספקה בקורונה, עדיין לא נפתר סופית: נכון ליוני זמן ההמתנה הממוצע לאספקת שבבים היה 27 שבועות - גבוה בהרבה מ־15 שבועות, הממוצע לפני המגפה. אולם במקביל למחסור בשבבים מסוימים, בתעשיות אחרות מופיעה פתאום תופעה הפוכה. הראשונה לדווח על עודף בהיצע הייתה הענקית אנבידיה, שתחום הפעילות המסורתי שלה הוא פיתוח מעבדים גרפיים (GPU) - שבבים שחיוניים ליצירת חוויית גיימיניג איכותית.

בחודש שעבר, לאחר פרסום הדוחות לרבעון השני של השנה, הודה סמנכ"ל הכספים של אנבידיה כי החברה בנתה יותר מדי כרטיסים גרפיים. האינפלציה הגבוהה ברחבי העולם גרמה ללקוחות לדחות רכישות גדולות שאינן חיוניות, מה שהוביל לנפילה בקניית מחשבים. כתוצאה, אנבידיה נתקעה עם מלאי עודף של כרטיסים גרפיים שאותם היא מנסה למכור כעת בהנחה גדולה.

לאור עודף המלאי, ברבעון השני הכנסות אנבידיה ממוצרי גיימיניג צנחו ב־33% וכלל ההכנסות הסתכמו ב־6.7 מיליארד דולר - עלייה של 3% בלבד לעומת הרבעון המקביל אשתקד. לשם השוואה, בשלושת הרבעונים הקודמים זינקו הכנסות אנבידיה בשיעורים של 35.8%, 61.4% ו־52.7%.

הבעיה היא לא רק אצל אנבידיה. ההאטה במכירות מחשבים וסמארטפונים על רקע האינפלציה פוגעת בצמיחה בשוק השבבים כולו. לפי ארגון סטטיסטיקת הסחר העולמי במוליכים למחצה (WSTS), השנה הענף צפוי לצמוח ב־13.6% בלבד, לעומת צמיחת שיא של 26.2% שנרשמה אשתקד. בשנה הבאה, 2023, צופה הארגון שהצמיחה השנתית תהיה נמוכה במיוחד ותסתכם ב־4.6%.

אנליסט סיטי בנק: מניות השבבים יירדו בעוד 25%


מניות השבבים היו בין הכוכבות הגדולות בשנתיים הראשונות של הקורונה. המשקיעים הבינו את האפקט שיהיה לעבודה ולימודים מהבית על הצורך ברכישת יותר ציוד מחשוב ויותר מקום אחסון בענן, שמתורגם לגידול בדרישה לשבבים. אולם בחודשים האחרונים, על רקע הנתונים שהגיעו מחברות כמו אנבידיה, המשקיעים אימצו גישה סקפטית יותר ומבינים שהצמיחה בשוק לא תמשיך בקצב שחלמו עליו. כתוצאה נפלו השנה מניות כמו אנבידיה (55%-), אינטל (41%-), מיקרון (41%-) וקוואלקום (31%-), כולן מייצרות שבבים לעולמות המחשבים והסמארטפונים. מניות של חברות שבבים בתחומים אחרים רשמו ירידות מתונות יותר. כך למשל מניית טקסס אינסטרומנטס, שלה נוכחות חזקה בעולם השבבים לרכב, איבדה רק 14.5% השנה.

 
  

מתחילת 2022 ועד לסוף השבוע איבד מדד השבבים של פילדלפיה (PHLX), שמרכז את החברות הגדולות בתחום, כ־35% - אך ייתכן מאוד שהוא טרם הגיע לתחתית. בחודש שעבר פרסם אנליסט השבבים של סיטי בנק, כריסטופר דאנלי, תחזית שלפיה תעשיית השבבים תיכנס להאטה החמורה ביותר שלה זה עשור, על רקע המיתון העולמי והמלאי שנצבר. לדבריו ייתכן שמדובר בהאטה החמורה ביותר מאז התפוצצות בועת הדוט.קום לפני שני עשורים. להערכתו, הביקוש מתחיל לרדת גם בקטגוריות כמו שבבים לרכב ולתעשייה ובסופו של דבר כל חברה וכל קטגוריה של שבבים תיפגע מהמשבר. דאנלי חזה כי מדד PHLX יירד בעוד 25% לשפל חדש.

מהנדסי החומרה הפכו למצרך המבוקש ביותר


הפריחה של תעשיית השבבים העולמית בתקופת הקורונה השפיעה משמעותית גם על השוק הישראלי. על רקע השגשוג, בשנתיים האחרונות הגדילו ענקיות שבבים עולמיות כמו אנבידיה, אפל ואינטל את מרכזי הפיתוח המקומיים שלהן בישראל.

במאי, לפני פרוץ המשבר, הודיעה אנבידיה כי גייסה כ־600 עובדים חדשים למרכזי הפיתוח שלה בתוך שנה וכי בכוונתה לגייס עוד כ־1,000 עובדים השנה. באנבידיה ישראל אמרו כי גייסו כמה מאות עובדים והם ממשיכים בגיוסים, גם אם בקצב איטי יותר. האבנה לאבס, חברת שבבי הבינה המלאכותית שרכשה אינטל, הודיעה באפריל של השנה שעברה על כוונתה לגייס 400 מפתחים, רובם הגדול בישראל, במקביל לגיוס 1,000 עובדים למרכזים של אינטל. באינטל ישראל אמרו שהם עמדו בכל יעדי הגיוס וממשיכים לגייס כרגיל.

במקביל, חברות כמו מטא (פייסבוק), מיקרוסופט וגוגל הקימו פעילות חדשה מהיסוד לפיתוח שבבים בארץ ונכנסו למאבק על גיוס מהנדסים ישראלים. במרץ 2021 גוגל הכריזה על מרכז השבבים הישראלי שלה, בראשו עומד בכיר לשעבר באינטל, ועל כך שתגייס אליו מאות עובדים.

כל אלו הפכו את מהנדסי החומרה למצרך המבוקש ביותר בשוק התעסוקה הישראלי, עם משכורות שזינקו לשמיים. במקרים רבים הנפגעים העיקריים מכך היו הסטארט־אפים הישראליים בעולמות השבבים, שהתקשו להתמודד עם הצעות השכר והתנאים האטרקטיביים שהציעו הענקיות הבינלאומיות.

הענקיות מאטות, והסטארט־אפים נהנים

אלא שדברים משתנים, ורוב הענקיות הבינלאומיות כבר הודיעו שהן מאטות את גיוסי העובדים. משה תנ"ך, מייסד ומנכ"ל סטארט־אפ שבבי הבינה המלאכותית הישראלי ניוריאליטי (NeuReality), מרגיש השפעה על שוק התעסוקה של מהנדסים: "אנחנו כבר מרגישים שיותר קל לנו לגייס עובדים. היום גם עובדים פחות נלהבים לעבור לעבוד אצל החברות הגדולות כי המניות שלהן לא אטרקטיביות כמו בבעבר".

משה תנך, מייסד משותף ומנכ''ל הסטארט-אפ Neureality / צילום: ניוריאליטי
 משה תנך, מייסד משותף ומנכ''ל הסטארט-אפ Neureality / צילום: ניוריאליטי

לדבריו, ההאטה תקשה על סטארט־אפים בתחילת הדרך לגייס מימון, אך למי שכבר פיתחו מוצר יהיה יותר מקום להצליח: "העובדה שענקיות כמו אינטל, אנבידיה ו־AMD עוצרות פרויקטים שעובדים על ארכיטקטורה עתידית של שבבים לעוד שנתיים־שלוש, נותן לסטארט־אפים כמונו פתח לפתח דברים חדשים".

המשבר יצר הזדמנות לצד הסיכון

חברת היילו (Hailo) הישראלית גייסה כבר 220 מיליון דולר ומפתחת מעבד בינה מלאכותית שמשמש בין היתר בתחומי הרובוטיקה, ערים חכמות, תחבורה וייצור. לדברי אור דנון, מנכ"ל ואחד ממייסדי היילו, החברה עדיין לא מרגישה האטה בביקושים. "תעשיית השבבים עובדת באופן מחזורי ואחרי עליה בביקושים ובנייה של מלאי מגיעה תמיד ירידה, אבל כרגע מרבית הירידה בביקושים היא בעולמות של מחשבים וסמארטפונים", אמר.

אור דנון / צילום: איל יצהר
 אור דנון / צילום: איל יצהר

דנון רואה במשבר סיכון לצד הזדמנות לסטארט־אפים ישראליים. לדבריו, הסיכון טמון בכך שפחות כסף יזרום לענף, מה שיכול לגרום לחברות קטנות לסגור את הפעילות מחוסר מימון. לעומת זאת, ההזדמנות נובעת מהשחרור של שרשראות האספקה הלחוצות של השנתיים האחרונות.

"השבבים שלנו נכנסים למוצרים חדשים אבל בשנתיים האחרונות היה קשה מאוד ללקוחות לתכנן בגלל בעיות האספקה. היו המון דברים שהיו במחסור וזה הקשה על בניית מוצר חדש. עכשיו רואים חזרה לשפיות", אמר דנון. לדבריו, "גם בשוק התעסוקה יש יותר שפיות. אומנם עובדים טובים עדיין נמצאים בביקוש גבוה וטוב שכך, אך האווירה היא פחות של טירוף ודרישות השכר התמתנו".

להערכת יאיר שניר, שותף־מנהל בקרן Dell Technologies Capital, גם משבר בעולם השבבים לא יוריד בסופו של דבר את הביקוש למהנדסי חומרה: "ישראל לא מייצרת הרבה עובדים בתחום השבבים, שאין בו קיצורי דרך ואתה חייב ללמוד אותו באוניברסיטה ואחר כך לעבוד בחברות שעוסקות בשבבים. חוץ מהחברות הרב־לאומיות, גם גופי התעשייה הביטחונית כמו רפאל, אלביט והתעשייה האווירית הם מעסיקים גדולים בתחום, לכן אני לא צופה ירידה בביקוש".