בחירות 2022 | פרשנות

פירוק המשותפת: מהלך מבריק לגוש השינוי או הדרך לחזרתו של נתניהו?

אם המשותפת ללא בל"ד תעבור את אחוז החסימה, היא יכולה לסלול את הדרך של יאיר לפיד להמשך כהונתו כראש הממשלה • בעיקר מאחר שפירוק השותפות נתפס כרצון של ראשיה להשתלב בקואליציה עתידית • הסיכון: נפילה של רע"ם או המשותפת מתחת לאחוז החסימה - מה שיאפשר לגוש נתניהו 61 מנדטים ואף יותר • מאחורי הקלעים של פירוק הרשימה

יו''ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

הדרמה של הרגע האחרון אמש (ה') שהביאה להיפרדות של מפלגת בל"ד מהמשותפת וריצתה הנפרדת, היא הרבה יותר ממאבק פנימי של הפוליטיקה הערבית-ישראלית, שכן היא עשויה להשפיע מאוד על הרכב הממשלה הבאה וסיכויי הרכבתה.

הפיצול היה יכול להימנע אם לא היה נסחב עד לרגע האחרון, אבל לפי גרסה אחת, יתכן והיה מתוכנן מראש על ידי חלק מהמעורבים כדי להרחיק את בל"ד, הילד הרע, ולהגדיל את סיכויי המעורבות של המשותפת המצומצמת בקואליציה של יאיר לפיד.

הגרסה הזו נסמכת על כך שבל"ד הסכימה לכל תנאי חד"ש ותע"ל והודיעה להם על כך לפני השעה 11 בלילה, כשעוד היה זמן להגיש רשימה משותפת מלאה. לפי מס' 2 בבל"ד ח"כ לשעבר אמטאנס שחאדה, הוא וחבריו הגיעו לחברי הכנסת איימן עודה ועאידה תומא סלימאן כדי לסגור, אבל אלה טענו כך לפי אותו מקור, כי הם מכינים מחדש את הטפסים.

אנשי בל"ד ירדו לחדר המפלגה אבל נדהמו לראות כי עודה וטיבי מגישים את הרשימה בלעדיהם. בחד"ש ותע"ל מאשרים כי היו ניסיונות עד הרגע האחרון להסכמות, וכי לבסוף הם נקראו לבוא ולחתום על הטפסים ולא הגיעו.

שחאדה אומר לנו כי לא הייתה פניה כזו, וכי כשהגיעו לחתום דחו אותם בתואנות שווא. בבל"ד אומרים כי מדובר היה במהלך מתוכנן מראש שנועד לאפשר לחד"ש ולתע"ל לרוץ לבד, ולהסיר מכשולים לתמיכה אפשרית בקואליציה של שמאל מרכז.

המחלקות העיקריות מאחורי הקלעים

באמצע השבוע, בעיצומו של המשא ומתן בתוך הרשימה המשותפת בין שלושת פלגיה, סיפר לי אחד מהפוליטיקאים המעורבים כי יש שתי מחלוקות עיקריות, אידאולוגית וזו של המיקומים. נזכיר המשותפת הייתה מורכבת משלוש מפלגות: חד"ש הסוציאליסטית-קומוניסטית שבבסיסה מק"י - המפלגה הקומוניסטית המהווה גרעין אידאולוגי קשה הנשלט על ידי הפוליטיקאים הוותיקים; תע"ל של אחמד טיבי האמורה לייצג את מעמד הביניים, ובל"ד הלאומנית.

המפלגות בתוספת רע"מ התאחדו באופן מלא ב-2015 ונפרדו ב-2021 כשרע"מ החליטה על קו אידאולוגי אחר ואמיץ של אפשרות כניסה לקואליציה וטיפול בעניינים האזרחיים היומיומיים הבוערים תוך הנמכת הסוגיה הלאומית-פלסטינית.

חד"ש הזוכה בדרך כלל לרוב הקולות ברחוב הערבי, הגיעה להסכם עם בל"ד בסוף השבוע שעבר שקבע תנאים נוקשים לאפשרות המלצה לנשיא או תמיכה בקואליציה של מרכז שמאל. כמו כן נקבע כי בל"ד תקבל 2 מקומות בשישייה הראשונה במקום אחד בכנסת היוצאת, על חשבונה של תע"ל של טיבי.

ההסכם הזה לא היה על דעתו של איימן עודה, יו"ר המשותפת שביקש לא לחשק את הרשימה מאפשרויות פוליטיות עתידיות. נזכיר כי בראיון לגלובס לפני שנתיים, עודה פתח לראשונה את האפשרויות לכניסה של המפלגות הערביות למגרש הקואליציוני.

טיבי ענה לפונים אליו באמירה "חכו ליום חמישי". כשהחל המו"מ בין אנשיו לבין חד"ש הוא הסכים במפתיע להרכב הרשימה כשמספר 2 שלו הוצב רק במקום השמיני - אבל קיבל סעיף רוטציה מורכב. מקומות 6-7-8 יחלקו לפי הסעיף, ויתחלפו כל שליש קדנציה. כאן נכנס סעיף נוסף - אם הכנסת מתפזרת לפני זמנה - לא תרחיש דמיוני - אמור היה האיש של טיבי מהמקום ה8 להיכנס מיידית לכנסת. טיבי בנוסף סירב להצטרף לסיכום בין חד"ש לבל"ד על התנאים הנוקשים להמלצה או תמיכה בקואליציה.

כשהסיכום הזה הגיע לבל"ד, ראשיה - המנהיגים לשעבר, ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי - ומוסדותיה התכנסו ולא הצליחו להגיע להכרעה אם להסכים לכך או לא. קו אחר ניסה להוביל מספר 2 ומי שהיה היו"ר הקודם אמטאנס שחאדה, לרוץ במשותפת ולהיות עצמאיים בהכרעות האידאולוגיות. לא התקבלה החלטה חד משמעית והוסכם להמשיך ללחוץ על חד"ש עד הרגע האחרון, לשינוי בסעיף הרוטציה ולחישוק תע"ל בתנאים לקואליציה.

ההחלטה הזו הביאה להתדיינות עד הרגע האחרון. זו הגיעה לחדרי המפלגות והח"כים בכנסת בשעות שלפני הגשת הרשימות. בבל"ד הימרו על נוקשות עד הרגע האחרון, אבל חד"ש, הפעם בהובלה של עודה שגבר על ותיקי מפלגתו, התעקשה על הסיכומים. הרגע האחרון הגיע, ועודה וטיבי הרכיבו רשימת מועמדים חדשה, תוך שהם מכניסים אליה שני מועמדים מהנגב, שנעדרו עד כה מהמגרש, לקרוץ לקול הבדואי. גם בדרך אל חדר ועדת הבחירות המרכזית היה מאמץ אחרון להידברות אבל עודה וטיבי כבר היו נעולים והמשותפת המצומצמת הגישה את הרשימה החדשה.

האתגר של בל"ד

בבל"ד ניסו למזער נזקים ולהטיל את האחריות על חד"ש ותע"ל תוך שהם אומרים כי הסכימו לכל התנאים שהוצבו בפניהם, אבל כעת יצטרכו להתמודד בריצה נפרדת עם אחוז חסימה מאתגר במיוחד עבורם.

בזירה הפנימית המשמעות היא מאבק משולש וקשה בין שלוש המפלגות, בל"ד המשותפת ורע"מ על הקול הערבי, במצב של חוסר אמון והערכות לשיעור הצבעה נמוך במיוחד. למעשה כל השלוש נמצאות כעת בסכנה של אי מעבר אחוז החסימה, וסיכוייה של בל"ד ליפול, הגדולים ביותר. גם עבור רע"מ התחרות כעת קשה יותר, כשהקול הבדואי שהעניק לה את המנדט הנוסף בבחירות הקודמות כעת בתחרות גדולה. סיכוייה של המשותפת הם הטובים ביותר, אבל גם הם בעייתיים אם אכן שיעור ההצבעה ברחוב הערבי יהיה נמוך כפי שצופים.

לפי סקר שערך מכון אקורד באוניברסיטה העברית החיבור של חד"ש תע"ל אמור להניב 5 מנדטים, אבל מנגד רע"מ ובל"ד צפויות לא לעבור את אחוז החסימה. המשמעות היא אובדן אפשרי של 5 מנדטים לפוטנציאל גוש לפיד, ואפשרות סבירה למדי של 61 מנדטים ויותר לגוש נתניהו חרדים.

מנגד מעבר של רע"מ את אחוז החסימה עשוי דווקא לקדם ממשלת שמאל-ערבים. דבריו של איימן עודה אתמול בוועדה הראו כיוון מובהק של השתלבות בקואליציית שמאל. הוא מנה בגוש המרכז שמאל 55 מנדטים (כולל רע"מ), ואת המשותפת עם 6 מנדטים להשלמה. אם אכן המהלך הזה היה מתוכנן ויוביל להצלחה בהקמת קואליציה כזו - מדובר במהלך פוליטי מבריק במיוחד. אלא שהאפשרות ההפוכה היא כנראה בעלת סיכויים טובים יותר.