הצעת הענק שקיבלה שיכון ובינוי לרכישת זכויותיה בפרויקט בארה"ב

חברת הנדל"ן והתשתיות קיבלה הצעה לרכישת זכויותיה (21.6%) בפרויקט כבישי אגרה בטקסס לפי שווי כולל של קרוב ל-2 מיליארד דולר • "אם החברה תחליט להיענות להצעה, היא עשויה לרשום רווח מהותי בדוחותיה"

כביש האגרה של שיכון ובינוי ביוסטון / צילום: Aero Photo
כביש האגרה של שיכון ובינוי ביוסטון / צילום: Aero Photo

קבוצת שיכון ובינוי  מדווחת היום (ג') כי קיבלה הצעה מחייבת לרכישת זכויותיה (21.6%) בחברת הזכיין בפרויקט כבישי האגרה בטקסס (SH-288). ההצעה הוגשה על ידי חברת התשתיות הספרדית ACS (שותף אחר בפרויקט), לפי שווי כולל (100% מהזכויות בחברת הזכיין) של כ-1.95 מיליארד דולר.

שווי של 1.95 מיליארד דולר משקף לשיכון ובינוי תמורה של 421 מיליון דולר, וזאת לאחר שהשקיעה בפרויקט סכום של כ-100 מיליון דולר. כך, שמדובר בתשואה של יותר מפי ארבעה על ההשקעה וזאת בתוך כחמש שנים בלבד.

"אם החברה תחליט להיענות להצעה ותתקשר בהסכם מחייב למכירה, הרי שההתקשרות עשויה להביא לרישום רווח מהותי בדוחות החברה", מסרה שיכון ובינוי.

קבוצת שיכון ובינוי התבקשה להשיב להצעה עד ליום 20 באוקטובר 2022, כאשר המועד הצפוי להשלמת העסקה, אם אכן תושלם, הוא עד ל-31 בדצמבר 2022. לדברי שיכון ובינוי, ההצעה נבחנת על ידה וקבלתה מותנית בהשלמת משא ומתן בין הצדדים, בקבלת אישורים רגולטורים, ובתנאים נוספים כמקובל בעסקאות דומות.

כביש גישה מרכזי באזור עם עומסי תנועה כבדים

288-SH הוא כביש גישה מרכזי למרכז העיר יוסטון ולמרכז הרפואי Center Medical Texas. האזור סובל מעומסי תנועה כבדים, בעיקר בשעות הבוקר ובשעות הערב, עם כמות נסועה שנתית ממוצעת של 150-180 אלף כלי רכב ביום.

הפרויקט להקמת כביש האגרה כלל בנייה מחדש של מחלף מרכזי בין כביש 288-SH לבין כביש הטבעת של יוסטון, והוספת נתיבי אגרה מהירים במקטע של 16 ק"מ ממרכז העיר יוסטון ועד הגבול שבין מחוז האריס למחוז ברזוריה. כעת קיבלה כאמור שיכון ובינוי הצעה מחייבת לרכישת חלקה (21.6%) מחברת בלודריג', שהיא חברת הזכיין בפרויקט.

חברת הזכיין מחזיקה בחוזה להפעלת הכביש למשך 49 שנים, וזאת לאחר שהשותפות בה הקימו את הפרויקט במשך כשלוש שנים. יש לציין כי בשנים האחרונות, חשבו חלק מהמשקיעים כי הפרויקט הענק ביוסטון מהווה משקולת על הגב של שיכון ובינוי, אולם כעת מובן לכולם כי מדובר בנכס מניב שיעניק לחברה תשואה גבוהה על ההשקעה.

"לא התחתנו פה עם אף נכס"

בראיון שהעניק לאחרונה לגלובס, התייחס מנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן לאפשרות המכירה של החזקות החברה בפרויקט ביוסטון, וציין כי "לא התחתנו פה עם אף נכס. בעסקה טובה אנחנו נציף ערך בכל נכס בשיכון ובינוי".

בשנת 2019 הרחיבה שיכון ובינוי את פעילותה בתחום הפרויקטים הגדולים בארה"ב, באמצעות רכישה של חברת ביצוע מפיטסבורג. מאז הספיקה החברה החברה לזכות בפרויקט ענק נוסף להסטת מי השלגים בעיר פארגו, אשר במדינת צפון דקוטה (בצמידות לגבולה המערבי של מדינת מינסוטה).

באותו ראיון לגלובס, אמר כהן כי "הקפיצות בארה"ב הן מאוד גדולות ומתוך הבנה שזה מה שקורה, ומתוך ראיה קדימה, עיבינו מאוד את הצוות הניהולי שם במנהלים ישראלים מתוך הקבוצה ומחוצה לה, כדי להיות ערוכים להגשת הצעות לפרויקטים נוספים. אין הרבה חברות שיודעות לעשות את זה, ובטח שלא בשווקים בינלאומיים".

"אין הרבה חברות שיודעות לבנות כביש אגרה בארה"ב, שזה קצת כמו למכור קרח לאסקימוסים, ועוד לעשות פי כמה על הכסף. באמצע היו תקלות והתמוטט איזה קיר תומך, אבל זה קרה ברבעון מסוים ואילו בראיה כוללת זה לא מעניין. זה נבלע באופי הפרויקט ובהיקף שלו".