חקיקה | דעה

כדי להחזיר רגיעה ואמון, יש לחוקק בהקדם את חוק יסוד: החקיקה

המתח בין הפוליטיקאים למערכת המשפט הגיע לכדי משבר חוקתי שדורש הגדרה מפורשת וברורה של סמכויות הרשויות ומדרג החקיקה

המתח בין הפוליטיקאים למערכת המשפט הגיע לכדי משבר חוקתי / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
המתח בין הפוליטיקאים למערכת המשפט הגיע לכדי משבר חוקתי / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

הכותב הוא ראש לשכת עורכי הדין בישראל

בימים אלה אנו נמצאים בתקופה של התחלות - תחילת השנה העברית לצד תחילתה של שנת המשפט החדשה, וכן אנו נמצאים גם בשיאה של תקופת בחירות שתקבע לאן מועדות פניה של המדינה.

בעוד כחודש יתייצבו אזרחי ישראל בקלפיות פעם נוספת, החמישית בשלוש שנים. מבין כלל פתקי ההצבעה שימתינו להם, הם יבחרו ברשימה המייצגת את השקפת עולמם. שלא כמו עשרות הרשימות שיבקשו את אמון הבוחר, יש מה שאינו עומד לבחירה - שלטון החוק. לא משום שאינו חשוב או מרכזי בחיינו, אלא ההפך: דווקא בשל היותו יסוד מכונן בחיינו, דווקא כיוון שכולנו אמורים לראות אותו כמובן מאליו. שלטון החוק אינו עומד לבחירה. ועדיין, ישנם מקומות ששלטון החוק, הגם שעליונותו אינה מוטלת בספק, מותיר פתח למחלוקות חוקתיות הנוגעות לכללי המשחק בין שלושת הרשויות.

המצב מסוכן

בימים שבהם מנסים פוליטיקאים ואנשי ציבור לערער את מעמדנו ומעמד מערכת המשפט, ובמיוחד בתקופת הבחירות - עלינו לעמוד איתנים. מצב שבו יש את אלה המבקשים לבצע "תיקונים" במערכת המשפט, ולעומתם עומדים אלה ה"מגנים" על המערכת, הוא מצב שמוטב שלא ימשך לאורך זמן.

חשוב להדגיש: מערכת בתי המשפט שלנו, ובית המשפט העליון בראשה, היא מהטובות בעולם, והיא ראויה לאמון מלא של הציבור כולו. מערכת המשפט היא חלק מהותי בדמוקרטיה, היא מבצרה של הדמוקרטיה וזכויות האדם, וחובה על כולנו לשמור עליה.

אולם הפוליטיקאים, כלומר חברי הכנסת וחברי הממשלה, נמצאים במתח אל מול הרשות השופטת, כאשר לעתים, פסיקות בית המשפט העליון מותחות על פעולות הממשלה והכנסת ביקורת שיפוטית, ולעתים רחוקות אף מורות על ביטולן. מתח זה מתהווה בשנים האחרונות לכדי משבר חוקתי של ממש. נדמה לי כי יש לרתום את עליונותו של שלטון החוק גם כדי לפתור משבר זה.

עלינו לסלול את שביל הזהב, בדמות כינונו של חוק יסוד: החקיקה. חוק יסוד שיגדיר ויעגן את מדרג החוקים במדינת ישראל, את ההגנה עליהם, את סמכותה של הרשות השופטת למתוח ביקורת שיפוטית על החקיקה, וגם את הפרוצדורה בה הכנסת, כנציגתו של הריבון, תוכל להגיב במקרה הצורך, בצורה עניינית ומידתית על פסיקות בית המשפט.

חקיקת חוק יסוד שכזה תסייע להנמיך את גובה הלהבות בין הרשויות, תאפשר הסדרה בהסכמה רחבה, באופן שנושא זה יחדל מלעמוד במרכז המאבק בין גוש פוליטי כזה או אחר, באופן שיתרום ליציבות השלטונית, יגביר את הוודאות החוקתית ויחזק את אמון הציבור במערכת המשפט ואכיפת החוק.

הזמן לקבל החלטה

איני רואה הזדמנות ותזמון טובים יותר לקבלת החלטה שכזו מאשר התקופה שבה אנו נמצאים. ערב הבחירות לכנסת ה־25 ולקראת שנת ה־75 למדינת ישראל, אני קורא מכאן לנבחרי הציבור ולפוליטיקאים לפתוח דף חדש עם מערכת המשפט. דף בראשו תתנוסס אמירה ברורה שאינה משתמעת לשתי פנים - שלטון החוק הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה, וכולנו, ללא יוצאים מן הכלל, מחויבים לשמור עליה חזקה ועצמאית. היה ונגיע למחלוקת בעניין זה, הרי שחוק יסוד: החקיקה יהוו עבורנו את עמוד האש אשר יקבע הוראות ברורות שיביאו, אולי, לאהבת חינם גם בין הרשויות של הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.